SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Slováci si za rok objednali 120 miliónov zásielok

Online nakupovanie tvorí až 30-tisíc ton odpadu z obalových materiálov.

Až 70 % Slovákov urobí jednu až tri online objednávky za mesiac.Až 70 % Slovákov urobí jednu až tri online objednávky za mesiac. (Zdroj: freepik)

Až 70 % Slovákov si pravidelne objednáva tovar cez internet. Čisto v kamenných predajniach nakupuje už iba 8 % ľudí. Jednou z najväčších výziev, ktoré so sebou online nakupovanie prináša, sa stáva popri zvyšujúcich sa emisiách z dopravy aj vyriešenie problému nadmerného odpadu z jednorazových obalov. Aj preto sa začína rysovať legislatíva z dielne EÚ, ktorá nariaďuje, že e-shopy a online obchod budú musieť do roku 2030 baliť minimálne 10 % svojich zásielok do znovupoužiteľných obalov. Od roku 2040 to bude až 50 % zásielok.

„Na Slovensku sa doručí ročne okolo 120 miliónov zásielok. Tie vyprodukujú v priemere 30-tisíc ton odpadu z obalových materiálov. 80 % zásielok je balených do kartónu a 20 % do plastových obalov," hovorí Ivan Štefina, zakladateľ startupu Repetito. Práve táto firma z Púchova priniesla na Slovensko medzi prvými obaly pre objednávky z e-shopov na opakované použitie. Jej ekologická a praktická inovácia vydrží až 100 opakovaných použití. Na jednom obale sa tak dá podľa analýz startupu ušetriť v priemere viac než 20 kg odpadu. To predstavuje z hľadiska uhlíkovej stopy pri 100 použitiach ekvivalent až 15 kg CO2.

Ivan Štefina, zakladateľ púchovského startupu Repetito. (zdroj: Magdaléna Tomalová, magazín Srdcovky) Ivan Štefina, zakladateľ púchovského startupu Repetito. (zdroj: Magdaléna Tomalová, magazín Srdcovky)

Výsledky startupu sú natoľko významné, že minulý rok oslovil odborníkov na ochranu životného prostredia, ktorí mu udelili celoslovenskú envirocenu Atlas v kategórii Eko startupy. Nadácia VÚB aktuálne otvorila do 7. februára prihlasovanie do ďalšieho ročníka ocenenia a venuje víťazným organizáciám v piatich kategóriách 50-tisíc eur.

Uzavretý kruh, ktorý šetrí materiál, prírodu aj náklady

Púchovská firma Repetito ponúka aktuálne dva typy obalov – tvrdé boxy pre zásielky, ktoré potrebujú vyššiu formu ochrany, napr. elektroniku či kozmetiku a mäkké obaly primárne určené pre objednávky oblečenia a obuvi. „Obidva typy obalov sú vyrobené z polypropylénu – plastu, ktorý je možné na konci jeho životnosti recyklovať. Je tu teda úplne premietnutá myšlienka cirkulárnej ekonomiky. Obaly počas svojej životnosti rotujú v rámci online predaja a na konci ich dokážeme premietnuť do výroby nových obalov,“ približuje Ivan Štefina.

Praktická a ekologická inovácia pri balení tovaru z e-shopov vydrží až 100 opakovaných použití. (zdroj: Repetito) Praktická a ekologická inovácia pri balení tovaru z e-shopov vydrží až 100 opakovaných použití. (zdroj: Repetito)

Startup Repetito ponúka svoju službu pre predajcov od roku 2023. Zatiaľ je dostupná len ako doplnok ku klasickým obalom. Potenciál tohto riešenia je však aj vzhľadom na jeho praktickosť a úspornosť nákladov z dlhodobého hľadiska veľký. „Zákazník, ktorý si zvolí pri nákupe v košíku túto možnosť, po prevzatí tovaru tento obal jednoducho bezplatne vráti. Využiť na to môže všetky odberné miesta kuriérskej spoločnosti Packeta. Každý obal má svoje ID, podľa ktorého sa k nám vráti. Obaly po každom použití čistíme, prípadne opravujeme a následne ich posielame naspäť do obehu partnerským e-shopom, ktoré si ich objednajú,“ vysvetľuje zakladateľ startupu Repetito.

Okrem predajcov a e-shopov začínajú o obaly Repetito prejavovať záujem aj firmy, ktoré ich využívajú v rámci internej logistiky. „Máme case study, ktorá ukazuje, že prenajatím našich obalov môžu firmy v rámci zásobovania svojich prevádzok ušetriť ročne až 30 % nákladov na obalové materiály,“ dodáva šéf startupu.

Repetito ponúka dva typy obalov z polypropylénu – pre objednávky oblečenia a obuvi využíva mäkké obaly. (zdroj: Magdaléna Tomalová, magazín Srdcovky) Repetito ponúka dva typy obalov z polypropylénu – pre objednávky oblečenia a obuvi využíva mäkké obaly. (zdroj: Magdaléna Tomalová, magazín Srdcovky)

Noví partneri vďaka envirocene Atlas

Unikátny cirkulárny princíp inovácie z Púchova zarezonoval aj v odbornej sfére. Firma Repetito získala v rámci udeľovania envirocien Atlas Nadácie VÚB minulý rok v apríli titul najlepšieho eko-startupu na Slovensku.

