SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú

Zistite, ako sa buduje pracovné prostredie, v ktorom nemajú predsudky miesto.

Nálepky patria na ovocie, nie na kolegovNálepky patria na ovocie, nie na kolegov (Zdroj: Kaufland)

Riaditeľka oblasti ľudské zdroje spoločnosti Kaufland, Karin Marková, rozpráva o aktuálnej Kaufland kampani, ktorá otvára témy ako vek, pôvod, zdravotné znevýhodnenie či rodová rovnosť.

V posledných rokoch je citeľné, že sa slovenské firmy viac zaoberajú témou diverzity. V Kauflande však prešli od slov k činom. Vytvorili rozsiahly projekt, v ktorom sa neboja otvárať citlivé témy. Rozdiely vo veku a národnosti, zdravotné znevýhodnenia, rodová rovnosť alebo sexuálne obťažovanie sa dostali až do online spotov. Prečo práve teraz?

Téma rôznorodosti u nás rezonuje už roky. Vnímame ju ako našu prirodzenú súčasť, ktorú žijeme každý deň. Prináša nám nové pohľady, inšpirácie, pomáha nám rásť. Naša firemná kultúra je založená na otvorenosti a rešpekte, preto vieme bez obáv otvoriť aj citlivé témy. Ako jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku chceme vytvárať férové a rešpektujúce prostredie, a to uplatňovaním spravodlivých podmienok, poskytovaním rovnakých príležitostí pre všetkých a podporou inklúzie.

Na otázky odpovedá Karin Marková, riaditeľka oblasti ľudské zdroje Kaufland Slovensko (zdroj: Kaufland) Na otázky odpovedá Karin Marková, riaditeľka oblasti ľudské zdroje Kaufland Slovensko (zdroj: Kaufland)

Okrem iného upozorňujete, že predsudky, nálepkovanie alebo nemiestne poznámky môžu negatívne ovplyvňovať pracovnú atmosféru. Vedeli by ste si spomenúť na konkrétny príklad?

Každý z nás je v niečom iný, aj keď si to možno neuvedomujeme. Nedávny prieskum nám potvrdil, že najdôležitejším faktorom v práci je pre ľudí priateľský kolektív. Aby človeka prijali takého, aký je. Ak v tíme vládnu posmešky, ohováranie alebo odsudzovanie, atmosféra sa rýchlo pokazí. Aj preto sme sa rozhodli hovoriť o predsudkoch – pretože už samotné uvedomenie si, že nejaké máme, je prvým krokom k zmene.

V čom je podľa vás kampaň Nedávajme nálepky výnimočná? Aký je jej najväčší prínos?

Veľký dôraz sme kládli na zvýšenie povedomia a citlivosti v tejto téme. Projekt sme podporili internou kampaňou so silnými posolstvami aj vo forme polepov na zrkadlách, výťahoch a podlahe, a tiež prostredníctvom nášho intranetu. Diverzita pre nás nie je jednorazovou záležitosťou, naopak. Je pre nás nesmierne dôležitá a chceme sa jej intenzívne venovať aj naďalej, aby sa všetci naši zamestnanci u nás cítili bezpečne a rešpektovaní bez ohľadu na ich rôznorodosť.

V tejto práci nezáleží na veku ani pôvode, tu majú dvere otvorené všetci bez rozdielu (zdroj: Kaufland) V tejto práci nezáleží na veku ani pôvode, tu majú dvere otvorené všetci bez rozdielu (zdroj: Kaufland)

Jedným z najčastejších predsudkov, s ktorými sa ľudia bežne stretávajú na pracovných pohovoroch, je vek. Problémom je, keď je príliš nízky aj vysoký. Ako sa Kauflandu darí prepájať rôzne generácie?

Dovolím si tvrdiť, že naše predajne sú jasným dôkazom, že vek je len číslo. Našimi najmladšími kolegami sú žiaci v duálnom vzdelávacom systéme, ktorí u nás začínajú, keď majú 15 rokov. Máme brigádnikov vysokoškolákov, pre ktorých je práca u nás výbornou príležitosťou zarobiť si popri štúdiu, ale aj kolegov v dôchodkovom veku, najstarší kolega má 78 rokov. Mladší prinášajú energiu a nové nápady, starší zase skúsenosti a nadhľad. Záleží nám na tom, aby u nás našli uplatnenie všetci bez ohľadu na vek. Spolu vytvárajú tím, kde si generácie rozumejú a učia sa od seba.

