SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?

Hlavné výzvy pre modernizáciu výučby cirkulárnej ekonomiky na vysokých školách.

Cirkulárna ekonomika sa ako spôsob nakladania so zdrojmi a materiálmi snaží minimalizovať odpad a optimalizovať využitie surovín. Na rozdiel od pôvodne lineárnej ekonomiky, ktorá je založená na modeli „vyťaž-vytvor-použi-zahoď“, cirkulárna ekonomika vytvára uzavretý cyklus, kde suroviny, výrobky a odpad sú neustále recyklované a znovu využívané.

V cirkulárnej ekonomike sa klade dôraz na návrh výrobkov s ohľadom na ich dlhšiu životnosť, ľahšiu opraviteľnosť a následnú recykláciu. Taktiež zdôrazňuje opakované používanie a obnovovanie materiálov a výrobkov, čím minimalizuje negatívny vplyv na životné prostredie.

Cieľom cirkulárnej ekonomiky je nielen znížiť množstvo odpadu, ale aj vytvárať ekonomickú hodnotu a podporovať udržateľný rast. V tomto modeli je dôležité preskúmať a transformovať existujúce obchodné modely, aby boli šetrnejšie k životnému prostrediu a prispeli k celkovej udržateľnosti spoločnosti.

V rámci projektu „Výzvy obehovej spoločnosti v ekonomike 4.0“ sa VŠEM podujala vo svojom dlhodobom pláne skvalitniť vzdelávací proces a vytýčila si pritom nasledovné úlohy:

  1. Zlúčiť nové technologické prvky z obdobia po pandémii do sféry vzdelávania a odbornej prípravy s cieľom implementovať inovatívne pedagogické modely a odborné postupy.
  2. Inovovať vzdelávacie moduly a učebné osnovy pre oblasti Environmentálnej ekonómie, Environmentálneho manažmentu a Obehovej ekonomiky.
  3. Analyzovať a aktualizovať obsah vybraných predmetov, čiže identifikovať predmety Manažment kvality, Manažment inovácií, Integračné procesy v Európe, Ekonomika a životné prostredie a následne predmety aktualizovať a vypracovať nové moduly.
  4. Prispôsobiť vyučovacie metódy pri vytváraní nových modulov.
  5. Prepojiť akademickú sféru so svetom podnikania.
  6. Rozvíjať ekologickú osvetu medzi študentmi a absolventmi vysokých škôl s perspektívou uplatnenia v oblasti zelených inovatívnych pracovných pozícií v rámci verejných aj súkromných organizácií na Slovensku.
  7. Zintenzívniť environmentálne povedomie vysokoškolských pedagógov s cieľom vybaviť ich novými vyučovacími zručnosťami v digitálnej ére, ktoré sú aplikovateľné na ďalšie vzdelávanie študentov denného aj externého štúdia.
  8. Spolupracovať s partnermi z verejného aj súkromného sektora, s konkrétnym zameraním na univerzitu Høgskulen for Grøn Utvikling (University for Green Development). Cieľom tejto spolupráce je efektívna výmena znalostí a osvedčených postupov.

Vzdelávanie na vysokých školách v oblasti cirkulárnej ekonomiky čelí rôznym výzvam, ktoré si vyžadujú nájsť efektívny spôsob, ako dosiahnuť pozitívne zmeny. Niektoré z hlavných výziev zahŕňajú:

  • Integrácia cirkulárnych tém do existujúcich študijných programov predstavuje náročný proces zmeny študijných plánov. Riešením by bolo vytvoriť nové predmety alebo kurzy, ktoré študentom umožnia praktizovať princípy cirkulárnej ekonomiky a integrácia týchto tém do rôznych odborov môže posilniť multidisciplinárny prístup.
  • Potreba inovácií v pedagogických metódach ja na mieste, keď tradičné metódy už nepostačujú a nové vyžadujú praktické skúsenosti a interaktívne prístupy. Opatrenie predstavuje zaviesť aktívne vyučovacie metódy, ako sú prípadové štúdie, terénne projekty, či spolupráca so študentmi na skutočných cirkulárnych iniciatívach s využitím moderných technológií.
  • Zabezpečiť dostatočnú podporu pre výskum v oblasti cirkulárnej ekonomiky je neustále vývojovým procesom, a preto môže byť ťažké udržať tempo s najnovšími výsledkami výskumu. Riešením je poskytnutie finančnej podpory pre výskumné projekty zamerané na cirkulárnu ekonomiku, podpora výskumných laboratórií a inovačných centier.
  • Umožniť študentom prepojenie s praxou, čím získajú skúsenosti pri zvládnutí reálnych projektov už v akademickom prostredí, pričom by na vyriešenie tejto výzvy postačovala spolupráca s priemyslom, organizáciami či komunitami, v rámci ktorých by študenti praxovali či stážovali ešte počas štúdia.
  • Ďalej netreba zabúdať na rozvoj cirkulárnych kompetencií u pedagógov, ktorí potrebujú mať dostatočné znalosti na efektívnu výučbu. Preto je pre nich potrebné odborné vzdelávanie na školeniach, workshopoch či konferenciách.
  • Nemenej dôležitou je v rámci cirkulárnej ekonomiky podpora medzinárodnej spolupráce zahŕňajúce globálne výzvy a výmenu skúseností. Riešením je vytváranie partnerstiev a dohôd s inými vysokými školami a inštitúciami zameranými na problematiku cirkularity a podpora medzinárodných mobilít a výmenných programov.

Všetky tieto výzvy si vyžadujú aktívne úsilie zo strany vzdelávacích inštitúcií na prispôsobenie sa dynamike cirkulárnej ekonomiky a prípravu študentov na efektívne uplatňovanie cirkulárnych princípov v ich profesionálnom živote.

Obehová ekonomika a trh práce

Samostatnou súčasťou projektu sú úlohy, ktoré sa týkajú prepojenia vzdelávania a požiadaviek trhu práce, pretože cirkulárna ekonomika vyžaduje od uchádzačov o zamestnanie nové schopnosti, zručnosti a prispôsobenie sa novým trendom. Medzi hlavné úlohy patria:

  • Nové zručnosti a odbornosť: S prechodom od lineárnej k cirkulárnej ekonomike sa menia aj požiadavky na pracovnú silu. Je potrebné rozvíjať nové zručnosti, napríklad v oblasti recyklácie, obnovy, a udržateľného dizajnu.
  • Inovácie v podnikaní: Podniky budú musieť prehodnotiť svoje obchodné modely a hľadať spôsoby, ako integrovať cirkulárne princípy. To vyžaduje inovačné myslenie a schopnosť prispôsobiť sa novým ekonomickým paradigmám.
  • Zmeny v zamestnanosti: Nastáva potreba preorientovať sa na nové druhy zamestnanosti v oblasti recyklácie, obnovy a správy cirkulárnych procesov.
  • Spolupráca a ekosystém pracovného trhu: Cirkulárna ekonomika podporuje spoluprácu a vytváranie ekosystémov, čo si vyžaduje flexibilné pracovné modely a nové formy partnerstiev.
  • Vzdelávanie a osvetové programy: S rastúcim dôrazom na udržateľnosť je potrebné poskytovať vzdelávanie a osvetové programy pre pracovníkov, aby mohli lepšie porozumieť a prispievať k cirkulárnej ekonomike.
  • Zmeny v pohľade na vlastníctvo: Modely zdieľaného hospodárstva a zameranie na služby namiesto vlastníctva môžu mať výrazný vplyv na trhy práce, pretože sa mení povaha niektorých odvetví.

Vo všeobecnosti platí, že vzdelávanie a trhy práce teda čelia výzvam a bude potrebné prispôsobiť sa novým požiadavkám, ktoré prináša cirkulárna ekonomika. To si vyžaduje flexibilitu, inovácie a schopnosť rýchlej adaptácie na meniace sa podmienky.

Napriek pozitívnym výzvam v rámci cirkulárnej ekonomiky vo vzťahu k trhu práce je potrebné vnímať aj riziká, ktoré sú s ním spojené. Niektoré z týchto rizík zahŕňajú:

  • Stratu pracovných miest v tradičných odvetviach, ako je napríklad ťažba surovín, kde treba čeliť úbytku pracovných miest v dôsledku zmenšujúceho sa dopytu po ich produktoch.
  • Potreba nových zručností u zamestnancov, ktoré predstavujú zmeny v pracovných postupoch a obchodných modeloch.
  • Nerovnomerné rozdelenie prínosov medzi rôzne sociálne skupiny, odvetvia alebo regióny môže viesť k sociálnym napätiam a neistote.
  • Závislosť od nových technológií môže viesť k závislosti na digitálnych a technologických inováciách. To môže predstavovať riziko pre tých, ktorí nemajú prístup k týmto technológiám alebo nemajú príslušné technologické zručnosti.
  • Neistota v oblasti zamestnanosti pre niektoré odvetvia, najmä ak prechod nie je riadený a plánovaný efektívne.
  • Nepriaznivý vplyv na niektoré odvetvia, ako napríklad výroba nových výrobkov, môžu čeliť ťažkostiam pri prispôsobovaní sa modelu cirkulárnej ekonomiky, čo môže mať negatívny vplyv na zamestnanosť v týchto odvetviach.
  • Ťažkosti so sociálnou inklúziou v prípade, ak opatrenia zamerané na cirkulárnu ekonomiku nie sú riadne navrhnuté, môže dôjsť k vylúčeniu určitých skupín pracovníkov alebo komunít, čo by mohlo spôsobiť sociálnu nerovnováhu.

Z toho vyplýva, že efektívny prechod k cirkulárnej ekonomike vyžaduje starostlivé riadenie, aby sa minimalizovali negatívne vplyvy na trh práce a zabezpečilo udržateľné a inkluzívne ekonomické prostredie.

