SME

V priamom predaji podniká na Slovensku viac ako 174-tisíc ľudí

Priamy predaj zostáva vo svete aj na Slovensku stabilným odvetvím predaja, čo dokazujú aj výsledky za rok 2023.

(Zdroj: Združenie priameho predaja)

Priamy predaj zostáva vo svete aj na Slovensku stabilným odvetvím predaja, čo dokazujú aj výsledky za rok 2023, ktoré zverejnila Svetová asociácia priameho predaja (WFDSA). Ukázalo sa, že nákup cez osobný kontakt preferuje vo svete stále veľké množstvo zákazníkov, ktorí sa vlani spoločne podieľali na celosvetových tržbách vo výške 167 miliárd dolárov.

Priamy predaj, ktorého hlavnou výhodou je osobný kontakt, zostáva na Slovensku aj naďalej medzi kupujúcimi populárnou voľbou. Výsledky priameho predaja za rok 2023 ukázali, že tržby z priameho predaja sa vlani na Slovensku zastabilizovali na 163 miliónoch eur. Aj keď medziročne klesli o 0,8 percent, Združenie priameho predaja (ZPP) považuje výsledok za viac než pozitívny.

"Výsledok je výborný. Napriek všetkým negatívnym vplyvom posledných rokov, ako je veľmi vysoká inflácia či zlá ekonomika, sme si opäť potvrdili, že osobný kontakt s klientom má skutočne nezastupiteľnú úlohu," vysvetľuje Lenka Mrázová, generálna sekretárka Združenia priameho predaja (ZPP). "Aj keď celkové tržby medziročne mierne klesli, výsledky sú v porovnaní s obdobím pred pandémiou skutočne skvelé. Za rok 2023 dosiahli výšku 163 miliónov eur," dodáva.

Čo sa svetových čísiel a výsledkov týka, globálne tržby presiahli 167 miliárd dolárov, pričom v Európskej únii presiahli 32 miliárd, čo predstavuje medziročný nárast takmer o 4 %. Najväčším svetovým trhom zostávajú v priamom predaji aj naďalej Spojené štáty americké s 22-percentným podielom. Druhým najväčším trhom je Nemecko s podielom 12 % a trojicu uzatvára Kórea s 10-percentným podielom.

Odvetviu stále dominujú ženy

Priamy predaj nie je len o tržbách a predajoch, no najmä o priamych predajcoch, ktorých je vo svete čoraz viac. Zatiaľ čo globálne sa týmto odvetvím živí, alebo si ním privyrába, takmer 103 miliónov ľudí, v Európe je to 12,7 milióna, z toho v Európskej únii takmer 5,3 milióna ľudí, no a na Slovensku je to viac ako 174-tisíc osôb.

Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že priamy predaj ovládajú ženy. V EÚ stúpol podiel priamych predajkýň zo 74 % v roku 2022 na 78 % v roku 2023, na Slovensku je toto číslo ešte vyššie – až 88 % priamych predajcov tvoria u nás práve ženy. Podľa ZPP to nie je prekvapivé, keďže priamy predaj je pre nežné pohlavie ideálnou formou podnikania.

"Silným benefitom pre ženy je možnosť zosúladiť rolu podnikateľky a matky. Kľúčová je pritom flexibilita," vysvetľuje Lenka Mrázová. Podľa pani Mrázovej zo ZPP je priamy predaj ideálny najmä pre ženy, ktoré sa boja podnikania či majú strach z neúspechu. "Výhodou priameho predaja je, že na začiatku nemá prakticky žiadne vstupné bariéry ani vysoké náklady, nezávislí predajcovia navyše získavajú vo svojich spoločnostiach silné zázemie, vrátane podpory v dlhodobom vzdelávaní a rozvoji." Priamy predaj sa aktuálne stáva atraktívnou formou uplatnenia či privyrobenia si, okrem mamičiek, aj pre podnikavé študentky.

Kozmetika a wellness

V kategóriách, ktoré dominujú priamemu predaju na Slovensku, sa veľa nezmenilo. Slováci aj naďalej preferujú priamy kontakt pri nákupe kozmetiky a produktov osobnej starostlivosti (44 %), za nimi nasledujú produkty z kategórie wellness (33 %) a prvú trojku uzatvárajú produkty zamerané na domácnosť a tovary dlhodobej spotreby (16 %).

Podiel kategórií výrobkov na celkovom priamom predaji v SR za rok 2023. (zdroj: Združenie priameho predaja) Podiel kategórií výrobkov na celkovom priamom predaji v SR za rok 2023. (zdroj: Združenie priameho predaja)

V globálnom ponímaní sa cez priamy predaj predáva najviac produktov z kategórie wellness (32 %), pričom kozmetika zaostáva o 8 percent a dosahuje 24 %-ný podiel. Tretie miesto uzatvára kategória produktov pre domácnosti so 17 %-ným podielom.

O Združení priameho predaja

Združenie priameho predaja (ZPP) bolo založené v roku 1995 a je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku, členom európskej asociácie priameho predaja SELDIA a svetovej federácie WFDSA. Jeho úlohou je obhajovať záujmy svojich členských firiem, predajcov a zároveň spotrebiteľov. Na Slovensku ZPP združuje celkom 7 členov – Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame a PartyLite.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  2. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  5. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  8. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 9 019
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 6 114
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 150
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 862
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 518
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 683
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 414
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 370
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Múka na domáce pečenie by v pekárni spôsobila chaos.


INZERCIA 6 h
Skutočná krása začína vo vnútri.

Pri hľadaní odpovedí môžu pomôcť aj laboratórne testy.


INZERCIA 14 h

V TransData už 25 rokov prináša najnovšie technológie dopravcom aj cestujúcim.


INZERCIA 14 h

Okuliare dnes kombinujú technológiu a dizajn pre komfortné videnie a ochranu očí


INZERCIA 20. okt
SkryťZatvoriť reklamu