Ľudia bojujúci s bolesťami skúšajú všeličo, len aby nepríjemné pocity ustali. Patrik Bundala bol na tom rovnako. Keď mu lekári nevedeli pomôcť s boľavými kolenami, spomenul si na svoju babičku a byliny, ktorými liečila rôzne neduhy.
Z kostihoja zo slovenských kopaníc si pripravil tinktúru a výsledok prekonal jeho očakávania. Bolesť naozaj ustúpila. Záujem o ňu mali aj ďalší členovia rodiny, známi a neskôr aj neznámi. Pripravovať začal ďalšie tinktúry zo slovenských bylín – z púpavy, lopúcha či pýru.
Keďže záujem o tieto prípravky stále rástol, rozhodli sa Bundalovci založiť firmu Panakeia a predávať ich ako certifikované výrobky každému, komu môžu pomôcť.
K bylinným tinktúram pribudla aj prírodná kozmetika
Manželov úspech povzbudil aj Eriku Bundalovú, ktorú trápila alergia na slnko. Skúsila viacero prírodných receptúr, až sa jej s pomocou výťažkov z orecha podarilo ťažkosti vyriešiť a naštartovala tak kozmetickú líniu firmy.
A zatiaľ čo manželia sa starali a dodnes starajú o vývoj a výrobu nových prípravkov pre zdravie a krásu, predaj si zobral na starosti ich syn Albert Bundala. Práve on mal zabezpečiť, aby sa ich prípravky dostali k zákazníkom, ktorým dokážu pomôcť.
„E-shop Panakeia.sk som založil v poslednom ročníku strednej školy a popri učení sa na maturity som už nasával čo najviac vedomostí aj z oblasti obchodu a marketingu,“ hovorí Albert Bundala.
Rodičia mu nič neuľahčili, všetky rozhodnutia musel mať podložené číslami. Jednoduché to nemal ani s obchodnými partnermi. „Videl som, že niektorí ma pre môj vek berú o niečo menej vážne. Ale myslím, že ma to z dlhodobého hľadiska posilnilo,“ spomína Albert Bundala.
Hitom je prášok na biele zuby aj prípravky proti vráskam
Aktuálne Panakeia zamestnáva 11 ľudí. V roku 2023 už firma zaznamenala obrat viac ako pol milióna eur, v roku 2024 presiahla 850-tisíc eur. Len nedávno otvorili svoju vlajkovú loď – prvú kamennú predajňu v Trenčíne. A ktoré výrobky sa tešia najväčšej popularite?
„Naším najpredávanejším výrobkom je bieliaci zubný prášok Čjerny djabel. Používam ho aj ja sám, pretože ten pocit čistých zubov je po ňom oveľa výraznejší. Bieli zuby a niektoré zákazníčky nám dokonca písali, že im po čistení odpadol aj zubný kameň,“ hovorí Albert Bundala.
Väčšinu z ich kozmetických výrobkov si obľúbili najmä ženy, ktorým záleží tak na výsledkoch – napríklad na sviežej pleti bez vrások –, ako aj na zložení. Panakeia totiž aj po rokoch stále ostáva prírodnou značkou kozmetiky.
„S veľkým úspechom sme uviedli novinku – očné sérum s kofeínom. No a našou najdlhšie predávanou stálicou je Kopaničiarska žehlička na vyhladenie vrások.“
Na druhej strane však stále myslia aj na prípravky určené pre zdravie. Z tinktúr Tinc2 si Slováci obľúbili najmä koreň púpavy lekárskej na zdravie pečene či obličiek.
„Opakovane si ľudia objednávajú aj tinktúru Lymfa zameranú na podporu lymfatického systému a očistu tela. Obľúbený je takisto dvojitý extrakt čagy. Táto huba sa tradične používa v ľudovom liečiteľstve na zlepšenie celkového zdravia a vitality,“ hovorí Albert Bundala o najpredávanejších tinktúrach.
Na slovenskom trhu chcú byť jedineční
V Panakeia neustále sledujú najnovšie výskumy, pretože vývoj v tejto oblasti ide veľmi rýchlo. Aj preto dokážu zákazníkom prinášať prípravky s jedinečným obsahom látok na Slovensku. Pomáhajú tak riešiť rôzne ťažkosti prírodnou cestou – či sú to vrásky, padanie vlasov alebo krásne opálenie.
„Ako prví sme uviedli prípravky podporujúce rast vlasov s látkou Regebasil. Veľkej obľube sa tešia aj krémy s aktívnou patentovanou látkou L22, ktorá napodobňuje lipidový profil pokožky zdravého 22-ročného človeka, a ponúkame ju ako jediní na slovenskom trhu.“
Špecialisti na opaľovanie
Prípravky spojené s opaľovaním považujú za svoju doménu – veď ich prvá kozmetika sa zameriavala práve na slnenie.
„Aj preto sme sa rozhodli vyhlásiť súťaž o dovolenku na Maldivy, kde výherca môže vyskúšať naše prípravky priamo v exotike. Stačí len nakúpiť v našom e-shope a mať trochu šťastia.“
Panakeia ponúka niekoľko prírodných aktivátorov, ktoré zaručia rýchlejšie opálenie. Navyše sa vďaka nim dohneda opália aj ľudia, ktorí sa zvyknú hneď spáliť alebo sčervenať.
„Tento rok k nim navyše pribudli aj prípravky s UV filtrom SPF 20 alebo SPF 30 obohatený o extrakt z tropickej rastliny urucum. Ten pokožku ochráni a zároveň podporuje rovnomerné opálenie,“ uzatvára Albert Bundala.
POZRITE SI VŠETKY PRÍPRAVKY PANAKEIA