Téma trvalej udržateľnosti rezonuje v našej spoločnosti čoraz viac. Nejde len o debatu a opatrenia na úrovni štátu či o drobné aktivity jednotlivcov a komunitné snahy. Veľmi výrazným spôsobom sa v tejto téme presadzujú aj podnikateľské subjekty a to svojím aktívnym vplyvom na spoločnosť a životné prostredie. Mnohé firmy sa spoločenskému, etickému a ekologickému rozmeru svojho podnikania venujú konzistentne dlhé roky. Jednou z nich je aj Tatra banka, ktorá už od svojho vzniku napĺňa vlastnú víziu lepšej budúcnosti. Na jednej strane cez tvorbu digitálnych bankových inovácií a na strane druhej prostredníctvom aktívnej podpory vzdelania a umenia. Okrem spoločenského rozmeru majú aktivity banky aj rozmer ekologický. Mnohé inovácie totiž prispeli k zásadnému znižovaniu environmentálnej záťaže obmedzením tlače a banka sa celkovo, aj smerom dovnútra, správa zodpovedne, prijíma početné opatrenia vedúce k ochrane prírody a aj produktovú škálu prepája čoraz častejšie s problematikou trvalej udržateľnosti.
Čo je trvalá udržateľnosť?
Podľa štúdie agentúry Kantar (Lifestyle 2021) sú vo vnímaní ľudí pojmy ekológia a trvalá udržateľnosť významovo veľmi príbuzné. Ľudia si ich zväčša spájajú s ochranou životného prostredia a recykláciou, prípadne s obnoviteľnými zdrojmi energie. Pojem trvalá udržateľnosť však v sebe zahŕňa aj ďalšie oblasti, no ich spontánna znalosť je medzi ľuďmi pomerne nízka.
Niektorí poznajú v tejto súvislosti pojem CSR (spoločenská zodpovednosť firiem) alebo ESG (Environmental, Social, Governance). Práve označenie ESG v sebe zahŕňa všetky tri kľúčové oblasti trvalej udržateľnosti. Je to environmentálna udržateľnosť (E), spoločenská zodpovednosť (S) a zodpovedné riadenie (G).
Zodpovednosť pripisujú ľudia firmám a značkám najmä v kontexte zodpovednej spotreby a výroby, ale napríklad aj v oblasti ochrany klímy, ekonomického rastu a dôstojnej práce (Lifestyle 2021).
Udržateľnosť ako prirodzená súčasť podnikania
V prípade firiem je najviac uveriteľné, ak je napĺňanie vízie udržateľnosti priamo naviazané na logiku toho, čo robia a čo je ich tzv. core biznis, čiže podstata vykonávanej podnikateľskej činnosti. Vtedy je všetko, čo robia, uveriteľné a tiež lepšie dosiahnuteľné aj v internom prostredí firmy. V prípade Tatra banky ide jednoznačne o inovácie, nielen tie digitálne.
Dlhodobo sa ale banka venuje aj podpore vzdelania a umenia prostredníctvom svojej Nadácie. Často to môžeme vidieť aj v prepojení na jej prístup k produktom a komunikačným konceptom. Zmysel umenia a jeho dôležitosť pre kultiváciu spoločnosti dáva do popredia nielen svojím ManifestomTB, ktorým preniesla umenie na platobné karty, ale napríklad aj podporou Slovenskej národnej galérie, Slovenského národného divadla, menších regionálnych divadiel a ďalších umeleckých a kultúrnych projektov. Vďaka grantom Nadácie Tatra banky mohlo absolvovať štúdium v zahraničí množstvo mladých ľudí alebo mohli vďaka nim zrealizovať svoje vysokoškolské výskumné projekty. To všetko patrí do trvalej udržateľnosti a sú to investície do lepšej budúcnosti.
Modrá banka
Ako sme už spomenuli, zodpovedný prístup sa dá presadzovať aj na poli samotných bankových produktov. Mnohí ľudia si toto prepojenie doteraz možno vôbec neuvedomovali. Banky začali za posledné obdobie čoraz viac prinášať produkty, ktoré prepájajú s ekologickými alebo spoločensky významnými témami. Môže ísť napríklad o lepšiu úrokovú sadzbu na hypotekárny úver určený na kúpu ekologickej nehnuteľnosti alebo o podielové fondy, ktoré investujú výhradne do zodpovedných firiem spĺňajúcich prísne kritériá.
Tatra banka týmto svojim produktom teraz dáva spoločný menovateľ #premodruplanetu. Originálnym hashtagom a výtvarným spracovaním sa výrazne odlišuje od ostatných „zelených“ komunikácií a dáva jasne najavo, že vždy bola a ostane modrá. Aj pri zelených témach.
„Nachádzame sa v momente, kedy rozhodujeme, ako bude vyzerať naša budúcnosť. Udržateľnosť, ako ju vnímame, je spôsob, akým premýšľame, žijeme, ako robíme náš biznis. To, čo my ako banka robíme a ako robíme biznis, môže chrániť svet mladých ľudí v budúcnosti bez toho, aby bola ohrozená ich schopnosť napĺňať ich vlastné potreby. Pozeráme sa za hranice nášho biznisu a prepájame svet vzdelania, umenia a udržateľných inovácií pre lepšiu inteligentnú budúcnosť nás všetkých,“ hovorí Milada Halová, riaditeľka Odboru brand managementu Tatra banky.
