Investície do modernizácie prievidzského závodu Carpathia v ostatných rokoch umožnili podstatne navýšiť tamojšiu produkciu. Čo tieto investície priniesli, ak by sme ich hodnotili z pohľadu spotrebiteľov?
Náš závod je kľúčovým kulinárskym závodom v Európe, ktorý dodáva produkty do takmer každej krajiny v Európe. Podiel výroby na export tvorí 90 % z celkovej výroby. Za ostatné obdobie sa celková výroba zvýšila o 60 %, najmä z dôvodu prevzatia objemu zo západnej Európy. To by sa neudialo bez významných investícií do automatizácie a projektov zameraných na zvyšovanie produktivity. Vďaka tomu vieme ponúknuť našim spotrebiteľom široký sortiment kvalitných produktov za najvýhodnejšiu cenu.
Závod má určite plány rozvoja aj do budúcnosti. Môžete, prosím, povedať, aké novinky je možné očakávať v najbližšom období?
Aby bola spoločnosť Nestlé konkurencieschopná, potrebuje neustále zvyšovať efektivitu v každom procese. Pre závod to znamená hlavne zvyšovanie produktivity a automatizácia. Inštalácia robotov, automatických vozíkov, či zvyšovanie rýchlosti strojných zariadení sú len niektoré z aktivít, ktoré realizujeme a naďalej budeme realizovať. Napríklad, v tomto roku inštalujeme vysokorýchlostné linky na výrobu cestovinových pochúťok, dochucovadiel, polievok a mäkkých bujónov. Avšak robíme neustále inovácie aj v oblasti produktov. Príkladom posledných noviniek určených pre slovenských spotrebiteľov sú produkty z rady ázijských cestovín, ďalej sú to bolonské cestovinové pochúťky, produkty na prípravu kuraťa na paprike, či Carpathia knedličkové polievky.
O závode je známe, že kladie veľký dôraz aj na udržateľnosť výroby. Čo ste v tomto smere urobili za ostatné obdobie a aké sú ďalšie plány do najbližšej budúcnosti?
Ako závod sa jednak zameriavame na redukciu spotreby energií a produkcie emisií skleníkových plynov, ale aj na vývoj a používanie obalov, ktoré sú plne recyklovateľné. V oblasti spotreby energií sa nám darí dlhodobo redukovať spotrebu elektrickej energie, vody a plynu. V porovnaní s rokom 2018 sme zredukovali spotrebu energie (plyn spolu s elektrickou energiou) na tonu výroby o 32 %, vody o 45 % a emisie CO2 o 46 %. V oblasti produktových obalov sme uviedli do používania jednozložkové materiály (papier alebo plast), ktoré sú navrhnuté na recykláciu.
Aké výzvy očakávate v nasledujúcich rokoch a ako sa na ne pripravujete?
Ostatné roky prinášajú množstvo zmien a výziev, ako sú napríklad zvyšovanie cien energií či surovín. Aj preto sa ďalej budeme usilovať zvyšovať produktivitu závodu, zlepšovať prostredie, v ktorom naši zamestnanci pracujú a modernizovať závod, aby bol naďalej lídrom vo výrobe dehydrovaných výrobkov.
Život v závode však nie je iba o výrobe, ale aj o spoločných komunitných aktivitách, do ktorých sa zapájajú zamestnanci. Ako je to v Carpathii?
Zapájame sa do viacerých komunitných a dobročinných projektov a iniciatív, a to tak naši zamestnanci, ako aj naši študenti duálneho vzdelávania. Organizujeme napríklad materiálne zbierky, podporujeme útulky pre psy v regióne, sme partnerom lokálneho Ekoroku, podporujeme rôzne behy, napríklad na podporu miestneho hospicu sv. Lujzy a Young run. Naši študenti duálneho vzdelávania pomáhajú s projektom prechodu pre žaby. Pomáhame upratovať Prievidzu, motivujeme našich zamestnancov, aby do práce jazdili na bicykli a šetrili tak životné prostredie. Tých aktivít je ešte oveľa viac. Cieľom je, aby sme zlepšovali život v Prievidzi a okolí.
Dovoľte osobnú otázku na záver. Aké je to vlastne byť riaditeľom Carpathie?
V Nestlé pracujem 20 rokov a v závode som prešiel viacerými pozíciami, čo mi pri práci riaditeľa závodu veľmi pomáha. Pre mňa je to hlavne príležitosť viesť a zlepšovať náš závod, aby bol lídrom medzi výrobcami dehydrovaných potravín. Verím, že spolu s dobrým tímom ľudí sa mi to bude dariť aj naďalej.