V roku 2016 bolo podľa WWF na svete vyprodukovaných vyše 390 miliónov ton nových plastov. Odborníci varujú, že pokiaľ okamžite neznížime ich spotrebu, v roku 2050 bude v oceánoch viac plastu než rýb. Aby sme tomuto scenáru predišli, je okrem iného nevyhnutná zmena našich nákupných návykov.
Pomôžte ušetriť tony plastu ročne
Napríklad aj tým, aby ste namiesto jednorazovej tašky siahli po niektorej z opakovane použiteľných alternatív. V Kauflande si igelitku nekúpite už niekoľko rokov – tie najpredávanejšie verzie boli z ponuky vyradené v roku 2017 a ostatné jednorazové igelitové tašky v januári 2020. Na výber máte napríklad bavlnenú tašku s certifikátom GOTS, sieťovku alebo termotašku, ktoré je klimaticky neutrálna * , recyklovateľná a vyrobená z 80 % z odpadových fólií.
Všimli ste si, že pri vážení ovocia a zeleniny máte možnosť kúpiť ich úplne bezobalovo, prípadne využiť ekosieťku či zelené vrecko? V rokoch 2020 – 2021 sa ich dokopy predalo vyše 100 000 kusov, čo by ich používaním pri každom nákupe znamenalo, že zákazníci tohto reťazca pomohli v roku 2021 ušetriť až 270 tonodpadu. Opakovane použiteľné obaly navyše môžete používať aj pri nákupe pečiva.
Minimalizujte plasty pri nákupe
Kaufland má už dlhšie vo svojom sortimente uhorky bez jednorazového plastového obalu. Okrem toho boli z výrobkov privátnych značiek odstránené všetky čierne plasty, s výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch
Úplnou novinkou je obalový materiál z vlákien byliny Silphi. Používa sa na obaloch K—Bio údeného lososa v celku i v plátkoch. Výrobný proces je efektívny z hľadiska šetrenia prírodných zdrojov a nevyžaduje si použitie chemikálií.
Mliečne produkty privátnych značiek nemajú sekundárne plastové vrchnáky ani viečka. Naopak, na ich vzduchotesné uzavretie v chladničke majú zákazníci k dispozícii alternatívu na opakované použitie, ktorá je veľkostne variabilná a vhodná aj do umývačky riadu.
Do konca roka 2025 spoločnosť plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazala znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu, vrátane obalov, ktoré sa používajú pri preprave.
„Snahe odľahčiť životné prostredie od plastového znečistenia venujme v Kauflande mimoriadnu pozornosť,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko a dodáva: „Prijali sme viacero opatrení, vrátane stratégie REset Plastic , vďaka ktorým dokážeme predchádzať vzniku zbytočného odpadu, čím pomáhame budovať udržateľnejšiu a ekologickejšiu budúcnosť.“
*Nevyhnutne vyprodukované emisie CO2 pri výrobe klimaticky neutrálnej tašky kompenzujeme podporou certifikovaného projektu na ochranu klímy.
