SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Nestarnú, ale dozrievajú

Objavili sme pre vás inšpiratívnych slovenských mužov, o ktorých ste možno nepočuli, a predsa stojí za to sa s nimi zoznámiť.

Tomáš Kráčalík , Bar Manager , Cocktail Designer
Pochádza z Bratislavy, dnes žije a pracuje v Londýne v prestížnom bare 10 Degrees London

  • Na začiatku bolo čo? Vyrástol som ako bežný bratislavský chlapec, vyštudoval som chemickotechnologickú strednú školu a ekonomickú nadstavbu. Nemal som presné a jasné vízie o svojej budúcnosti.
  • Môj príbeh: K barmanstvu som sa dostal vlastne úplne náhodou. Keď som mal 20 rokov, odišiel som aj s priateľkou do Londýna. Nemal som žiaden konkrétny cieľ či plán a tak, keď mi ponúkli prácu v bare, súhlasil som. Po štyroch rokoch v Londýne sme sa vrátili na Slovensko. Aj tu som si vyskúšal klasickú prácu za bar pultom, ale v hlave sa mi rodil sen, veľmi ma lákalo ísť pracovať na obrovskú výletnú loď, taký ten plávajúci palác, či „loď snov“. Tá pompéznosť ma fascinovala a tiež tá neuveriteľná možnosť - každé ráno sa zobudiť na inom mieste, v inej krajine. Precestovať celý svet, vidieť a spoznať všeličo. Tento sen som si splnil, ale musím priznať, že to bolo veľmi náročné. Odlúčenie od domova, priateľov, rodiny, náročná práca v podmienkach, ktoré naozaj nie sú pre každého. Vyžadovalo si to veľa disciplíny a sebazaprenia. Rozhodne to však bola skúsenosť, ktorá ma posilnila, posunula ďalej a som za ňu vďačný. Dokonca, práve táto skúsenosť ma presvedčila, že pre mňa je Slovensko akosi malé. Tak som sa vrátil do Londýna a určite tu plánujem ostať, aj keď, človek nikdy nevie, čo ďalšie mu život prinesie.
  • Čas kariérneho dozrievania: Ja sám zrejem vekom, viac premýšľam, som pokojnejší aj spokojnejší. Viac si cením čas, ktorý mám sám pre seba a svojich najbližších. Snažím sa rozumnejšie využiť aj čas v práci a keďže pracujem so skvelým tímom, snažím sa viac zdokonaľovať harmóniu našej spoločnej tímovej práce. Tak, aby každý v tíme rástol, zlepšoval sa, jednoducho, aby sme boli celok s rovnakou víziou.
  • Silné vlastnosti, ktoré uplatňujete v práci i v živote:

Snažím sa byť pozitívnym, férovým, transparentným a vždy pracovať naozaj naplno a s vysokým nasadením. Mám veľké sny a plány a vždy dám zo seba to najlepšie, čo mám, aby som ich napĺňal. Aby som bol aj pre svoj tím príkladom a lídrom. Vždy je tu priestor na zdokonalenie. Nie je dôležité, aby som ja sám všetko vedel, je dôležité dôverovať ľudom, s ktorými pracujem. Vedieť sa obklopiť tými správnymi ľuďmi. Podporovať sa navzájom. Vytvoriť také podmienky, v ktorých sa budú cítiť dobre a spokojne. Potom budeme rásť spolu. Ja s nimi, oni so mnou.

  • Ako ste sa k barmanstvu dostali, kedy prišla tá prvá myšlienka?

Nebolo to plánované. Prvá práca, ktorú som dostal, po príchode do Londýna, bola za barovým pultom, v jednej reštaurácii na Covent Garden. Nevedel som o práci v bare, či o barmanstve nič. A navyše, moja angličtina bola, obrazne povedané, veľmi jednoduchá. Pamätám si, aký strach a hrôza na mňa prišla, keď som na objednávke uvidel ‘‘MARTINI‘‘ cocktail... prišlo mi to vtedy, ako veľmi komplikovaný drink.😊 Ale nevzdal som to, učil som sa. Začal som sa viac zaujímať o miešané nápoje, kupovať si o tejto problematike aj odborné knihy. Vtedy ešte internet nefungoval tak ako dnes. Tie knihy zostali v mojej knižnici až dodnes a pripomínajú mi moje ťažké začiatky.