V súvislosti s cirkulárnou ekonomikou a trhom práce je potrebné upriamiť pozornosť na cieľové skupiny na trhu práce, ktoré sú rôznorodé a zohľadňujú kategórie ľudí a ich pracovné potreby. Niektoré z hlavných cieľových skupín zahŕňajú:

  • Študenti a absolventi: Ľudia, ktorí sa práve učia alebo ukončili vzdelávací program, sú dôležitou cieľovou skupinou. Ich potreby sa líšia od hľadania prvých pracovných príležitostí po rozvoj kariéry a získavanie relevantných skúseností.
  • Profesionáli a skúsení pracovníci sú už na trhu práce a môžu hľadať nové príležitosti na rozvoj kariéry, zmenu zamestnania alebo získavanie nových zručností.
  • Nezamestnaní a hľadajúci zamestnanie tvoria dôležitú skupinu. Ich potreby môžu zahŕňať pomoc pri hľadaní práce, odbornú prípravu a podporu pri opätovnom vstupe na trh práce.
  • Ženy na trhu práce sú samostatnou cieľovou skupinou a môžu čeliť špecifickým výzvam na trhu práce, vrátane otázok rovnosti platieb, rovnakých pracovných príležitostí a rovnováhy medzi pracovným a rodinným životom.
  • Osoby so zdravotným postihnutím a osobitnými potrebami môžu potrebovať prispôsobenia, aby mohli efektívne plniť pracovné úlohy.
  • Pracovníci v dôchodkovom veku, alebo aj osoby blížiace sa dôchodku môžu byť stále aktívne na trhu práce a hľadať príležitosti na prácu na čiastočný úväzok, konzultácie alebo iné flexibilné formy zamestnania.
  • Migranti a menšiny môžu čeliť osobitným výzvam na trhu práce vrátane možných jazykových bariér, predsudkov a diskriminácie. Ich potreby zahŕňajú prístup k príležitostiam, ktoré sú inkluzívne a spravodlivé.

Každá z týchto cieľových skupín má svoje špecifické potreby a vyžaduje prístupné a prispôsobené riešenia na trhu práce.

Z hľadiska kompetencií a požiadaviek cirkulárnej ekonomiky je potrebné umožniť jednotlivcom prispievať k udržateľným a efektívnym procesom využívania zdrojov. Preto sme u našich študentov zadefinovali nasledovné kľúčové kompetencie:

  • Znalosti o princípoch a hodnotách cirkulárnej ekonomiky a schopnosť porozumieť tomuto modelu.
  • Schopnosť systémového myslenia a chápanie vzájomných vzťahov a dôsledkov v rámci ekosystému.
  • Odbornosť v oblasti recyklácie sú dôležité pre efektívne využívanie zdrojov a minimalizáciu odpadu.
  • Udržateľný dizajn a inovácie, čiže schopnosť navrhovať výrobky a služby s ohľadom na ich životný cyklus.
  • Digitálne zručnosti a používanie digitálnych technológií a platforiem.
  • Spolupráca a komunikačné zručnosti so zainteresovanými stranami, vrátane zákazníkov, obchodných partnerov a verejných inštitúcií je dôležitá pre úspech cirkulárnych projektov.
  • Podnikateľské a manažérske zručnosti pri riešení komplexných výziev spojených s cirkulárnou ekonomikou a identifikácia príležitostí, riadenie projektov a vývoj trhových stratégií.
  • Zručnosti v oblasti vzdelávania a osvety zainteresovaných strán, schopnosť sprostredkovať informácie a zdieľanie vedomostí.
  • Získanie a rozvoj týchto kompetencií umožňuje jednotlivcom prispievať k cirkulárnej ekonomike a efektívne reagovať na potreby trhu práce v tejto oblasti.

Samotný koncept obehovej ekonomiky vyplynul postupne v reakcii na realitu, že dostupné zdroje, predovšetkým energetické, sú obmedzené. Je tu však obrovský potenciál na implementáciu cirkulárnych riešení. Podpora vedy a výskumu sa stáva kľúčovým nástrojom na dosiahnutie potrebného technologického a logistického pokroku. Nemenej dôležitou úlohou je však zvyšovať povedomie, rozvíjať poznatky a získavať kompetencie spolu s formovaním postojov prostredníctvom cielenej edukácie o princípoch cirkularity – to je úloha najmä pre oblasť školstva, či tieto výzvy sú nasmerované na cieľové skupiny na trhu práce.

Projekt SGS02_2021_011 „Circular Economy Challenges in the Economy 4.0“ speje do svojej finálnej fázy zavŕšenej záverečnou konferenciou, ktorá bude realizovaná dňa 24.04.2024 – v prípade záujmu o účasť je viac informácií dostupných na web stránke projektu - https://www.cscheco40.eu/udalosti/

Viac informácií o projekte a jeho výsledkoch môžete nájsť na web stránke projektu: https://www.cscheco40.eu/vystupy-projektu/

Spoločným úsilím k zelenej, konkurencieschopnej a inkluzívnej Európe
Projekt „Výzvy obehovej spoločnosti v ekonomike 4.0“ získal grant z Nórska v sume 186 900 €.
Projekt bol spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 267
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 175
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 735
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 861
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 484
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 264
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 230
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu