SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech

Dnes marketingový bonus, zajtra nevyhnutnosť.

Rýchlejšie oživenie novej linky, preverenie jej funkčnosti vrátane optimalizácie a odchytenia chýb ešte pred nasadením vo výrobnej hale, ale aj efektívnejšie dodatočné úpravy – to všetko sú reálne prínosy, ktoré trenčiansky strojárenský podnik Konštrukta-TireTech dosiahol vďaka vývoju a nasadeniu digitálneho dvojčaťa.

Ak jazdíte na pneumatikách Continental, je veľmi pravdepodobné, že minimálne časť z nich bola vyrobená na strojoch trenčianskej spoločnosti Konštrukta-TireTech, globálneho dodávateľa strojného zariadenia pre výrobu automobilových plášťov. Vytlačovacie, strihacie linky a linky pre špirálové nanášanie profilov Konštrukta-TireTech využíva viac ako 70 závodov v 32 krajinách sveta, vrátane Continentalu.

Priekopníci vo svete

Konštrukta-TireTech neustále hľadá možnosti, ako zefektívniť dizajn, výrobu, aj validáciu a dodávku svojich výrobných liniek. Preto jej vedenie privítalo iniciatívu spoločnosti Continental, ktorá sa na vybraných dodávateľov obrátila s návrhom na spoluprácu pri vývoji konceptu digitálneho dvojčaťa pre výrobné linky.

Konštrukta-TireTech nie je jediným dodávateľom výrobných zariadení Continentalu, ale nemecká spoločnosť si rozhodla tento koncept vyskúšať najskôr pilotne iba u vybraných partnerov. Slovenský podnik bol vybraný pre vytvorenie digitálneho dvojčaťa kompletnej linky pre extrúziu dokonca ako vôbec prvý na svete.

Dôvodov bolo podľa Adriána Keňa, Extrusion Business Unit Managera v Konštrukta-TireTech viacero. Sčasti rozhodlo, že trenčianska spoločnosť v čase, kedy sa o výskumno-vývojovej spolupráci rozhodovalo, vyhrala v Continentale tender na dodávku nových zariadení.

V prospech trenčianskeho podniku však hovorí aj vhodná veľkosť a flexibilita – ide totiž o relatívnu malú spoločnosť s 250 zamestnancami, ktorá si všetky kľúčové činnosti zabezpečuje vlastnými zdrojmi. „Sme otvorení dobrodružstvám, najmä ak majú potenciál posunúť naše produkty na vyššiu úroveň. Verím, že flexibilita napĺňať rôzne zákaznícke požiadavky je jednou z našich silných stránok,“ poznamenáva A. Keňo.

Nevyhnutná expertíza od partnera

Dodávateľským a konzultačným partnerom pre výskumno-vývojový projekt sa stala spoločnosť Siemens, s ktorou Konštrukta-TireTech dlhodobo spolupracuje. „Voľba nemeckého koncernu pre digitalizáciu bola prirodzená, keďže naše výrobné linky sú v prevažnej miere postavené práve na technológiách Siemensu, s ktorým spolupracujeme aj pri zavádzaní nových platforiem,“ dodáva A. Keňo.

Konštrukta-TireTech vstupovala do projektu s minimálnymi skúsenosťami, rozsiahle know-how Siemensu v oblasti digitalizácie bolo preto pre podnik veľmi užitočné. „Siemens nám poskytol architektúru, softvérové riešenia a nevyhnutnú podporu, čo našim programátorom výrazne uľahčilo prácu. Ak by sme si mali všetko robiť sami, bolo by to oveľa náročnejšie,“ vysvetľuje A. Keňo.

Celý projekt digitálneho dvojčaťa – od prvotného zámeru a definovania funkcionality, až po finálnu prezentáciu – trval 12 mesiacov. Samotné implementačné práce zabrali zhruba 7 až 8 mesiacov, pričom okrem troch odborníkov Konštrukty na projekte priebežne spolupracovali dvaja až traja špecialisti Siemensu. Pokroky a výsledky sa priebežne reportovali do Continentalu, odkiaľ prichádzali ďalšie podnety.

