SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze

Banka vníma ľudí nielen cez čísla, ale aj cez príbehy.

Popri záchrane aktuálnej situácie sa sociálni bankári snažia ľudí hlavne finančne vzdelávať.Popri záchrane aktuálnej situácie sa sociálni bankári snažia ľudí hlavne finančne vzdelávať. (Zdroj: Shutterstock)

Často stačí, ak dostanú ľudia dobrú radu. S pomocou sa môžu vymaniť aj z dlhovej špirály či zlepšiť svoj sociálny status.

Pred pár rokmi sa mladá mamička Martina zo severu Slovenska borila s finančnými problémami. Opustil ju manžel, ktorý jej na tri deti posielal iba 50 eur mesačne. Martina pracovala len brigádne, aj to len vtedy, keď mohla odbehnúť od syna. Mal ortopedické problémy, pre ktoré nemohol nastúpiť do škôlky. V banke sa už začala prepadať do kolónky zlyhaných úverov. Bežne by banka pristúpila k vymáhaniu, vďaka sociálnemu bankovníctvu sa však našlo riešenie. „Na prvé počutie sa to môže zdať ako hlúposť, ale napriek tomu, že Martina mala množstvo úverov, poskytli sme jej ďalší. Aby mohla poslať svoje dieťa na operáciu,“ vysvetľuje Rastislav Blažej, Slovenskej sporiteľne.

Martinina situácia sa stabilizovala, jej dieťa nastúpilo do škôlky a ona sa mohla zamestnať na plný úväzok. Naučila sa viesť si finančný denník a kontrolovať výdavky. Postupne spláca dlhy a ešte si dokáže ušetriť.

Za sedem rokov sa podarilo vyriešiť tisíc takýchto prípadov. Popri záchrane aktuálnej situácie sa sociálni bankári v Slovenskej sporiteľni snažia ľudí hlavne finančne vzdelávať. Niekedy stačí aj to, aby si v lekárni pýtali bezdoplatkovú alternatívu pravidelne užívaného lieku alebo zredukovali návyky, ktoré ich stoja desiatky eur mesačne.

Jednoduchý motív

Prečo vlastne sporiteľňa do projektu Sociálnej banky išla? „Motív je jednoduchý. Finančný sektor sa má iba tak dobre, ako sa majú ľudia v krajine. Finančné zdravie klientov by malo byť prirodzenou potrebou každej banky,“ konštatuje Blažej, ktorý sa dostal na mapu sociálnych inovátorov Slovenska. Ide o mapu asi stovky ľudí, ktorí menia Slovensko k lepšiemu a koordinuje ju Nadácia Pontis.

Pomoc ľuďom s riešením zlyhaných úverov je len jednou z viacerých oblastí, do ktorých sa Slovenská sporiteľňa pustila. Pôvodne prišla s pomocou pre začínajúcich podnikateľov. Nejde pritom len o peniaze, ktoré im požičia, ale aj o edukáciu v praxi. Aby sa človek, ktorý chce podnikať dostal k peniazom od banky, musí si dobre pripraviť podnikateľský a finančný plán a zvážiť rôzne riziká. Vďaka programu prežije dlhšie ako tri roky až 92 percent mladých firiem, ktoré ním prešli a získali úver.

Od začínajúcich podnikateľov prešla banka k podpore neziskoviek a sociálnych podnikov. Cieľom je naučiť ich podnikať a zisk následne použiť na veci súvisiace s hlavnou činnosťou, ktorou je zvyčajne pomoc iným ľuďom.

Bývanie pre všetkých

Vo väčších mestách ide o projekt nájomného bývania pre ľudí, ktorí si z rôznych dôvodov nedokážu nájsť ubytovanie. (zdroj: Shutterstock) Vo väčších mestách ide o projekt nájomného bývania pre ľudí, ktorí si z rôznych dôvodov nedokážu nájsť ubytovanie. (zdroj: Shutterstock)

V spolupráci s inými neziskovkami, odborníkmi a obcami vytvorila sporiteľňa aj program pre ľudí zo sociálne a priestorovo znevýhodnených skupín, ktorí prechádzajú finančným vzdelávaním, sporia si, vďaka čomu následne dokážu kúpiť pozemok. Sporením sa kvalifikujú na získanie mikroúveru, za ktorý si nakúpia stavebný materiál a pomocou stavebného učiteľa si na vlastnom pozemku postavia dom. Dnes je program rozbehnutý v 29 obciach na Slovensku.

Vo väčších mestách má zase Slovenská sporiteľňa projekt nájomného bývania pre ľudí, ktorí si z rôznych dôvodov nedokážu nájsť ubytovanie. Banka sa verejne zaviazala zabezpečiť dostupné bývanie pre tisíc ľudí v núdzi do roku 2025.

Viaceré projekty však už len sanujú následky toho, že finančná gramotnosť Slovákov je stále veľmi nízka. Aby sa to zmenilo, vznikol projekt finančného vzdelávania FinQ. Je určený pre mladých ľudí, a cieľom je, aby bolo na Slovensku stále viac tých, ktorí s financiami narábajú zodpovedne. FinQ ocenili aj tvorcovia mapy Sociálnych inovátorov, na ktorú zaradili aj spoluautorku programu FinQ Darinu De Jaegher.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 904
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 755
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 763
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 051
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 044
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 719
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 417
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

First moment zmenil trh a zohnať výhodný last minute zájazd je čoraz ťažšie.


INZERCIA 27. jún

Špeciálne literárne vydanie Magazínu Víkend s ilustráciami od Kristíny Mésároš.


INZERCIA 27. jún

O Cyrilo-metodských oslavách s Karin Silberhorn.


INZERCIA 26. jún

Počuli ste už slovné spojenia „starnutie obyvateľstva“ alebo „demografia“?


INZERCIA 26. jún
SkryťZatvoriť reklamu