SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom

Obchádzam Prešov už platí dvojnásobne. Zoberte si bicykle, príde aj kúzelník.

PREŠOV. Bol to deň, na ktorý roky čakali Prešovčania aj východniari. A všetci sa z neho tešili. V októbri 2021 totiž Národná diaľničná spoločnosť otvorila nový, západný obchvat Prešova. Avizovala vtedy, že s dobrými správami nekončí, so stavebnými prácami pokračuje a pracuje na dokončení prvej etapy severného obchvatu. Sľub sa stal realitou, o pár dní sa otvorí ďalšia časť obchvatu okolo dopravne ťažko skúšaného Prešova.

Zároveň to vyzerá tak, že sa s jeho obchvatmi stane slovenským skokanom, kde sa výstavba dopravnej infraštruktúry naplno rozbehla. Po západnom obchvate Prešova sa totiž na Slovensku v decembri 2022 otvoril už len úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Na tejto trati však nie je žiaden tunel. Prešov sa tak dva roky po sebe opäť stane mestom, ktorému po tuneli Prešov pri Vydumanci, teda západnej časti obchvatu, pribudne tunel Bikoš.

Program pre dospelých i deti

Národná diaľničná spoločnosť pripravila pri príležitosti otvorenia tunela Bikoš bohatý program pre verejnosť. Deň otvoreného tunela Bikoš sa uskutoční v nedeľu 24. septembra. Akcia sa začína o 13.00, končí sa o 18.00. Návštevníkov čaká exkurzia v tuneli, jeho prejazd na bicykloch, skejtoch, kolobežkách, odrážadlách či korčuliach. Pripravené budú tiež zážitkové simulátory - prevrátenia vozidla a opitosti. Pozrieť si tiež možno údržbové vozidlá Národnej diaľničnej spoločnosti, hasičskú techniku a priučiť sa prvej pomoci. Na deti čaká zážitkový program v podobe sokoliarskej šou, rôznych súťaží a príde aj kúzelník.

Časová úspora 10 minút

Severný obchvat R4 má prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Kapušany – Giraltovce. Výrazne to odľahčí dopravu v intraviláne mesta. Projekt tiež myslel na to, aby viaceré mimoúrovňové križovatky prerozdelili zdrojovú a cieľovú dopravu. Čo nový úsek obchvatu prinesie pre šoférov a do života Prešovčanov? Severná časť obchvatu zabezpečí vylúčenie dopravy z cesty I/68, ktorá vedie priamo cez Prešov, vrátane centrálnej mestskej zóny a rovno sa napojí na D1 a R4.

„Prvý úsek severnej časti obchvatu má dĺžku 4,3 kilometra, zahŕňa až 155 stavebných objektov vrátane deviatich mostov a vyše kilometrového tunela Bikoš,“ ozrejmila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Motoristom ušetrí úsek zhruba 10 minút a Prešovčanov zbaví hluku z dopravy a exhalátov z áut. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že cez tento úsek denne prejde 15 000 vozidiel. Zhotoviteľom stavby bolo konzorcium firiem Váhostav-SK a TuCon. Výstavba prvej etapy severnej časti obchvatu stála 142 876 816 eur. Stavba bola financovaná zo štátneho rozpočtu.


Príbeh jedného tunela

S razením tunela Bikoš do rovnomenného vrchu začali v júni 2020. Trvalo to približne rok, kým sa objavilo svetlo na konci tunela. Ako vlastne vyzeral príbeh zrodu najnovšieho tunelového prírastku na východnom Slovensku? Prvá vznikla takzvaná stavebná jama na severnom portáli. Po nej sa začala raziť ľavá tunelová rúra. Pri razení tunela využili zásady novej rakúskej tunelovacej metódy, ktorá je typická pre stredne dlhé tunely a sedimenty vnútrokarpatského paleogénu.

Zaujímavé tiež je, že tunel z oboch strán vyúsťuje do mosta. Dvojrúrový Bikoš patrí medzi tunely s nízkym prítokom podzemných vôd. Tuneloví špecialisti majú pre tento typ špeciálne pomenovanie, takzvaný suchý tunel. Táto vlastnosť je pri razení tunelov obľúbená, znamená totiž, že sa znižuje prácnosť udržiavania prístupových ciest, tuneloví špecialisti tak môžu efektívnejšie pracovať a teda aj podávať lepšie pracovné výkony. Suchosť v tuneli tiež priniesla úsporu a ľahšiu prácu pri jeho razení a následných stavebných úpravách.

Jednoduchšia a lacnejšia by mala byť aj jeho pravidelná údržba. Bikoš osvetľujú LED svietidlá. Stal sa historicky prvým diaľničným tunelom na Slovensku, v ktorom využívajú úspornejšie svietidlá a dlhšou výdržou. Celkovo je v tuneli osadených 400 kusov LED svietidiel, pričom intenzita osvetlenia sa reguluje plynule a automaticky.

Trasa juh – sever sa postupne prepája

Dobré správy pre Prešovčanov a zároveň pre východniarov sa nekončia. Národná diaľničná spoločnosť avizuje, že intenzívne pokračuje v prípravách stavby druhej etapy severného obchvatu Prešova. Aktuálne plynie lehota na predkladanie ponúk v rámci verejného obstarávania. Ďalšia časť severného obchvatu bude 10,2 kilometra dlhá. Začne sa v mimoúrovňovej križovatke Prešov, sever a končiť v križovatke Kapušany, kde sa napojí na existujúcu cestu I. triedy I/18. Trasa nadväzuje na už rozostavaný úsek I. etapy severného obchvatu Prešova. Jej súčasťou bude 12 mostných objektov rôznej dĺžky a približne 1,9 kilometra dlhý tunel Okruhliak.

Národná diaľničná spoločnosť zároveň pracuje na celej R4 v smere z juhu na sever. „Celý ťah R4 naprieč Slovenskom je dôležitým koridorom európskeho významu Via Carpatia, ktorého zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie,“ ozrejmuje Žgravčáková. Celkovo ide o 9 úsekov v súhrnnej dĺžke takmer 60 kilometrov.

„Momentálne sa venujeme aktualizácii štúdie realizovateľnosti úseku R4 od Kapušian až po poľskú hranicu. Tento úsek je mimoriadne dôležitý vzhľadom na to, že je súčasťou TEN-T siete a medzinárodného koridoru Via Carpatia,“ vysvetľuje Žgravčáková. Národná diaľničná spoločnosť už vyhlásila súťaže na projektovú dokumentáciu pre ďalšie tri úseky na tejto plánovanej trase.
Ide o vypracovanie dokumentácií stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie, ako aj oznámenia o zmene navrhovanej činnosti po vypracovaní dokumentácie pre územné rozhodnutie pre R4 Rakovčík - Radoma, Vyšný Komárnik - Hunkovce a Kuková - Lipníky.

Načítavam video...


Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 531
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 410
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 062
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 781
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 629
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 588
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 024
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu