Zodpovedné podnikanie voči planéte a ľuďom zásadne zasahuje do firemných stratégii a tí, čo chcú podnikať úspešne aj v budúcnosti, stavajú udržateľnosť do centra rozhodovania. Aby bol prístup firiem v tejto oblasti úspešný, potrebujú k zmene motivovať aj svojich zákazníkov a partnerov. Jednou z tých, ktorým sa to darí, je aj Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorý patrí k lídrom v rámci pivovarníctva. Vlani sa spoločnosť rozhodla zavŕšiť svoje ambície v tejto oblasti a ohlásila novú stratégiu udržateľnosti s konkrétnymi cieľmi do roku 2030. V tom roku bude jej pivovar uhlíkovo neutrálny.
O tom, aké kroky spoločnosť podniká, sme sa rozprávali s Pavlínou Kalousovou, riaditeľkou firemných vzťahov a komunikácie, zodpovednou v rámci vedenia spoločnosti za oblasť udržateľného rozvoja v Prazdroji.
V októbri to bude presne rok, odkedy ste dali verejný záväzok v podobe novej stratégie udržateľnosti do roku 2030. Čo všetko sa vám odvtedy podarilo?
Posledný rok nebol vôbec jednoduchý. Našu stratégiu sme ohlásili na jeseň a aj napriek koronakríze a vďaka našim zamestnancom sa nám darí postupne úspešne napĺňať jej sedem cieľov, ale predovšetkým našu hlavnú ambíciu, aby udržateľnosť stála v centre nášho rozhodovania. Naše dobrovoľné záväzky smerujú napríklad k plnej cirkularite obalov (aby každý obal bol znovu použitý alebo úplne zrecyklovaný) alebo k ďalšiemu postupnému znižovaniu spotreby vody a energie pri výrobe piva. To všetko s hlavným cieľom - dosiahnuť plnú uhlíkovú neutralitu nášho podnikania. Stále aktívnejší sme aj v oblasti diverzity. Sme hrdí, že do udržateľnej voľby s nami išli aj spotrebitelia a podporu cítime aj od našich partnerov.
Mohli by ste uviesť konkrétny príklad?
V cirkularite obalov sme už v roku 2019 prišli s veľmi odvážnym, no podľa nášho názoru nevyhnutným krokom – ohlásili sme zámer odísť od pivných PET fliaš v čase, keď boli druhou najsilnejšou kategóriou. Nebolo to ľahké, ale zvládli sme ísť touto cestou aj počas krízy a oplatilo sa. Ako som už spomenula, spotrebitelia tento krok ocenili a išli do udržateľnej voľby s nami. Vlani klesli objemy piva v tomto type obalov o 29 % - presne v súlade s našou stratégiou. A teraz chceme ešte viac šliapnuť na plyn a s pivnými PET fľašami definitívne končíme už v tomto roku. Stavili sme na vratné sklenené fľaše, pretože práve vratné sklo je obalom, ktorý je z pohľadu baleného piva najšetrnejším k prírode. Presne to sme ukazovali aj spotrebiteľovi a vlani sa ich predaje zvýšili o 17 %. Naša aktivácia zmenila dynamiku obalov celého trhu a dnes sú práve vratné sklenené fľaše druhou najsilnejšou kategóriou.
A to aj napriek kríze?
Áno, napriek kríze. Ukazuje sa, že ľudia chcú k ochrane prírody tiež prispieť svojim dielom. A tiež platí, že spolu dokážeme viac.
To je pravda. Vráťme sa ale ešte na chvíľu k tým záväzkom, ktoré ste spomínali. Môžete uviesť aj pár príkladov z praxe?
V popredí našich snáh je aj uhlíková neutralita. Za posledných desať rokov sme znížili spotrebu energie o 40 %. V Pivovare Šariš sme za posledné tri roky preinvestovali viac ako 5 miliónov eur na modernizáciu, ktorá znamená zvýšenie efektivity, ale hlavne zelenšiu výrobu. Jednou zo základných surovín na výrobu piva je voda. Uvedomujeme si, že patrí k najcennejším prírodným zdrojom a jej spotrebu sme za poslednú dekádu znížili zo 4 hl na 2,89 hl na 1 hl piva. Do roku 2030 sa chceme dostať na 2,75 hl. Chceme tiež dlhodobo hájiť svoju pozíciu špičky v spotrebe vody v našom odvetví a aj naďalej budeme aktívni v iniciatívach na podporu jej šetrenia. Podporujeme aj slovenských pestovateľov a jačmeň na výrobu sladu kupujeme primárne od domácich dodávateľov. A takto by som mohla pokračovať ďalej.
Hovoríte o tom s mimoriadnym nadšením. Predsa len mi však nedá sa neopýtať – aké je to byť ženou v biznise, kde dominujú chlapi?
Veľmi oceňujem vašu korektnosť, že ste nepovedali „v mužskom biznise“. Som totiž presvedčená, že táto deľba patrí už do minulosti. Prístup Prazdroja je jednoznačne nastavený tak, že ženy do tejto firmy nielen patria, ale sú v nej dokonca vítané a význam ich prínosu pre podnikanie rastie. Len v minulom roku bolo zastúpenie žien vo vedení na úrovni 28 % a aj keď sa to možno nezdá, nehovorím len o manažérskych pozíciách. Ak sa na to pozrieme napríklad cez Pivovar Šariš - momentálne približne 25 % zo všetkých zamestnancov sú ženy. Ženy sú tu práci s pivom verné, viaceré z nich tam robia už viac ako 20 rokov. Teším sa, že to platí aj pre Prazdroj ako celok – ženy v ňom majú svoje stabilné miesto a vo firme zostávajú mnoho rokov.