SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“

Ak má mať karbónová neutralita šancu, musia zásadné zmeny prísť okamžite

Najhoršou správou v prípade klimatickej zmeny je veľká zotrvačnosť. Aj keby sa EÚ spolu s takmer dvesto signatármi Parížskej dohody podarilo dosiahnuť karbónovú neutralitu do roku 2050, nadmerné množstvo CO2 v atmosfére bude otepľovať planétu ešte niekoľko desaťročí. Preto je dôležité riešiť redukciu emisií CO2 čím skôr. Aby sme vôbec mali šancu dosiahnuť karbónovú neutralitu, je nevyhnutné začať so zmenami v doprave.

Kľúčová zmena musí prebehnúť v osobných automobiloch

V roku 2018 vyprodukovala doprava celkovo 8 miliárd ton CO2, pätinu z globálnych emisií z energií. Z dopravných emisií tvorí podľa správy iniciatívy OurWorldinData cestná doprava až tri štvrtiny. Najväčší podiel pochádza z osobnej dopravy, automobilov a autobusov – celých 45 %, nasledovaných 29 %, ktoré idú na vrub nákladnej cestnej dopravy. Paradoxne letecká doprava, ktorej sa v diskusiách o klimatických opatreniach venuje najväčšia pozornosť a je objektom masívnej kritiky, zodpovedá len za 11,6 % emisií z dopravy, čo je približne 2,5 % celkových globálnych emisií. Z týchto čísiel jasne vyplýva, že veľká zmena sa musí udiať práve v segmente osobných áut a autobusov.

Hrozí nám trojnásobne intenzívnejšia doprava do roku 2070

Na „preklopenie“ segmentu osobnej dopravy na karbónovo neutrálne riešenia nestačí iba postupná výmena vyradených áut za elektromobily. Do celej rovnice totiž vstupuje celkový rast životnej úrovne krajín, ktoré sme tradične zvykli označovať ako rozvojové. Spolu s rastom populácie planéty výrazne pribúda počet ľudí, ktorí budú chcieť vlastniť automobil a cestovať vlakom či lietadlom. Podľa analýzy Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) sa globálna doprava do roku 2070 znásobí. Počet majiteľov áut narastie o 60 % a dopyt po osobnej, nákladnej a leteckej doprave stúpne až na trojnásobok predkoronového stavu. To všetko sú faktory, ktoré treba brať do úvahy už dnes, keď štáty rozmýšľajú nad vytváraním podmienok pre dekarbonizáciu dopravy.

Elektrické siete potrebujú zásadnú zmenu. Pre nabíjaciu infraštruktúru nevyhovujú už dnes

Zásadná zhoda dnes panuje v tom, že pre redukciu CO2 je kľúčová elektromobilita. V tomto segmente nájdu uplatnenie viaceré bezkarbónové zdroje energie, ako je elektrická energia z obnoviteľných zdrojov a takisto vodík. Minimálne rovnako kľúčová je nabíjacia infraštruktúra. Podľa predikcií bude v budúcnosti drvivá väčšina nabíjacích staníc inštalovaných a používaných u zákazníkov doma. Približne dvadsať percent nabíjaní budú ľudia potrebovať v práci a na verejných miestach ako sú parkoviská, komerčné budovy a čerpacie stanice. Už dnes pri projekte, v ktorom riešime inštaláciu niekoľko desiatok nabíjacích staníc pri predajniach automobilov, narážame na zásadné problémy s kapacitou prípojných miest. Pritom nároky na odber zo siete pri súčasnej sieti nabíjačiek sú neporovnateľné so situáciou o 10 či 20 rokov.

„Posilnenie prenosovej sústavy a rozvodných sietí je dlhodobá záležitosť. Je nevyhnutné začať plánovať dostatočný výkon v obytných oblastiach a na hlavných cestných ťahoch a do projektu posilnenej elektrickej siete budúcnosti zapracovať inteligentný energetický manažment. S tým súvisí potreba monitorovania a riadenia aktuálneho odberu obytných štvrtí a ďalších budov. Bez previazania energetického manažmentu a elektromobility to skrátka nepôjde,“ upozorňuje Jaroslav Uhlík, generálny riaditeľ Schneider Electric Slovensko.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 578
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 419
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 070
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 778
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 630
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 597
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 019
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu