PREŠOV. Bol to deň, na ktorý roky čakali Prešovčania aj východniari. A všetci sa z neho tešili. V októbri 2021 totiž Národná diaľničná spoločnosť otvorila nový, západný obchvat Prešova. Avizovala vtedy, že s dobrými správami nekončí, so stavebnými prácami pokračuje a pracuje na dokončení prvej etapy severného obchvatu. Sľub sa stal realitou, o pár dní sa otvorí ďalšia časť obchvatu okolo dopravne ťažko skúšaného Prešova.
Zároveň to vyzerá tak, že sa s jeho obchvatmi stane slovenským skokanom, kde sa výstavba dopravnej infraštruktúry naplno rozbehla. Po západnom obchvate Prešova sa totiž na Slovensku v decembri 2022 otvoril už len úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Na tejto trati však nie je žiaden tunel. Prešov sa tak dva roky po sebe opäť stane mestom, ktorému po tuneli Prešov pri Vydumanci, teda západnej časti obchvatu, pribudne tunel Bikoš.
Program pre dospelých i deti
Národná diaľničná spoločnosť pripravila pri príležitosti otvorenia tunela Bikoš bohatý program pre verejnosť. Deň otvoreného tunela Bikoš sa uskutoční v nedeľu 24. septembra. Akcia sa začína o 13.00, končí sa o 18.00. Návštevníkov čaká exkurzia v tuneli, jeho prejazd na bicykloch, skejtoch, kolobežkách, odrážadlách či korčuliach. Pripravené budú tiež zážitkové simulátory - prevrátenia vozidla a opitosti. Pozrieť si tiež možno údržbové vozidlá Národnej diaľničnej spoločnosti, hasičskú techniku a priučiť sa prvej pomoci. Na deti čaká zážitkový program v podobe sokoliarskej šou, rôznych súťaží a príde aj kúzelník.
Časová úspora 10 minút
Severný obchvat R4 má prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Kapušany – Giraltovce. Výrazne to odľahčí dopravu v intraviláne mesta. Projekt tiež myslel na to, aby viaceré mimoúrovňové križovatky prerozdelili zdrojovú a cieľovú dopravu. Čo nový úsek obchvatu prinesie pre šoférov a do života Prešovčanov? Severná časť obchvatu zabezpečí vylúčenie dopravy z cesty I/68, ktorá vedie priamo cez Prešov, vrátane centrálnej mestskej zóny a rovno sa napojí na D1 a R4.
„Prvý úsek severnej časti obchvatu má dĺžku 4,3 kilometra, zahŕňa až 155 stavebných objektov vrátane deviatich mostov a vyše kilometrového tunela Bikoš,“ ozrejmila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Motoristom ušetrí úsek zhruba 10 minút a Prešovčanov zbaví hluku z dopravy a exhalátov z áut. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že cez tento úsek denne prejde 15 000 vozidiel. Zhotoviteľom stavby bolo konzorcium firiem Váhostav-SK a TuCon. Výstavba prvej etapy severnej časti obchvatu stála 142 876 816 eur. Stavba bola financovaná zo štátneho rozpočtu.
Príbeh jedného tunela
S razením tunela Bikoš do rovnomenného vrchu začali v júni 2020. Trvalo to približne rok, kým sa objavilo svetlo na konci tunela. Ako vlastne vyzeral príbeh zrodu najnovšieho tunelového prírastku na východnom Slovensku? Prvá vznikla takzvaná stavebná jama na severnom portáli. Po nej sa začala raziť ľavá tunelová rúra. Pri razení tunela využili zásady novej rakúskej tunelovacej metódy, ktorá je typická pre stredne dlhé tunely a sedimenty vnútrokarpatského paleogénu.
Zaujímavé tiež je, že tunel z oboch strán vyúsťuje do mosta. Dvojrúrový Bikoš patrí medzi tunely s nízkym prítokom podzemných vôd. Tuneloví špecialisti majú pre tento typ špeciálne pomenovanie, takzvaný suchý tunel. Táto vlastnosť je pri razení tunelov obľúbená, znamená totiž, že sa znižuje prácnosť udržiavania prístupových ciest, tuneloví špecialisti tak môžu efektívnejšie pracovať a teda aj podávať lepšie pracovné výkony. Suchosť v tuneli tiež priniesla úsporu a ľahšiu prácu pri jeho razení a následných stavebných úpravách.
