SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?

Úspešný ateliér ukazuje, ako vyzerá optimálny vzťah medzi investormi a architektmi.

Tomáš Kuchárek, manažér ateliéru Architekti Šebo LichýTomáš Kuchárek, manažér ateliéru Architekti Šebo Lichý (Zdroj: Monika Barbuščák)

Developeri dnes od architektov očakávajú efektnú, no zároveň efektívnu architektúru projektu. Projekt musí byť technicky kvalitný, zohľadňovať lokalitu a rešpektovať územný plán. Zároveň musí byť praktický a čo najefektívnejšie navrhnutý, aby maximálne využil to, čo je na pozemku možné. Vyplýva to zo skúseností, ktoré nadobudol za uplynulé dve dekády tím jedného z najvýraznejších ateliérov v Bratislave – Architekti Šebo Lichý.

„Ako ateliér máme prakticky dvoch „klientov“. Na jednej strane je to investor, developerská spoločnosť, no zároveň máme na zreteli aj potreby a očakávania klienta koncového, teda budúceho majiteľa. Preto je naším prvoradým záujmom navrhovať projekt s pridanou hodnotou, o ktorý majú koncoví užívatelia záujem a ktorý je zároveň komerčne efektívny pre partnerské developerské spoločnosti,“ hovorí Tomáš Kuchárek, manažér ateliéru Architekti Šebo Lichý.

Podľa expertov z ateliéru, ktorý sa môže pochváliť už 20-ročnými skúsenosťami v úzkom prepojení s developermi najúspešnejších rezidenčných projektov v Bratislave, hrá vždy od začiatku kľúčovú rolu úzka spolupráca medzi obidvomi stranami a navnímanie zámeru developera. „Riadime sa heslom, že naše projekty nenavrhujeme pre klienta, ale s klientom, čo azda najlepšie opisuje proces našej práce. Našou úlohou je, nielen, si naštudovať zadanie investora, možnosti a obmedzenia danej lokality, územný plán výstavby, nastaviť architektúru a dizajn, ale myslieť aj na budúcich majiteľov a ich kúpnu silu,“ vysvetľuje Tomáš Kuchárek.

Gansberg Koliba (zdroj: ZDRONU Crot Production) Gansberg Koliba (zdroj: ZDRONU Crot Production)

Spolupráca, ktorá dáva konkurenčnú výhodu

V podmienkach súčasného trhu rezidenčnej výstavby dokáže správne nastavený vzťah medzi architektmi a developerom výrazne zvýšiť hodnotu jeho projektov. Pre rezidenčného developera je kľúčové mať čo najefektívnejšie navrhnutú skladbu, dispozície bytov a parkovaciu politiku. To je predajná plocha, ktorá generuje návratnosť investície a zisk. „Neskúsený investor si možno ani neuvedomuje, do akej miery môže nepremysleným naprojektovaním bytov, chodieb či balkónov prísť o peniaze. Potom je nútený túto stratu zohľadniť v koncovej cene a dostane sa tak do nepriaznivého boja s konkurenciou,“ hodnotí manažér ateliéru Architekti Šebo Lichý.

Zámerom ateliéru je tiež investorovi ušetriť čas. Statika, svetlotechnika, požiarna ochrana a ďalšie, to všetko sú profesie, s ktorými projektanti konzultujú návrh projektu už pri architektonickej štúdii. „Chceme sa vyhnúť tomu, aby musel investor opakovane prerábať projekt, aby mu úrady vracali dokumentáciu a podobne. Snažíme sa byť už v úvode o pár krokov vpred, a to aj tým, že sa pozeráme očami developera na to, kto je pri výstavbe náš sused či konkurent,“ objasňuje Tomáš Kuchárek a dodáva: „Naše návrhy nie sú len o atraktívnej architektúre v zmysle dizajnu budovy či vonkajšej fasády. Vždy projekt vnímame komplexne, navrhujeme aj exteriéry s ohľadom na ich budúceho užívateľa - komunitné vnútrobloky, ihriská, kočíkovacie dráhy a ďalšie.“

Vizualizácia projektu Čerešne Plaza (zdroj: ITB Development) Vizualizácia projektu Čerešne Plaza (zdroj: ITB Development)

Ukážkový projekt, ktorý preverili krízové časy

Značka ateliéru Architekti Šebo Lichý sa na realitnom trhu neodmysliteľne spája s developerom ITB, ktorý stojí aj za Čerešňami – projektom, ktorý sa stal podľa dát nezávislého startupu BuiltMind najžiadanejším bývaním v roku 2023 v Bratislave, čo potvrdili aj čísla predaja za tretí kvartál 2024. Cieľom ateliéru je dnes využiť tieto skúsenosti a zefektívniť tak projekty aj ostatným developerom.

