Pred 20 rokmi niekomu napadlo napchať pod kapotu VW Golf 3,2-litrový motor VR6 s výkonom 177 kW (241 k) a spojiť ho (prvýkrát!) s dvojspojkovou automatickou prevodovkou a pohonom 4 × 4. Vznikol Golf R32 a odvtedy znamená písmeno R na Volkswagenoch niečo špeciálne.
Zároveň to znamená 20 rokov pokroku, počas ktorých sa zvyšoval výkon, klesala spotreba, cibrili sa jazdné vlastnosti a zvyšovala zábava za volantom. Dnešný Golf R s výkonom 235 kW (320 k) a inovatívnym pohonom všetkých kolies je toho dôkazom. Lenže Volkswagen chcel výročie svojho najšportovejšieho písmena osláviť ešte špeciálnejšie. A práve Golf R slúžil ako perfektný základ pre oslavy.
Vznikla nová, limitovaná edícia Volkswagen Golf R 20 Years, ktorá sa pýši vyšším výkonom (245 kW/333 k), pričom zrýchlenie z 0 – 100 km/h kleslo na superšportových 4,6 sekundy! Rozpoznáte ju podľa modrých diskov kolies (ak nie je celé auto modré – vtedy budú disky čierne). Ale to nie je všetko. Volkswagen sa pohral s úplnými detailmi.
Napríklad pri naštartovaní sa motor prebudí razantnejšie, s výraznejšou zvukovou kulisou, pričom otáčky na chvíľku vyletia až na 2 500. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG vás vďaka novej kalibrácii bude pri športovej jazde viac kopať do chrbta a radiť ešte rýchlejšie.
Najzaujímavejšie je však nové mapovanie turbodúchadla , ktoré roztočí turbínu naplno aj pri čiastočnom zošliapnutí plynu, pričom pri následnej požiadavke plného výkonu sa len uzavrie obtokový ventil a vy máte okamžite k dispozícii plný výkon. Po uvoľnení plynového pedála zas zostáva dlhšie otvorená škrtiaca klapka, opäť aby bolo turbo čo najdlhšie v otáčkach. Minimalizuje sa tak turbodiera. Môžeme túto technológiu očakávať aj v iných modeloch? Sme zvedaví.
Ak máte o výročný Golf R 20 Years záujem, mali by ste sa poponáhľať. Aj keď jeho výroba nie je obmedzená na konkrétny počet kusov, bude sa vyrábať iba v obmedzenom časovom horizonte.