SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Ako vyzerá znižovanie uhlíkovej stopy u pivárov?

Heineken Slovensko odkryl svoju stratégiu zodpovedného podnikania

Zdroj: HeinekenZdroj: Heineken

Veľa sa o nej hovorí, ešte viac píše a skloňuje sa už aj v bežných konverzáciách – uhlíková stopa. O jej dopade na životné prostredie počúvame z mnohých strán, a to nielen prostredníctvom rôznych environmentálnych iniciatív, angažujú sa i mnohé významné spoločnosti, veľkí hráči na trhu, ale aj jednotlivci. Ukazuje sa, že zohrá kľúčovú rolu v otázke zelenších zajtrajškov pre generácie, ktoré prídu po nás. Jej zníženie je jedným z hlavných pilierov pivného lídra na slovenskom trhu, spoločnosti HEINEKEN Slovensko, ktorá sa globálne zaviazala k uhlíkovej neutralite vo výrobe do roku 2030 a v celom dodávateľskom reťazci do roku 2040. Čo to ale v praxi znamená a ako vlastne vyzerá udržateľné podnikanie? Ukazuje sa, že ide o náročný, prepracovaný systém, ktorý začína už od zrnka jačmeňa.

Čo je to vlastne uhlíková stopa?

Veľa o nej diskutujeme, no nie vždy je nám celkom jasné, čo vlastne predstavuje. V prípade uhlíkovej stopy hovoríme o miere dopadu ľudskej činnosti na životné prostredie. Čo je ale formulácia, tak povediac, základná. Presná a detailná definícia je už pomerne zložitejšia a názory sa v niektorých prípadoch stále rôznia. Vo všeobecnosti by sme ale mohli povedať, že v prípade jednotlivcov sa berú do úvahy prevažne priame emisie, vznikajúce napríklad pri používaní dopravných prostriedkov, vykurovaní a pod. To všetko sa zohľadňuje a prepočítava. Výsledkom je spočítaný dopad na životné prostredie vplyvom týchto činností. V prípade spoločností to ale až také jednoduché nie je. Výpočet zaťaženia planéty je v tomto prípade sofistikovanejší, berie sa do úvahy celý proces podnikania, každý jeden aspekt výroby, ktorý vstupuje do koncového výsledku.

Rovnakou metrikou k tomu pristupuje i spoločnosť HEINEKEN Slovensko, ktorá sa pozerá na svoj celý výrobný reťazec, od zrnka jačmeňa až po finálny produkt, a identifikuje príležitosti na znižovanie uhlíkovej stopy. Nehovoríme tak „iba“ o samotnej preprave produktov z pivovaru smerom ku koncovému zákazníkovi, akoby sa sprvu mohlo zdať. Slovenský pivný líder sa zameriava na zníženie CO2 naprieč celým dodávateľským reťazcom. Podniká tak k kroky v oblasti poľnohospodárstva, zásobovania, výroby, obalov a v oblasti logistiky.

Zohľadňujúc svoj cieľ smerom k uhlíkovej neutralite, upriamuje Heineken pozornosť na rôzne detaily, ktoré v celkovom výsledku zohrávajú svoj význam. Výnimkou nie sú napríklad ani také, pre pivárov mimoriadne potrebné, chladničky. Tie spoločnosť nakupuje iba 100% zelené, spĺňajúce najprísnejšie environmentálne štandardy.

Ak to vezmeme od konca, preprava je významnou časťou distribučného reťazca a predstavuje nemalé zaťaženie smerom k životnému prostrediu. Zároveň je zväčša tou, ktorú verejnosť najväčšmi vníma v spojení s termínom uhlíková stopa. Spoločnosť preto so svojím hurbanovským pivovarom podniká praktické kroky, ktoré ju znižujú.„Minulý rok sme rozšírili flotilu o jeden LNG kamión v primárnej logistike, čím ušetríme 11458,95kg CO2 za jeden rok. Navyše, tento rok sme začali s výstavbou sila, v ktorom budeme skladovať kryštálový cukor. Ten budeme následne spracovávať na tekutý a používať do našich výrobkov. Tekutý sirup tak budeme vyrábať namieste, namiesto jeho dovozu. Znižujeme tak ročne CO2 v doprave o 30 – 40%,“ informuje Martin Poszgay, výrobný riaditeľ v HEINEKEN Slovensko.

Zároveň, pivný líder postupne nahrádza viac ako polovicu doterajších vysokozdvižných vozíkov za ekologickejšie, ktoré budú poháňané elektrickou energiou.

 (zdroj: Heineken) (zdroj: Heineken)

Lokálna podpora farmárov so zapojením sladovne

Snažiac sa aktivovať každú oblasť výrobného reťazca, pristupuje hurbanovský pivovar zodpovedne k znižovaniu uhlíkovej stopy už pri výbere samotných surovín pre výrobu piva. Hurbanovská sladovňa sa stala minulý rok súčasťou globálneho projektu, ktorého cieľom je podporiť udržateľné pestovania jačmeňa. V rámci iniciatívy „Načapuj si lepší svet” tak podporuje pivný líder slovenských poľnohospodárov a takmer všetky suroviny, ktoré dnes potrebuje k výrobe piva (voda, slad, kvasinky) sú slovenského pôvodu. Výnimkou je chmeľ, ktorý sa na Slovensku, žiaľ, pestuje iba v minimálnej miere. Aktiváciou spolupráce s lokálnymi farmármi sa významne znižuje uhlíková stopa, inak spôsobená dovozom surovín zo zahraničia.

Hurbanovská sladovňa sa môže rovnako tak pochváliť aj prvenstvom v používaní zelenej elektrickej energie spomedzi všetkých Heineken sladovní na svete.

 (zdroj: Heineken) (zdroj: Heineken)

Rekuperácia aj znižovanie plastov

Dôležitú rolu v dosiahnutí uhlíkovej neutrality zohrávajú aj procesy v rámci samotnej výroby piva. I v tejto oblasti nastupuje rad rôznych opatrení, ktoré, záverom, prinášajú želaný efekt.„V hurbanovskom pivovare sa snažíme krok za krokom nahradiť existujúce technológie takými, ktoré sú z pohľadu spotreby elektrickej energie efektívnejšie, a ktoré sú menej zaťažujúce pre planétu. V rokoch 2016 a 2017 sme napríklad vymenili kompresory na výrobu stlačeného vzduchu. V rámci procesov výroby v pivovare až 61 % spotreby CO2 pochádza z rekuperácie. CO2 zachytávame pri kvasení a vraciame ho opätovne do výroby. Už desaťročie produkujeme bioplyn ako obnoviteľný zdroj energie pre výrobu elektriny pre miestnu prevádzku. Naša spoločnosť takto dokáže počas jedného roka vyprodukovať 1 000 killowatt hodín zelenej energie,“ približuje Martin Poszgay.

To je len časť aktivít, ktoré spoločnosť vo svojom výrobnom procese aktivizuje smerom k zelenším zajtrajškom. Nemenej dôležitou témou v pivovare, sú plasty. V roku 2020 napríklad spoločnosť skrátila krk na PET fľašiach, čím ušetrila ročne 100 ton plastu.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 080
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 442
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 114
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 439
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 123
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 701
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 257
  8. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obnoviť poškodenú pleť nie je nemožné – pomoc nájdeš vo vede aj prírode.


16. máj

Máloktorá krajina spája staré tradície a inovácie tak prirodzeným spôsobom.


INZERCIA 16. máj

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 16. máj

LESY SR úspešne ukončili kompletnú rekonštrukciu lesnej cesty na Poľane.


15. máj
SkryťZatvoriť reklamu