Vo vašich tímoch pracujú kolegovia z rôznych krajín – od Ukrajiny cez Maďarsko až po Tunisko. Aké kroky robíte, aby sa u vás každý cítil prijatý a rešpektovaný, bez ohľadu na svoj pôvod?

Pod našou strechou pracujú kolegovia až 15-tich národností. V rámci projektu Nedávajme nálepky sme sa učili, ako odhaľovať predsudky vo svojom vlastnom vnímaní a ako s nimi pracovať v tímoch. Základom je hľadať to, čo nás spája, nie to, čo nás rozdeľuje. Prácou v rozmanitom kolektíve sa človek učí nové veci, stáva sa vnímavejším a citlivejším voči inakosti, spoznáva nové kultúry.

O Kauflande je známe, že nerobí rozdiely v odmeňovaní mužov a žien. Ako podporujete rodovú rovnosť a zosúladenie práce so súkromím?

Férové odmeňovanie a rovnosť príležitostí je pre nás samozrejmosťou. Koniec koncov, viac ako 72 % zamestnancov u nás tvoria ženy. Vnímame, že povinnosti v rodine často končia na pleciach žien, preto je pre nás kľúčové vytvárať podmienky, ktoré im umožnia plánovať si kariéru a zlúčiť prácu a starostlivosť rodinu, napríklad cez skrátené úväzky, flexibilnú pracovnú dobu, podporu pri návrate do práce po rodičovskej dovolenke a podporu kariérneho rastu.

Vzájomný rešpekt prináša ovocie, tvrdí známy reťazec (zdroj: Kaufland) Vzájomný rešpekt prináša ovocie, tvrdí známy reťazec (zdroj: Kaufland)

Nezľakli ste sa ani takej citlivej témy, ako je sexuálne obťažovanie. V spoločnosti pracujú tisíce ľudí, ako sa vám darí zabezpečiť, aby sa cítili bezpečne?

Dôležitá je osveta a nastavovanie hraníc. V Kauflande podobné správanie neakceptujeme a otvorene o tom hovoríme. Pomenúvame, čo je v poriadku a čo už nie, ako chceme, aby sme sa k sebe navzájom správali. Rovnako dôležité je, aby zamestnanci vedeli, na koho sa môžu v prípade potreby obrátiť. Takouto osobou je u nás dôverník. Poskytuje podporu, poradenstvo a zaručuje dôverné a profesionálne spracovanie podnetov. Nahlásenie je možné podať aj anonymne.

Rozprávali sme sa o nálepkách, ktoré by sa nemali dávať v práci. Ako podľa Vás môže každý z nás prispieť k budovaniu podobne rešpektujúceho prostredia, či už doma alebo v zamestnaní?

Možno by bolo vhodné začať tým, že sa budeme viac zaujímať o ľudí okolo seba – aj o tých, voči ktorým máme možno nejaké predsudky. Skúsiť pochopiť ich príbeh, ich situáciu... Verím, že ak sa naučíme viac vžívať do kože druhých, dokážeme sa navzájom rešpektovať. Vytváranie rešpektujúceho a férového prostredia, kde aby sa každý zamestnanec cítil byť prijatý taký, aký je, a ktoré mu umožňuje naplno rozvinúť svoj potenciál, bude pre nás aj naďalej prioritou.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  8. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 943
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 428
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 141
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 455
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 343
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 292
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Natuvion otvára brány špičkovým špecialistom: prináša svetové projekty a ponúka férové ohodnotenie.


5m

Týždeň francúzskeho filmu v kinách po celom Slovensku.


INZERCIA 24 h

Dvaja oddaní psičkári už mali dosť krmív dostupných v obchodoch.


INZERCIA 24 h

Osobný bankár, špeciálne produkty a exkluzívne služby na mieru.


INZERCIA 24 h
SkryťZatvoriť reklamu