Nejeden podnikateľ si každé ráno sadá k počítaču, aby skontroloval došlé platby vo svojom elektronickom bankovníctve a manuálne si ich spároval so všetkými vystavenými faktúrami. Ak má účty vo viacerých bankách, o to viac času musí tejto činnosti venovať. Kontrolovať pohyb za pohybom na svojich účtoch oproti faktúram a rôznym dátumom splatnosti je práca aj na niekoľko hodín. Automatizované riešenia však dnes banky ponúkajú nie len veľkým firmám, ktoré realizujú tisícky finančných platieb, ale aj živnostníkom a menším podnikateľom. Digitalizácia a otvorené bankovníctvo umožňujú lepšiu dostupnosť týchto služieb a vôbec to nemusí vyjsť draho.
Čo je otvorené bankovníctvo
Zjednodušene sa dá povedať, že ide o bezpečný prístup k bankovým produktom a ďalším informáciám, ako sú napríklad pohyby na účte, cez štandardizované technologické riešenia. Banky pre tento účel vytvárajú takzvané API rozhranie. Ide o vysoko zabezpečené softvérové služby, pomocou ktorých dochádza ku komunikácii medzi bankou a inými aplikáciami alebo medzi bankami navzájom.
Automatické párovanie platieb
Otvorené bankovníctvo teda umožňuje napríklad internetovému obchodu prepojiť účtovný alebo fakturačný softvér s bankovými účtami, prípadne aj uhrádzať platby. Následne môže podnikateľ jednoducho posielať zaplatené objednávky do procesu vyskladnenia a expedície tovaru či vystavovať upomienky k neuhradeným faktúram po splatnosti. Navyše, kedykoľvek počas dňa. Majiteľ e-shopu si nemusí každé ráno manuálne sťahovať výpis z predchádzajúceho dňa v xml formáte, ktorý potom importuje do fakturačného systému. Deje sa to automaticky a online priebežne počas celého dňa, čo výrazne zefektívňuje jeho biznis. Tatra banka ponúka túto službu pod názvom Premium API a podnikateľovi umožňuje prepojenie buď cez spolupracujúcich partnerov alebo samostatne cez vlastnú aplikáciu, ktorú si sám vyvinul. Ak chce podnikateľ využívať iba párovanie faktúr s úhradami na svojom účte, nemusí byť dokonca ani klientom Tatra banky. Vo svojom fakturačnom systéme od firmy, ktorá spolupracuje s Tatra bankou, si len prepojí svoj účet z inej banky cez API rozhranie.
Bez prihlasovania do elektronického bankovníctva
Najjednoduchší spôsob aktivácie a využívania služby Premium API je cez fakturačný systém či aplikáciu partnera banky. Podnikateľ nepotrebuje mať žiadnu znalosť API rozhrania alebo zamestnávať človeka, ktorý sa rozumie IT svetu. S implementáciou tiež nie sú spojené žiadne náklady, stačí mať zakúpený fakturačný systém od spolupracujúceho partnera. Podmienky používania a spoplatnenia API rozhrania určuje práve partner, banke neplatí podnikateľ nič navyše. Poplatky za fakturačný systém sa pohybujú rádovo v desiatkach eur na rok a tie sa navyše dajú uplatniť v daňovom priznaní.