  • Prečo a ako ste sa dostali do Londýna?

Boli sme mladí a chceli sme vidieť niečo nové, naučiť sa jazyk. Jednoducho sme sa zbalili, kúpili letenky a odišli do neznáma. Londýn samotný a ani nikoho v ňom sme nepoznali. Takže to bola cesta do naozajstného neznáma.

  • Ako vyzerá barová kultúra v Londýne, čo majú Briti radi a v čom sa najviac líšia od Slovákov?

Myslím si, že veľký rozdiel je v kvalite servisu, a taktiež ponuka je omnoho širšia. Vo všeobecnosti platí, že ak chcete byť špičkou, musíte vyniknúť, vytvoriť nápojový lístok, ktorý zaujme. Už dávno to nie je len zoznam, súpis ponúkaných nápojov. Vytvárame nápojový lístok, ktorý je zaujímavý, iný. Taktiež aj samotné nápoje, ich prezentácia, rôzne nové techniky, to všetko musí zaujať.

Kultúra Britov, čo sa týka konzumácie v bare, je veľmi rôznorodá - od typickej „pint of Beer“ po práci s kolegami, až po zákazníkov, ktorí si vychutnávajú drahé značky alkoholu a vyhľadávajú veľmi špecifické a luxusné značky.

V Londýne už dlho funguje service charge. To znamená, že platíte za obsluhu. Samozrejme dobrovoľne, no nie je to však iba o tom, že vám niekto prinesie nápoj ku stolu. U nás v podniku „service“ začína prvotným telefonátom, ktorým si rezervujete stôl, potom vaším príchodom do hotela, vstupom do baru, usadením, cez samotný čas, ktorý u nás strávite až po odprevadenie ku dverám výťahu. Naším cieľom je, aby si hosť čas strávený u nás užil, mal dobrý pocit z návštevy a prišiel znova.

  • V čom všetkom spočíva práca barmana, okrem miešania drinkov?

Naši hostia chodia do baru, pretože si chcú oddýchnuť, zabaviť sa či stretnúť sa s priateľmi. Je dôležité uvedomiť si, že to celé nie je o mne, ale o nich, o hosťoch. Pre barmana alebo kohokoľvek v bare je doležíte snažiť sa správne odhadnúť, čo ktorý hosť očakáva a v rámci možností mu to poskytnúť. Takže by ste mali byť taký malý psychológ a dokázať prečítať svojich hostí. V poslednom čase mám stále viac a viac pocit, že je dôležité rozumieť aj marketingu, sociálnym médiam. Byť tak trochu vedec bádateľ a tiež sa vedieť predať.

  • Čo je podľa vás najdôležitejšie, čo by mal vedieť každý dobrý barman?

Mal by byť dobrý hostiteľ, mať veľa trpezlivosti, byť priateľský a zábavný , mať prijemné vystupovanie, vedieť počúvať. Mal by byť rád s ľuďmi a medzi ľuďmi. A hlavne ho musí práca baviť a napĺňať. Každý barman by mal mať správnu dávku kreativity, pretože za barom sa kreativite medze naozaj nekladú.

  • Čo považujete za svoje silné vlastnosti, ktoré vás dostali medzi elitu?

Disciplína, zodpovednosť a pracovitosť. Snaha neustále sa zdokonaľovať a vzdelávať. Nepretržite pracovať na sebe.

  • Čo je pre vás osobne najväčší kariérny úspech?