Jednoduchšia a lacnejšia by mala byť aj jeho pravidelná údržba. Bikoš osvetľujú LED svietidlá. Stal sa historicky prvým diaľničným tunelom na Slovensku, v ktorom využívajú úspornejšie svietidlá a dlhšou výdržou. Celkovo je v tuneli osadených 400 kusov LED svietidiel, pričom intenzita osvetlenia sa reguluje plynule a automaticky.
Trasa juh – sever sa postupne prepája
Dobré správy pre Prešovčanov a zároveň pre východniarov sa nekončia. Národná diaľničná spoločnosť avizuje, že intenzívne pokračuje v prípravách stavby druhej etapy severného obchvatu Prešova. Aktuálne plynie lehota na predkladanie ponúk v rámci verejného obstarávania. Ďalšia časť severného obchvatu bude 10,2 kilometra dlhá. Začne sa v mimoúrovňovej križovatke Prešov, sever a končiť v križovatke Kapušany, kde sa napojí na existujúcu cestu I. triedy I/18. Trasa nadväzuje na už rozostavaný úsek I. etapy severného obchvatu Prešova. Jej súčasťou bude 12 mostných objektov rôznej dĺžky a približne 1,9 kilometra dlhý tunel Okruhliak.
Národná diaľničná spoločnosť zároveň pracuje na celej R4 v smere z juhu na sever. „Celý ťah R4 naprieč Slovenskom je dôležitým koridorom európskeho významu Via Carpatia, ktorého zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie,“ ozrejmuje Žgravčáková. Celkovo ide o 9 úsekov v súhrnnej dĺžke takmer 60 kilometrov.
„Momentálne sa venujeme aktualizácii štúdie realizovateľnosti úseku R4 od Kapušian až po poľskú hranicu. Tento úsek je mimoriadne dôležitý vzhľadom na to, že je súčasťou TEN-T siete a medzinárodného koridoru Via Carpatia,“ vysvetľuje Žgravčáková. Národná diaľničná spoločnosť už vyhlásila súťaže na projektovú dokumentáciu pre ďalšie tri úseky na tejto plánovanej trase.
Ide o vypracovanie dokumentácií stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie, ako aj oznámenia o zmene navrhovanej činnosti po vypracovaní dokumentácie pre územné rozhodnutie pre R4 Rakovčík - Radoma, Vyšný Komárnik - Hunkovce a Kuková - Lipníky.
Fakty o tuneli Bikoš
Tunel Bikoš je súčasťou úseku R4 Prešov, severný obchvat I. etapa.
S jeho razením do vrchu s názvom Bikoš začali v júni 2020.
Je to dvojrúrový tunel s dĺžkou takmer 1,2 kilometra.
Maximálna rýchlosť v tomto tuneli bude 100 km/h a denne by malo tunelom prejsť 15 000 vozidiel.
Má 2 tunelové rúry.
Má 7 požiarnych výklenkov.
Má 7 SOS výklenkov.
Osvetľuje ho 400 kusov LED svietidiel.
Zaujímavosti o tuneli Bikoš
Pri jeho razení sa spotrebovalo 75 000 kilogramov priemyselných trhavín a 66 000 kusov rozbušiek.
Volajú ho aj suchý tunel, teda taký, ktorý má nízky prítok podzemných vôd.
Prešiel skúškou ohňom, týždeň pred otvorením tam nafingovali vážnu dopravnú nehodu s požiarom.
V tuneli platia prísne bezpečnostné pravidlá. Zárukou bezpečnosti je svetelná signalizácia, značenie, únikové cesty, telefóny, hasiace zariadenia a reproduktory. Prostredníctvom kamier sú v pohotovosti aj oči špecialistov Národnej diaľničnej spoločnosti, a to nepretržite, 24 hodín denne.
Je prvým slovenským tunelom, v ktorom svietia úspornejšie a trvácnejšie LED svietidlá.