Moderný, organicky pôsobiaci objekt je zložený len zo štyroch častí. To znamená z hľadiska jeho produkcie aj inštalácie nižšiu spotrebu materiálu a produkciu odpadu aj celkovo nižšiu záťaž na životné prostredie.
Neprehliadnuteľné dielo, v ktorom sa spája nadčasový dizajn, využitie progresívnych technológií a ekologický prístup, sa nachádza na začiatku Dúbravky – v jej časti Polianky. Postavili ho ako súčasť rastúcej modernej mestskej štvrte, ktorá tu vzniká vďaka Čerešniam – jednému z aktuálne najžiadanejších projektov bývania pre rodiny v Bratislave.
Unikátny objekt na Harmincovej ulici priniesol ako investíciu do verejného priestoru práve developer susediaceho projektu Čerešne, ITB Development. Samotná idea, dizajn aj technológia stavby autobusovej zastávky vznikla ako výsledok spolupráce medzi dvorným architektonickým tímom Čerešní, ateliérom Architekti Šebo Lichý, pražskou platformou Collarch a firmou ICE Industrial Services, ktorá sa podieľala na samotnej tlači betónových prvkov.
„Naším cieľom nebolo len zlepšiť dopravu, ale aj skultivovať verejný priestor a vytvoriť miesto, ktoré bude spájať technologický pokrok a estetiku. Zastávka je už len pomyselnou čerešničkou a ukážkou toho, ako sa moderné technológie môžu využiť na skrášlenie verejných priestorov,“ povedal pri predstavení zastávky Igor Lichý, architekt a predseda predstavenstva ITB Development.
Funkčnosť a estetika na prvom mieste
Zastávka má tvar eliptického valca a zaujme minimalistickým dizajnom, ktorý pôsobí moderne. Podľa slov architektov boli pri návrhu objektu prioritami funkčnosť a zároveň estetika v rámci verejného priestoru pri využití úspornej modernej stavebnej technológie. Výrazná betónová konštrukcia s ostro rezanými líniami vďaka otvorom v stene pracuje so svetlom počas dňa a vytvára tak zaujímavé svetelné efekty. Večer sa autobusová zastávka rozsvecuje decentným podsvietením, ktoré zvýrazňuje jej tvar a zároveň prispieva k bezpečnosti. Lavička v interiéri má sedacie plochy pokryté smrekovcovým drevom, obzvlášť príjemným na sedenie. Zastávka má byť celkovo odolná, trvácna a nenáročná na údržbu.
Architekti poňali projekt ako príležitosť vyskúšať v premiére inovatívne technologické riešenie - 3D tlač z betónu. Vo výsledku tak tvoria celú konštrukciu len štyri samostatné časti, ktoré sa prakticky zložili priamo na mieste.
„Človek je z princípu organická bytosť. To, že sa dnes budovy stavajú pravouhlé, je dané obmedzeniami priemyselnej výroby. Práve robotická tlač má veľkú výhodu, že nie je obmedzená na výrobu pravouhlých prvkov, ale dokáže vytvoriť amorfné, rôzne organické tvary. To dáva architektom veľkú slobodu,“ približuje Igor Lichý a dodáva: „Objekt zastávky bol pre nás autentickým experimentom. Možnosti robota na 3D tlač z betónu sme pri ňom využili úplne naplno. Mapovali sme, čo všetko táto technológia dokáže. Bol to náročný proces, ale verím, že výsledok stojí za to.“
3D tlač = nielen originalita, ale aj úspornosť
Hoci sa na Slovensku táto technológia v architektúre vo veľkej miere ešte nevyužíva, vo svete vzniká v ostatných rokoch kompletne vďaka 3D tlači stále viac stavieb. O realizáciu prvého projektu tohto druhu v Bratislave sa postarali odborníci z českej firmy ICE Industrial Services.
Lídri v tomto odbore majú za sebou už niekoľko realizácii s využitím 3D tlače vo verejnom priestore a využívajú pri tom vlastný vyvinutý systém na 3D tlač z betónu. Projekt zastávky Harmincova bol však podľa Ing. arch. Michala Mačudu, architekta ICE Industrial Services, v mnohom jedinečný: „V prípade zastávky sme úplne prvý raz tlačili na vopred vytlačené kopyto 5 metrov široký oblúk. Pokiaľ vieme, tak toto bol unikátny počin, u nikoho iného na svete sme nič podobné nevideli.“
Podľa expertov je životnosť konštrukcie z 3D tlačeného betónu porovnateľná s betónovými konštrukciami vytvorenými tradičnými metódami. Netreba sa preto obávať, že by moderná technológia šla na úkor kvality. Benefitom je aj menšie množstvo odpadu. „Pokiaľ by sme tvar tejto zastávky chceli realizovať konvenčnými metódami, museli by sme najskôr vyrobiť a postaviť jednorazovú formu, čo by bolo výrobne veľmi náročné a vygenerovalo by to zbytočný odpad. Vďaka 3D tlači celá táto fáza odpadla a tlačili sme priamo samotnú formu,“ hodnotí Michal Mačuda. Unikátna zastávka na Harmincovej ulici je teda ukážkou nielen dizajnovo originálneho objektu, ale aj projektu s minimálnou ekologickou stopou.
Úžitok pre obyvateľov, ktorým sa môžu ostatní inšpirovať
Výsledok tejto inovatívnej technológie, ktorá vo verejnom priestore v hlavnom meste zatiaľ nemá obdobu, už môžu obyvatelia Bratislavy dennodenne naplno využívať. Zastávka slúži nielen obyvateľom blízkych bytových domov Čerešní. Úžitok z neho má aj široká verejnosť, všetci Dúbravčania, ktorí v tejto oblasti využívajú MHD.
„Zastávkou chceme zdôrazniť význam verejnej dopravy pre pohodlný a udržateľný život v meste. Nie je len funkčným prvkom, ale aj symbolom podpory ekologickej mobility a príjemných verejných priestorov, ktoré motivujú ľudí cestovať mestskou dopravou,“ vysvetľuje renomovaný bratislavský architekt Igor Lichý a uzatvára: „Tento projekt teda nie je len o technológii, ale aj o budovaní kvalitného a estetického mestského prostredia, ktoré má slúžiť všetkým obyvateľom a návštevníkom Bratislavy.“