„Ocenenie nám veľmi pomohlo, pretože potrebujeme rozširovať naše investície - do výroby nových obalov a tiež do marketingu a osvety, čo je momentálne našou najväčšou snahou,“ vyjadruje Ivan Štefina a pokračuje: „Atlas bol pre nás silný tiež z hľadiska zviditeľnenia. Aj na základe spolupráce s ambasádorkou ocenenia Natáliou Pažickou nás kontaktovali potenciálni obchodní partneri – renomované a veľké firmy – za čo sme veľmi vďační.“ Víziou startupu Repetito je v blízkej budúcnosti rozšíriť inováciu zo Slovenska aj do susedných krajín – Českej republiky, Rakúska či Nemecka.

Rozdajú ceny v piatich kategóriách – víťaz každej dostane 10-tisíc eur

Najväčšia iniciatíva, ktorá v našej krajine už päť rokov oceňuje zásluhy v ochrane prírody, otvorila svoje ďalšie kolo. Aj tento rok na Deň Zeme spozná Slovensko víťazov envirocien Atlas. Najlepšie projekty roka 2024 sa opäť dočkajú verejnej pocty aj finančnej odmeny.

Firma Repetito získala minulý rok v apríli enviro ocenenie Nadácie VÚB v kategórii Eko-startupy. (zdroj: Nadácia VÚB) Firma Repetito získala minulý rok v apríli enviro ocenenie Nadácie VÚB v kategórii Eko-startupy. (zdroj: Nadácia VÚB)

Nadácia VÚB dáva do 7. februára príležitosť neziskovým organizáciám, ochranárom, mestám, obciam, školám či firmám dlhodobo zameraným na udržateľnosť dať o sebe vedieť. Ak sa v práci venujete niečomu, čo jasne prispieva k ochrane životného prostredia a viete svoj pozitívny dopad zmerať konkrétnymi výsledkami, aj vy môžete teraz prihlásiť svoj projekt. Prišli ste vo svojej firme s originálnym riešením, ktoré dokáže svojím prínosom o kúsok odbremeniť planétu? Aj pre vás sa otvárajú kategórie ceny Atlas. Spolu ich je päť a v každej udelia organizátori samostatnú cenu.

  • Ochrana prírody Slovenska – záchrana či lepšia ochrana konkrétnych ekologicky vzácnych lokalít, väčších území alebo ohrozených ekosystémov,
  • Zlepšovanie životného prostredia – zlepšenie kvality životného prostredia alebo jeho zložiek v krajine obývanej a užívanej ľuďmi – v mestách, na vidieku a tiež poľnohospodárskej krajine,
  • Osveta – vzdelávacie projekty pre deti, mládež a ostatné skupiny obyvateľov, ktoré sú prínosom pre komunitu a environmentálnu výchovu,
  • Eko startupy – originálne nápady, ktoré svedčia o inovatívnom myslení odborníkov a začínajúcich lokálnych firiem v prospech ochrany životného prostredia,
  • Zelené podnikanie – ekoinovácie v podnikaní, cirkulárnej ekonomike aj poľnohospodárstve.

O odborné a nezávislé hodnotenie sa postará porota zložená z uznávaných osobností v oblasti ochrany prírody a cirkulárnej ekonomiky. Tá vyberie z každej kategórie v priebehu februára troch finalistov a 22. apríla samotných víťazov. Popri piatich cenách môže udeliť aj špeciálnu Cenu poroty.

Okrem verejného uznania dostanú víťazi vo všetkých kategóriách aj finančnú odmenu 10-tisíc eur na pokračovanie práce a udržanie svojich projektov. Celkovo Nadácia VÚB podporí laureátov v piatich kategóriách sumou 50-tisíc eur.

Ako sa prihlásiť na cenu Atlas

Poslať svoju nomináciu môžete cez elektronický formulár (po zaregistrovaní sa je dostupný v sekcii Atlas 2025) do 7. februára. Viac sa dozviete aj na oficiálnej stránke ocenenia Atlas, kde nájdete aj prehľad víťazov z minulých ročníkov. Inšpiratívne rozhovory o tom, ako ocenené projekty s odstupom času úspešne napredujú, si môžete vypočuť aj v enviropodcaste Nadácie VÚB Atlas.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 506
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 943
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 440
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 397
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 102
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Skontrolujte stav motorky a vyberte kvalitné palivo pre výkon.


INZERCIA 17 h

Kto sa nevzdá, má šancu uspieť.


INZERCIA 17 h

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


INZERCIA 31. mar

Realitný fond IAD IRF napreduje aj v prípade získavania nových nájomcov.


INZERCIA 31. mar
SkryťZatvoriť reklamu