Základ do budúcnosti

Výsledkom ročného úsilia nie je len digitálne dvojča linky na výrobu vnútornej vrstvy pneumatík, ktoré vie Konštrukta-TireTech – keďže zostáva vlastníkom riešenia – využívať aj pri dodávkach pre iných výrobcov pneumatík. Trenčiansky podnik získal aj sebavedomie a know-how, ktoré dokáže využiť pri vytváraní digitálnych dvojčiat ďalších liniek.

„Dnes by sme takúto implementáciu vďaka skúsenostiam, ktoré máme, vedeli pripraviť za tri mesiace a na tretíkrát už možno iba za dva,“ tvrdí A. Keňo, ktorý si je istý, že pre Konštruktu-TireTech zďaleka nejde o posledný projekt digitalizácie linky.

„V súčasnosti je možno toto riešenie iba príjemným bonusom, ktorý nám vylepšuje marketingovú pozíciu, ale v budúcnosti bude zrejme vytváranie digitálnych dvojčiat k novým výrobným linkám nevyhnutnosť,“ predpovedá.

Hmatateľné a merateľné prínosy však digitálne dvojča prináša Konštrukte-TireTech už dnes, a to vo viacerých rovinách.

Ľahší život s digitálnym dvojčaťom

Prvou je možnosť virtuálneho oživovania linky ešte pred samotnou expedíciou zákazníkovi. „Samotné dodanie a nasadenie linky u zákazníka trvá niekoľko mesiacov a vďaka digitálnemu dvojčaťu vieme implementačnú fázu zhruba o mesiac skrátiť, čo znižuje náklady a urýchľuje spustenie linky,“ hovorí A. Keňo.

Zavedenie nových liniek do praxe sa skracuje nielen vďaka kratšej dobe nasadenia a oživenia, ale aj pre možnosť zaškoliť ľudí ešte pred samotným spustením prevádzky. „Zákazník si môže zaučiť obsluhu a dať nám taktiež spätnú väzbu, čo by sa dalo ešte vylepšiť napríklad na ovládacích paneloch, a to ešte skôr, ako sa linka spustí,“ ozrejmuje A. Keňo.

Ďalším benefitom je zefektívnenie dizajnu a validácie linky. Napríklad montážna linka pre Continental, pre ktorú trenčiansky podnik digitálne dvojča vyvinul, mala dĺžku 45 metrov a pozostávala z dvoch poschodí. Inžinieri vedeli vo virtuálnom prostredí vopred preveriť funkčnosť linky, možnosti jej ovládania, ale aj optimalizovať pohyby a cykly, čiže reálne otestovať prevádzku ešte pre fyzickým nasadením.

V neposlednom rade digitálne dvojča pomáha aj pri dodatočných zmenách a vylepšeniach výrobných liniek. Doplnenie o nové zariadenia, alebo vylepšenie novým softvérom, sa totiž nezaobíde bez dlhšej odstávky, čo býva mimoriadne nákladné. Ak sa zmeny najskôr zavedú a otestujú vo virtuálnom prostredí, odstávka výroby sa výrazne skráti.

V Konštrukte-TireTech je digitalizácia súčasť dlhodobej stratégie, a digitálne dvojča iba jeden z nevyhnutných krokov, ku ktorým neskôr pribudne napríklad rozšírená realita využiteľná pri odstraňovaní technických problémov. „Rovnako ako sme v minulosti prešli pri návrhu liniek od pantografov k počítačom a neskôr z 2D do 3D prostredia, tak je dnes pre ďalšie zefektívnenie procesu nevyhnutná digitalizácia,“ uzatvára A. Keňo.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 8 013
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 600
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 250
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 048
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 057
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 830
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 675
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 307
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

First moment zmenil trh a zohnať výhodný last minute zájazd je čoraz ťažšie.


INZERCIA 27. jún

Špeciálne literárne vydanie Magazínu Víkend s ilustráciami od Kristíny Mésároš.


INZERCIA 27. jún

O Cyrilo-metodských oslavách s Karin Silberhorn.


INZERCIA 26. jún

Počuli ste už slovné spojenia „starnutie obyvateľstva“ alebo „demografia“?


INZERCIA 26. jún
SkryťZatvoriť reklamu