Mam rád výzvy, ktoré ma posúvajú dopredu. A v súčasnosti je to možnosť pracovať na tak prestížnom mieste ako je Hilton on Park Lane a Galvin at Window v luxusnom bare 10degreeslondon, ktorý sa nachádza na 28. poschodí, s krásnym výhľadom na Londýn. Naši hostia sú veľmi nároční a my im doprajeme servis, ponuku nápojov na najvyššej úrovni. Sme malý kolektív, ktorý sa vzájomne posilňuje a tešíme sa každej pozitívnej kritike, ktorú dostávame od našich hostí. Je príjemné pozrieť sa späť a vidieť, čo sme zatiaľ spolu dosiahli ale ešte vzrušujúcejšia je predstava, čo môžeme dosiahnuť v budúcnosti.

  • Kde sa ešte môže úroveň barmanov posúvať, vidíte priestor na zdokonaľovanie vo vašom segmente?

Mali by sme byť ohľaduplnejší voči prostrediu, v ktorom žijeme. Jednou z vecí, ktorá by sa mala v baroch začať brať serióznejšie, je redukovanie odpadu. Prestať plytvať a vyhadzovať suroviny, zamyslieť sa nad tým, ako ich znovu využiť alebo ako využiť všetky časti danej suroviny. Využívať viac miestne produkty, podporovať lokálne menšie a začínajúce firmy. Separovať odpad, redukovať používanie plastov v baroch...... Ako segment môžeme ekologicky robiť ďaleko viac ako doteraz.

  • Aký je Váš najobľúbenejší drink?

Je ich naozaj veľa. Záleží od nálady, času a miesta. V poslednom čase však uprednostňujem kokteily, ktoré neobsahujú žiaden cukor a ani ďalšie ovocné šťavy alebo sirupy. A sú jednoduchšie, čo sa týka ingrediencií.

Tento článok o mužoch ktorí nestarnú ale dozrievajú vám prináša slovenská legenda Karpatské brandy Špeciál www.karpatskebrandy.sk

  • Príbeh KBŠ: Karpatské brandy Špeciál vzniklo v pezinskej pálenici už pred viac ako 50 rokmi. Pôvodne bolo určené do sektov Hubert, no pre svoju výnimočnosť sa zachovalo ako samostatná značka.
  • Čas dozrievania : Dozrievanie v dubových sudoch je základom chute. Charakter dreva a čas má na brandy výrazný vplyv.
  • Najcennejší poklad : Základom je zdravé víno, z ktorého sa dvojitou destiláciou získa kvalitný destilát.
  • Silné vlastnosti: Unikátna chuť a vôňa KBŠ – nádherný súlad dreva s jemnosťou vanilky a sušeného ovocia.
  • Najväčší úspech: KBŠ je na Slovensku ikonou a pravidelne získava zlaté medaily i vo svete.

NOVINKA: dve verzie slovenskej legendy Karpatské brandy Špeciál

Tradičná značka slovenského brandy, ktorá má za sebou viac ako 50 rokov skúseností rozšírila svoju ponuku. K obľúbenému päťročnému brandy KBŠ pribudla trojročná verzia KBŠ VS – Karpatské brandy Špeciál V.S. Táto skratka znamená „Very Special“.

„V.S. nechávame v dubových sudoch aspoň tri roky, čím umožníme vínnemu destilátu jemné prepojenie s drevom a umocníme vôňu vanilky a hrozienok. Nápoj si zároveň zachováva svoju charakteristickú decentnú sviežosť a vyváženú chuť pravého slovenského brandy, “ vraví Peter Ďuriš, Master Blender Karpatského brandy.

Dlhodobí milovníci, ale aj začiatočníci majú vďaka najnovšiemu prírastku opäť viac príležitostí vychutnávať si unikátne vlastnosti slovenského brandy.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hypoglykémia je u diabetikov „bežná“, nepredvídateľná a potenciálne nebezpečná komplikácia inzulínovej liečby.


8 h

Nová verzia softvéru pre rodinu modelov ID prináša rýchlejšie nabíjanie, vyšší dojazd, vylepšenú navigáciu a veľa ďalších funkcií.


INZERCIA 20 h
Jiří Procházka.

Jiří Procházka, jeden z najlepších bojovníkov MMA súčasnosti, sa stal novým globálnym ambasádorom spoločnosti XTB.


16. máj
SkryťZatvoriť reklamu