Občianske združenie digiQ od roku 2017 systematicky vzdeláva deti a mladých ľudí o bezpečnom internete, kritickom myslení a zodpovednom správaní sa v online priestore. Jeho dobrovoľnícky program digiPEERS pre mladých ľudí vo veku 14 – 19 rokov rozširuje rovesnícke vzdelávanie po celom Slovensku a práve vstupuje do piateho ročníka.
Učastníci digiPEERS sa stávajú ambasádormi digitálnej bezpečnosti – vedú workshopy, vytvárajú vzdelávací obsah a šíria osvetu medzi rovesníkmi. Program podporuje aktívne digitálne občianstvo a reaguje na aktuálne výzvy ako kyberšikana, dezinformácie či nenávistné prejavy na internete. Aj vďaka podpore z Nadácie Kooperativa od svojho vzniku oslovil stovky študentov po celom Slovensku a stal sa príkladom dobrej praxe v oblasti digitálneho vzdelávania mládeže.
Digitálna inteligencia ako hlavný predpoklad digitálneho občianstva
Internet, technológie a sociálne siete dnes už dokáže ovládať každý. „Schopnosť vnímať informácie v širšom kontexte, vyhodnotiť a použiť zručnosti mediálnej gramotnosti v online prostredí si už však vyžaduje určitú inteligenciu. A tú treba v deťoch a mladých ľuďoch nejakým spôsobom podporovať,“ vysvetľuje riaditeľka OZ digiQ Andrea Cox podstatu pojmu digitálna inteligencia.
Na rozdiel od bežnej digitálnej gramotnosti je s rozvojom digitálnej inteligencie bytostne spätý dôraz na hodnoty: „Kľúčovými aspektmi digitálnej inteligencie sú vnímavosť a citlivosť. To rozširuje koncept digitálnej gramotnosti a zároveň viac zdôrazňuje postoje a hodnoty, ktoré vedú k zodpovednému a vedomému používaniu týchto nástrojov,“ vyjadruje koordinátorka programu digiPEERS Lucia Macaláková.
Podľa odborníčok zo združenia digiQ celú túto tému dnes ešte ďalej posúva koncept digitálneho občianstva. „Ten znamená, že digitálne technológie používame nielen inteligentne a bezpečne, ale aj pre určité spoločenské dobro. Princíp tohto občianstva je pevne postavený na hodnotách a zahŕňa život v digitálnom prostredí so všetkými právami, ale aj povinnosťami,“ zdôrazňuje Andrea Cox.
Najprv počúvať, potom radiť
Medzigeneračná komunikácia je podľa skúseností združenia digiQ kľúčom k vzájomnému porozumeniu. Skôr než začnú dospelí tínedžerov vzdelávať, musia pochopiť, aké kanály používajú a prečo. Aj preto odborníčky apelujú na rešpektujúci rozhovor s deťmi a mladými. Tiež je nevyhnutné v prvom rade porozumieť tomu, čo pre nich dnes predstavujú platformy ako TikTok, ďalšie sociálne siete či ostatné nástroje online sveta.
Rozdiely vidia odborníčky aj medzi generáciami Z a Alfa. Lucia Macaláková upozorňuje, že u najmladších sa mení citlivosť voči online obsahu: „U generácie Alfa, teda detí narodených od roku 2011, bola, oproti Gen Z, znížená najmä spomínaná citlivosť, empatia voči prostrediu, ktorá je základom rozvoja digitálnej inteligencie.“ Zároveň však rastie ich technická vybavenosť a znalosť základných bezpečnostných návykov.
Internet majú takmer všetci, sprievodcov je málo
Digitalizácia zasiahla prakticky všetky deti a mladých ľudí. Andrea Cox poukazuje na dáta: „Zo správy NKS (pozn. Národné koordinačné stredisko pre riešenie problematiky násilia na deťoch) k používaniu internetu v marginalizovaných rómskych komunitách vyplýva, že dnes nemá prístup na internet už len o čosi viac ako pol percenta slovenských detí.“ Dodáva, že zároveň však rastie počet detí, ktoré nemajú dospelého, aby ich viedol k bezpečnému používaniu internetu.
Tempo technologického vývoja výrazne predbieha ľudské reakcie: „Občas to ilustrujeme aj na takomto príklade: keď si predstavíme evolúciu ľudstva, vidíme, že technológie išli dopredu raketovým tempom. Naše myslenie a reakcie však pritom v mnohých situáciách zostávajú kdesi v praveku,“ opisuje Macaláková. Práve v tom spočíva výzva pracovať na systematickej výchove k odolnosti, empatii a kritickému mysleniu.