„Čerešne sú ukážkovým príkladom úspešného projektu rezidenčného developmentu, ktorého kvalitu preverili aj krízové časy. V druhom polroku 2023, kedy sa výkonnosť trhu pri predaji novostavieb v Bratislave prepadla na úroveň 30-40 percent, dokázal developer ITB predávať v Čerešniach viac bytov ako v rovnakom období roka predtým,“ približuje Tomáš Kuchárek. Čerešne sa podľa neho ukázali ako produkt, ktorý má všetko, čo súčasné moderné rodiny pre bývanie v meste hľadajú – blízkosť prírode a zároveň dobrú dostupnosť do centra, ale tiež vysoký štandard architektúry, preferované dispozície a zariadenie bytov, komunitné vnútrobloky.

Tomáš Kuchárek, manažér ateliéru Architekti Šebo Lichý (zdroj: Monika Barbuščák) Tomáš Kuchárek, manažér ateliéru Architekti Šebo Lichý (zdroj: Monika Barbuščák)

„Zároveň sa ukázalo, že keď je projekt navrhnutý racionálne pre samotného developera, dokáže mu ponúknuť dodatočnú flexibilitu v rámci marketingu. Developer ITB si aj vďaka tomu mohol dovoliť aj v takejto vysokej kvalite poskytnúť extra finančné benefity pre kupujúcich a pritom si stále udržať celkovú biznis efektivitu. Toto v konkurencii rozhoduje.“ ITB Development aktuálne ohlásil spustenie predpredaja už piatej etapy tohto projektu. Výstavba Čerešne Plaza oživí rozrastajúcu sa mestskú štvrť na Poliankach nielen o ďalších 423 bytov v najlepšom štandarde novostavieb v Bratislave, ale prinesie obyvateľom aj nové námestie.

Architektúra, ktorá zveľaďuje verejný priestor

Architektonický ateliér Architekti Šebo Lichý založili Tomáš Šebo a Igor Lichý - dvaja priatelia a spolužiaci v roku 2004. Po 20 rokoch úspešného fungovania ho dnes tvorí vyše dvadsaťčlenný tím. Ten pracuje nielen na klientmi aj odbornou verejnosťou oceňovaných projektoch bytových domov či komerčných priestorov, ale tiež na architektúre, ktorá zveľaďuje verejný priestor v Bratislave.

„Máme radi aj urbanizmus a projekty pre ľudí v meste. Príkladom je aj verejnosťou pozitívne vnímaná Vyhliadková veža na Devínskej Kobyle či pripravovaná MHD zastávka na Harmincovej ulici v Dúbravke, v rámci ktorej bude pre mesto po prvýkrát použitá nová technológia 3D tlače z betónu,“ hovorí Tomáš Kuchárek a dodáva: „Vnímame, že máme zodpovednosť a schopnosť priamo ovplyvniť, ako bude vyzerať náš životný priestor. Naše skúsenosti chceme odovzdať aj nášmu mestu – jeho obyvateľom, ktorí sú užívateľmi našich riešení a aj celkovo odbornej brandži, pre ktorú sme radi inšpiráciou.“

Vyhliadková veža na Devínskej Kobyle (zdroj: Tomáš Manina) Vyhliadková veža na Devínskej Kobyle (zdroj: Tomáš Manina)

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 402
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 276
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 449
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 929
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 533
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 411
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 075
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Júnový magazín zdravia je už v predaji, noví predplatitelia dostanú darček!


INZERCIA 6. jún

Testovali sme rezorty v letoviskách Kemer, Antalya, Side, Alanya a Belek.


INZERCIA 6. jún

Na akciu prídu aj futbalisti Spartaka.


INZERCIA 6. jún
Klinika ponúka komplexné služby od gynekológie, urológie, psychológie, výživového poradenstva, imunológie až po genetické vyšetrenia.

Umelá inteligencia, genetika, špecialisti na jednom mieste. Pozrite, ako vyzerá.


INZERCIA 5. jún
SkryťZatvoriť reklamu