SME

Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia

Kybernetické hrozby na Slovensku i v ostatných štátoch Európskej únie sú na vzostupe a stávajú sa čoraz sofistikovanejšími.

(Zdroj: adobe stock)

Odpoveďou musí byť efektívna kombinácia legislatívnych, organizačných a IT opatrení, ktoré posilnia bezpečnosť krajiny. Práve novela zákona o kybernetickej bezpečnosti je čiastočnou odpoveďou na novodobé hrozby, upravuje aj možnosť dobrovoľného nahlasovania kybernetických incidentov.

V súlade s európskou smernicou NIS2 a novelou zákona o kybernetickej bezpečnosti, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2025, sa na Slovensku rozširuje možnosť dobrovoľného hlásenia kybernetických incidentov, hrozieb a odvrátených udalostí jednotkám pre riešenie počítačových bezpečnostných incidentov (jednotke CSIRT).

Okrem povinných osôb (napr. prevádzkovateľov základnej služby) môžu incidenty dobrovoľne nahlásiť aj iné fyzické osoby, vrátane tých, ktoré nespadajú pod povinný rámec zákona. Dobrovoľné nahlasovanie predstavuje dôležitý krok k preventívnemu a aktívnemu riadeniu kybernetických rizík. Týmto spôsobom môžu nielen povinné subjekty, ale aj iné organizácie či jednotlivci prispieť k zamedzeniu vzniku incidentov s potenciálne vážnymi následkami.

„Výraznou zmenou, ktorú prináša novela zákona o kybernetickej bezpečnosti, je zmena prístupu k identifikácii povinných subjektov – kritických subjektov a prevádzkovateľov základnej služby. Zásadné rozšírenie zaznamenali najmä podniky pôsobiace v sektore energetiky. Dôležitosť bezpečnosti a spoľahlivosti dodávok energií dostala jasný výraz v podobe sprísnenia kritérií na kyberbezpečnosť tohto zásadného sektora našej ekonomiky. Dobrovoľné hlásenia však predstavujú spôsob ako sa môžu zapojiť aj tí, na ktorých sa priamo nevzťahujú povinnosti vyplývajúce zo zákona,“ uviedla advokátka Barbora Balunová z L/R/P advokátov.

V zmysle prijatej legislatívy môžu kybernetické incidenty, hrozby alebo udalosti odvrátené v poslednej chvíli dobrovoľne nahlásiť: kľúčové a dôležité subjekty, ako aj iné fyzické a právnické osoby mimo rámca povinných subjektov.

„Dôležité je však zdôrazniť, že dobrovoľné nahlásenie nezakladá právne ani administratívne povinnosti subjektu, ktorý nie je klasifikovaný ako prevádzkovateľ základnej služby. Okrem zvyšovania kybernetickej bezpečnosti daného podniku, tieto dobrovoľné hlásenia môžu byť významné z pohľadu plnenia záväzkov organizácií podľa predpisov na ochranu pred praním špinavých peňazí a zákazu financovania terorizmu,“ vysvetľuje Adriana Bombalová Balážová, špecialistka na AML z kancelárie L/R/P advokáti.

Záujemcovia môžu podávať hlásenia prostredníctvom Jednotného informačného systému kybernetickej bezpečnosti, pričom systém je nastavený tak, aby nedochádzalo k zbytočnému zaťažovaniu oznamovateľov a zároveň sa rešpektovali princípy efektívnej medzinárodnej spolupráce.

Dobrovoľné hlásenia sa spracúvajú rovnakým spôsobom ako povinné oznámenia, čím sa zabezpečuje ich efektívne využitie v prospech celkovej kybernetickej bezpečnosti v krajine aj na úrovni EÚ.

L/R/P advokáti, s.r.o. je popredná slovenská advokátska kancelária poskytujúca právny servis domácim i zahraničným klientom. L/R/P advokáti ponúkajú komplexné právne služby vo väčšine sfér verejného i súkromného práva, vychádzajúc z potrieb a špecifických požiadaviek klientov. Osobitne sa L/R/P advokáti zameriavajú na poskytovanie právnych služieb v oblastiach: energetiky, rodinného práva, farmaceutického a medicínskeho práva, M&A, investičných a zvereneckých fondov, komunálneho práva, real estate developmentu a stavebného práva, súdnych sporov a rozhodcovských konaní. L/R/P advokáti majú sídlo v Bratislave a pobočku v Poprade.
https://www.l-r.sk/

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 790
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 084
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 695
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 641
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 831
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 344
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 4 255
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Od diaľnic po cyklotrasy – EUROVIA SK a SMS tvoria lepšie miesto pre život


INZERCIA 2 h
Kde vzniknú nové K Parky? Má to v rukách verejnosť, hlasovanie je v plnom prúde

Slovensko má 25 K Parkov, o nových môže rozhodnúť aj váš hlas. Pridáte sa?


INZERCIA 2 h
Dávid Pagáč, vedúci oddelenia rozvoja segmentu malých podnikateľov z VÚB

Tri dôležité kroky, ktoré môžu rozhodnúť, či váš biznis prežije


INZERCIA 2 h

Rezorty dostupné rýchloloďou často vychádzajú cenovo výhodnejšie.


INZERCIA 10. sep
SkryťZatvoriť reklamu