SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“

Ak má mať karbónová neutralita šancu, musia zásadné zmeny prísť okamžite

Najhoršou správou v prípade klimatickej zmeny je veľká zotrvačnosť. Aj keby sa EÚ spolu s takmer dvesto signatármi Parížskej dohody podarilo dosiahnuť karbónovú neutralitu do roku 2050, nadmerné množstvo CO2 v atmosfére bude otepľovať planétu ešte niekoľko desaťročí. Preto je dôležité riešiť redukciu emisií CO2 čím skôr. Aby sme vôbec mali šancu dosiahnuť karbónovú neutralitu, je nevyhnutné začať so zmenami v doprave.

Kľúčová zmena musí prebehnúť v osobných automobiloch

V roku 2018 vyprodukovala doprava celkovo 8 miliárd ton CO2, pätinu z globálnych emisií z energií. Z dopravných emisií tvorí podľa správy iniciatívy OurWorldinData cestná doprava až tri štvrtiny. Najväčší podiel pochádza z osobnej dopravy, automobilov a autobusov – celých 45 %, nasledovaných 29 %, ktoré idú na vrub nákladnej cestnej dopravy. Paradoxne letecká doprava, ktorej sa v diskusiách o klimatických opatreniach venuje najväčšia pozornosť a je objektom masívnej kritiky, zodpovedá len za 11,6 % emisií z dopravy, čo je približne 2,5 % celkových globálnych emisií. Z týchto čísiel jasne vyplýva, že veľká zmena sa musí udiať práve v segmente osobných áut a autobusov.

Hrozí nám trojnásobne intenzívnejšia doprava do roku 2070

Na „preklopenie“ segmentu osobnej dopravy na karbónovo neutrálne riešenia nestačí iba postupná výmena vyradených áut za elektromobily. Do celej rovnice totiž vstupuje celkový rast životnej úrovne krajín, ktoré sme tradične zvykli označovať ako rozvojové. Spolu s rastom populácie planéty výrazne pribúda počet ľudí, ktorí budú chcieť vlastniť automobil a cestovať vlakom či lietadlom. Podľa analýzy Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) sa globálna doprava do roku 2070 znásobí. Počet majiteľov áut narastie o 60 % a dopyt po osobnej, nákladnej a leteckej doprave stúpne až na trojnásobok predkoronového stavu. To všetko sú faktory, ktoré treba brať do úvahy už dnes, keď štáty rozmýšľajú nad vytváraním podmienok pre dekarbonizáciu dopravy.

Elektrické siete potrebujú zásadnú zmenu. Pre nabíjaciu infraštruktúru nevyhovujú už dnes

Zásadná zhoda dnes panuje v tom, že pre redukciu CO2 je kľúčová elektromobilita. V tomto segmente nájdu uplatnenie viaceré bezkarbónové zdroje energie, ako je elektrická energia z obnoviteľných zdrojov a takisto vodík. Minimálne rovnako kľúčová je nabíjacia infraštruktúra. Podľa predikcií bude v budúcnosti drvivá väčšina nabíjacích staníc inštalovaných a používaných u zákazníkov doma. Približne dvadsať percent nabíjaní budú ľudia potrebovať v práci a na verejných miestach ako sú parkoviská, komerčné budovy a čerpacie stanice. Už dnes pri projekte, v ktorom riešime inštaláciu niekoľko desiatok nabíjacích staníc pri predajniach automobilov, narážame na zásadné problémy s kapacitou prípojných miest. Pritom nároky na odber zo siete pri súčasnej sieti nabíjačiek sú neporovnateľné so situáciou o 10 či 20 rokov.

„Posilnenie prenosovej sústavy a rozvodných sietí je dlhodobá záležitosť. Je nevyhnutné začať plánovať dostatočný výkon v obytných oblastiach a na hlavných cestných ťahoch a do projektu posilnenej elektrickej siete budúcnosti zapracovať inteligentný energetický manažment. S tým súvisí potreba monitorovania a riadenia aktuálneho odberu obytných štvrtí a ďalších budov. Bez previazania energetického manažmentu a elektromobility to skrátka nepôjde,“ upozorňuje Jaroslav Uhlík, generálny riaditeľ Schneider Electric Slovensko.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 6 952
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 673
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 190
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 533
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 170
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 951
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 748
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 096
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prinášame vám 5 rád od najšťastnejších národov


INZERCIA 8 h
Obľúbení detskí interpreti budú baviť najmenších

V Senici vás 6. júla čaká aj Smejko s Tanculienkou a rodinné atrakcie.


INZERCIA 8 h

First moment zmenil trh a zohnať výhodný last minute zájazd je čoraz ťažšie.


INZERCIA 27. jún

Špeciálne literárne vydanie Magazínu Víkend s ilustráciami od Kristíny Mésároš.


INZERCIA 27. jún
SkryťZatvoriť reklamu