Pod vedením Petra Dvořáka ide značka trpezlivo svojou cestou – bez skratky, bez kompromisov, bez zmeny receptúry.
Budvar v roku 2024 uvaril 1,927 milióna hektolitrov piva – najviac vo svojej 129-ročnej histórii. Tržby mu narástli o 11 %, export o 4 %. V čase, keď väčšina pivovarov čelí stagnácii alebo prepadu, ide o silný signál. „Tieto výsledky nie sú o tom, že by sme niečo prelomili. Sú výsledkom dlhodobého prístupu, ktorý je konzistentný, čitateľný a poctivý,“ hovorí riaditeľ Petr Dvořák, ktorý Budějovický Budvar vedie od roku 2017.
Pivo, ktoré sa nevyrába, ale zreje
Petr Dvořák nevníma Budvar ako značku, ktorá potrebuje na seba upozorňovať. Naopak. „Sme značka, ktorá nemá potrebu hľadať nové chute každú sezónu. Naše pivo chutí rovnako dnes, ako pred desiatimi či päťdesiatimi rokmi. A ľudia to oceňujú,“ hovorí. Budvar používa len prírodné suroviny – vodu z artézskej studne, celohlávkový žatecký chmeľ, jačmeň z Hané a vlastné kvasnice. Navyše ležiak má na zretie toľko času, koľko potrebuje. „Naša výroba sa nedá urýchliť, ani nad tým neuvažujeme. Ale v tom je naše pivo výnimočné – je stabilné, vyzreté a dôveryhodné,“ dodáva riaditeľ.
Rastieme bez expanzie výroby. To je dnes vzácne
Aj keď Budvar exportuje do viac ako 70 krajín, vrátane Kanady, Vietnamu či Spojených arabských emirátov, pivo varí výlučne v Českých Budějoviciach. Nevyužíva licencie ani zahraničné pivovary. „Mohli by sme to robiť ako iní – rozdeliť výrobu na viac miest, šetriť na kvalite. Ale prišli by sme o niečo zásadné: o schopnosť zaručiť, že Budweiser Budvar chutí vždy rovnako,“ vysvetľuje Petr Dvořák.
Zisk ide späť do pivovaru. A do ľudí
Budvar plánuje zisky z rekordného roku investovať do rozšírenia výrobnej kapacity na 2,15 milióna hektolitrov ročne. Zároveň pripravuje zelené projekty – bioplynovú stanicu, fotovoltaiku aj nové návštevnícke centrum. „Budvar nie je len výrobný podnik. Je to kultúrne miesto. Chceme, aby ľudia chápali, čo za našim pivom naozaj je,“ hovorí Petr Dvořák. Pivovar chce ročne prilákať až 200-tisíc návštevníkov – a ukázať im, že aj tradičné remeslo môže byť živé, moderné a zrozumiteľné pre všetkých.
Dlhodobá vízia namiesto krátkodobej efektivity
Peter Dvořák vedie pivovar od roku 2017 s jasnou stratégiou – stabilita, dôslednosť, trpezlivosť: „Sme národný pivovar. A to so sebou nesie zodpovednosť – nielen voči histórii, ale aj voči tomu, čo chceme reprezentovať dnes. Našu hodnotu tvorí to, čo nerobíme narýchlo.“
Výsledok: Poctivá značka pre ľudí, ktorí nehľadajú skratky
Budweiser Budvar dnes na Slovensku patrí medzi najobľúbenejšie značky ležiaka. Je to výsledok toho, že značka nerobí kompromisy – vo výrobe, v kvalite, ani vo vzťahu k ľuďom. Ich prístup je dôkazom, že aj trpezlivosť a stabilita môžu byť v roku 2025 cestou k ďalšiemu rastu.