SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Slovensko bez filtrov? Priložte ruku k dielu aj vy!

Tabakové firmy v SPAK-EKO a samosprávy bojujú proti znečisteniu filtrami.

Triedenie odpadu sa pre mnohých z nás stalo bežnou súčasťou každodennej rutiny. Po systéme zálohovania plastových fliaš nás už čoskoro čaká aj ďalšia novinka – triedený zber textilu. Čo by ste ale povedali na to, keby sme na Slovensku na tejto zelenej ceste zašli ešte ďalej a zbavili naše ulice či parky aj filtrov z cigariet? Tabakové firmy združené v SPAK-EKO prichádzajú s pilotným projektom boja s voľne pohodenými s filtrami. Prispieť ku krajšiemu Slovensku bez filtrov môžete aj vy!

Na rozdiel od plastových fliaš či textilu v prípade filtrov nejde o to, aby sme ich triedili, ale aby sme ich dostali zo zeme tam, kam patria – do odpadkového koša. Zrejme bol už každý z nás svedkom, ak nie priamo aktérom toho, že po dofajčení cigarety skončil filter na zemi a nie v koši.

Filtre sú jeden z najrozšírenejších zdrojov mikroplastového odpadu na svete a zbaviť sa ich z našich ulíc je povinnosť, ktorá Slovensku vyplýva už aj z európskej legislatívy. Akým spôsobom to budeme robiť, by sme mali zadefinovať najneskôr do konca roka. „Forma rozšírenej respektíve prenesenej zodpovednosti na samotný tabakový priemysel, čo je v princípe práve aktivita našej iniciatívy, je v krajinách EÚ najrozšírenejší,“ vysvetľuje Miroslav Jurkovič, výkonný riaditeľ SPAK-EKO.

Len čistenie situáciu nezmení

Kľúčovým krokom k zníženiu znečistenia filtrami z cigariet je edukácia spotrebiteľov. „Podľa minuloročného prieskumu si až štvrtina Slovákov myslí, že nie je problém odhodiť filter na chodník, ak v blízkosti nie je žiadna smetná nádoba,“ hovorí M. Jurkovič. Pri odhodení na trávnik je to až 30 % opýtaných. Mnohí si myslia, že sa filtre v prírode samé rozložia a nie je preto problém ich zahodiť. Opak je však pravdou. Filtre sa vo voľnej prírode rozkladajú až 15 rokov.

Potom čo od roku 2023 podporilo SPAK-EKO čistenie verejných priestorov a osadzovanie smetných nádob, v 24 mestách a obciach, s približne pol miliónom obyvateľov, je pripravené budúci rok zdvojnásobiť tieto aktivity. V tejto chvíli však ide o dobrovoľnú aktivitu, keďže ešte nie je jasné či aj Slovensko pôjde touto cestou boja s odpadom z cigaretových filtrov. „My sme pripravení rozšíriť tento systém na ďalšie mestá a obce s tým, že budúci rok by sme zvýšili pokrytie až na milión obyvateľov a ďalšie roky by sme rozširovali systém v podobnom rozsahu“ dodáva M. Jurkovič. Mestá a obce, ktoré majú o spoluprácu so SPAK-EKO záujem, sa môžu prihlasovať priebežne počas celého roka.

Obce a mestá chcú proti znečisteniu bojovať

Záujem miest a obcí o zapojenie sa do iniciatívy tu je, výrazne vzrástol aj po nedávnom spustení kampane Slovensko bez filtrov. „Potvrdzuje sa, že príspevok na čistenie verejných priestorov alebo nákup smetných nádob je v dnešnej dobe pre samosprávu zaujímavá pomoc,“ dodáva M. Jurkovič. V prípade niektorých zapojených obcí pokrýva tento príspevok takmer tretinu nákladov na čistenie verejného priestoru. Kľúčovou úlohou však bude najmä zmena prístupu ľudí k nakladaniu s filtrami z cigariet.

#BezFiltrov je Slovensko krajšie

Každý fajčiar má možnosť k čistejším uliciam prispieť. Stačí, ak filter z cigarety odhodí tam kam patrí – do koša. Influenceri a mestá sa spojili, aby ukázali, že Slovensko môže byť bez filtrov ešte krajšie. Zapojiť sa do iniciatívy #BezFiltrov môžete aj vy. Vaše mesto, či obec môžete jednoducho upozorniť na miesta vo svojom okolí, ktoré by si zaslúžili najviac vyčistiť od filtrov alebo osadiť smetné koše. „Stačí, ak zverejníte fotku znečisteného miesta na svojom Instagrame s hashtagom #BezFiltrov, hashtagom samosprávy a popisom, kde sa toto miesto nachádza,“ vysvetľuje M. Jurkovič. Pomôžete tak svojmu mestu či obci použiť peniaze práve tam, kde to obyvatelia najviac potrebujú a ocenia.

Prečo nie sú filtre na zemi len estetickou záležitosťou? Navštívte stránku bezfiltrov.sk.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 144
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 611
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 215
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 028
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 974
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 768
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V lekárni sa môžete dať aj vyšetriť, ponúka i športovú výživu a kozmetiku.


31m

Ako silná firemná kultúra buduje lojalitu a spokojnosť zamestnancov každý deň


INZERCIA 13 h

Potrebujú ich aj naše zuby.


INZERCIA 13 h

Aj vôňa vášho domova sa mení s počasím. Zistite, ako ju udržať príjemnú.


INZERCIA 13 h
SkryťZatvoriť reklamu