V akom stave je školstvo na Slovensku?
Za školstvo sa často kritizujeme. Ale máme tu aj veľa kvalitných škôl, riaditeľov aj učiteľov, o ktorých sa málo hovorí. Ich skúsenosti je treba šíriť aj na ďalšie školy.
Na úrovni ministerstva je to iné. Od roku 2008 do roku 2020 ministerstvo spalo. Nerobili sa zmeny. Tie sme rozbehli až my v roku 2020. Presadili sme reformy a novely zákonov. Spustili sme aj investície do škôl. Na doučovanie, letné školy, modernizáciu priestorov či iné. Dodnes mi riaditelia hovoria, že za môjho pôsobenia vždy museli meniť rozpočet. Lebo stále dostávali nové financie na rozvoj. Mojou filozofiou bolo ušetriť na ministerstve peniaze a hneď ich naliať do škôl. Po našom odchode už investície prestali.
Na východe Slovenska máme niekoľko škôl, ktoré testujú reformu. Skúšajú na nové učivo a nový systém výučby. Čo si pod tým máme predstaviť?
Najčastejšie hovorím tento príklad: Dnes sa na fyzike žiaci učia zrýchlený pohyb, ale vzorec naň sa učia v matematike až o rok. To nedáva zmysel. Nové učivo logicky pospája obsah predmetov medzi sebou. Vďaka tomu školy môžu využívať aj nové učebné metódy. Napríklad sa škola rozhodne, že jeden týždeň v roku venuje jednej téme a bude ju preberať naprieč rôznymi predmetmi z rôznych uhlov pohľadu.
Zmeny v učive a spôsoboch výučby roky žiadali rodičia, učitelia aj verejnosť. Preto sme v roku 2020 sme dali dokopy 300 učiteľov, riaditeľov a odborníkov z praxe, ktorí tento obsah vzdelávania tvorili. Pripomienkovalo ho množstvo ľudí a reformu sme dostali aj do Plánu obnovy. Je to teda nadčasová reforma a pokračovali v nej aj ďalší dvaja ministri.
Ak sa povie škola, mnohí si predstavíme učiteľa, ktorý vykladá učivo pred tabuľou... Zmení sa aj toto?
Zmena spôsobov výučby je možno ešte dôležitejšia než zmena učiva. Rozmýšľali sme, ako zmeniť klasickú výučbu. Už dnes máme veľa pokrokových učiteľov, ktorí učia prakticky, podporujú bádanie žiakov, skupinovú prácu či riešenie problémov.
Preto sme z Plánu obnovy vytvorili tzv. „mentorské centrá.“ Pôsobia v nich práve títo šikovní učitelia z praxe a oni sami chodia do škôl v regióne a pripravujú učiteľov na nové spôsoby výučby. Nie je to teda zmena, ktorú by urobil úradník od stola. Je to niečo čo tvoria samotní skúsení učitelia.
Ak by ste sa vrátili na ministerstvo, priniesli by ste ďalšie zmeny?
Ako vie Slovensko vo svete preraziť? Nemáme nerastné suroviny, ropu, ani more. Ale máme šikovných ľudí. Prečo neinvestujeme do nich? Najlepšie je investovať do ľudí, do talentov a podporiť ich od základnej školy. A najlepšie sa dá preraziť práve v oblasti IT, čo potvrdzujú mnohé úspešné firmy na Slovensku.
Na ministerstve by som chcel spustiť projekt, ktorý nazývame „IT inovačné huby.“ Boli by to školy, ktoré by od prvého stupňa podporovali výučbu informatiky či robotiky. K tomu by mali upravené aj predmety, ako obchodná angličtina. Školy by zakladali firmy, kde by samotní žiaci programovali weby či aplikácie pre mesto, obec, kraj, MHD či úrady. Následne by pokračovali na stredné a vysoké školy zamerané na programovanie. Mohli by tu založiť firmy a preraziť na Slovensku aj vo svete.
Pred rokmi som navštívil školu vo Vranove nad Topľou, ktorá učí robotiku. Hovoril som si, že toto treba priniesť na ďalšie školy. V školstve potrebujeme inovácie. Potrebujeme vychytať talenty a podporovať ich už od prvého ročníka. Prečo by na Slovensku nemohol vyrásť nový Bill Gates alebo Steve Jobs?
Objednávateľ: Sloboda a Solidarita, Priemyselná 8, 821 09 Bratislava, IČO: 42 139 333
Dodávateľ: Petit Press, a.s., Lazaretská 12, 811 08 Bratislava, IČO: 35 790 253