Dôvera, bezpečné prostredie a rozvoj dialógu
Organizácia digiQ reflektuje klesajúcu dôveru mladých v inštitúcie a online platformy, o ktorej hovoria aj výskumy. „Vidíme však, že táto nedôvera je skutočne niečím podložená a opodstatnená – či už ide o kauzy týkajúce sa ponechávania nenávistných prejavov na sociálnych sieťach aj napriek ich nahlasovaniu, či iné politické kauzy súvisiace s porušovaním ľudských práv,“ približuje riaditeľka digiQ a dodáva: „Aj tu vidíme zmysel nášho programu digiPEERS - mladí ľudia u nás môžu zažívať bezpečné prostredie.“ Program teda nie je o vytváraní bublín názorovo podobných ľudí. Práve naopak, odborníčky sa im snažia ponúknuť sadu zručností a nástrojov, aby sa vedeli s ostatnými o týchto veciach rozprávať. Aby mohli byť šíriteľmi digitálnej inteligencie a digitálneho občianstva vo svojich komunitách.
Mladí v programe digiPEERS pôsobia ako ambasádori digitálnej bezpečnosti - vedú workshopy, tvoria vzdelávacie hry a obsah pre rovesníkov a školy. „Dávame veľký dôraz na individuálny a flexibilný prístup. Je skutočne len na nich, ako sa chcú realizovať a čo si chcú slobodne a bezpečne vyskúšať,“ hovorí koordinátorka programu. Ten je akreditovaný ministerstvom školstva a účastníkom prináša okrem certifikátu aj osvedčenie o absolvovaní dobrovoľníckej praxe.
Silná komunita aj partnerstvo
Program má svoj pevný základ v komunite, ktorá vďaka nemu vzniká, ako aj stabilnej podpore partnerov. „Pre väčšinu mladých ľudí je najväčším motivátorom programu práve sociálny rozmer, čomu sa veľmi tešíme. Nachádzajú tú komunitu, ktorá ich podporuje a prijíma bez výhrad,“ zdôrazňuje riaditeľka Andrea Cox. V digiQ sa snažia svojim digiPEERS vytvárať maximum príležitostí preto, aby sa mohli spolu stretávať na rôznych pobytových školeniach a vzdelávacích aktivitách. „Na tomto má obrovskú zásluhu naša partnerská Nadácia Kooperativa. Iba vďaka jej stabilnej podpore sme za ostatné štyri roky dokázali skutočne narásť. Nebyť odborníčok z Kooperativy, ktoré nám verili a videli v našom úsilí zmysel a potenciál, by sa program digiPEERS nikdy nedostal do stavu, v akom je dnes - má dve akreditácie, je plne metodologicky rozpracovaný a poskytuje ucelený program pre školy aj mentorov nášho rovesníckeho vzdelávania,“ vyzdvihuje spoluprácu so svojím kľúčovým partnerom Andrea Cox.
„Nabalené“ úspechy, ktoré sú motiváciou do života
Podľa odborníčok zažívajú účastníci programu digiPEERS úspechy, ktoré posilňujú ich odolnosť a motiváciu byť užitočnými pre svoje okolie. Ako hovorí Andrea Cox: „U nás môže každý zo svojho pohľadu zažiť úspech. Skúsenosti z workshopov a projektov si mladí odnášajú ako symbolický „batôžtek“, ktorým si budujú odolnosť a kedykoľvek im v budúcnosti bude ťažko, môžu si ho otvoriť a spomenúť si, čo dobré tu zažili.“ Účasť v programe digiPEERS zároveň prináša príležitosti reprezentovať Slovensko na medzinárodných podujatiach a diskutovať o bezpečnosti na internete so zástupcami európskych inštitúcií.
Zmysel programu však nie je iba v sebarozvoji. Koordinátorka digiPEERS Lucia Macaláková to zhrňuje jasne: „Naším hlavným poslaním je, aby sme aj takýmto prirodzeným spôsobom rovesníckeho vzdelávania šírili digitálne občianstvo do ďalších regiónov Slovenska.“ Dlhodobým výsledkom je rastúca sieť mladých lídrov, ktorí svoje zručnosti prenášajú do komunít.
Hranica offline a online sa stiera – ako na to majú rodičia a učitelia reagovať?
Dnes už prestáva existovať hranica medzi tým, čo je fyzický a čo online svet. Minimálne pre generáciu Alfa sa už vnímanie rozdielov medzi týmito dvoma svetmi úplne zotiera. „Reálny svet je pre nich online svet. Veríme však, že keď sú deti odmalička vychovávané k základným hodnotám, tak to nemusí znamenať problém. Keď je základným cieľom nášho vzdelávania viesť deti k zvyšovaniu svojej osobnej odolnosti a k rešpektujúcemu správaniu sa k svojmu okoliu, tak to prenesú pozitívne aj do online sveta,“ zdôrazňuje Lucia Macaláková priority vo výchove v oblasti rizík online sveta.
Myšlienku rozvíja aj Andrea Cox, podľa ktorej dnes úlohou rodičov a učiteľov nie je poznať každý detail nových nastavení a trendov na sociálnych sieťach. „Poslaním nás dospelých je sprevádzať deti a mladých ľudí cez ich emócie, postoje a ukazovať im hodnoty.“ Kľúčová je preto otvorená komunikácia a budovanie vzájomnej dôvery. Lucia Macaláková to ilustruje aj praktickým odporúčaním: „Keď vzdelávame učiteľov, rodičov, vždy im v prvom rade odporúčame – začnite sa s deťmi viac rozprávať, vytvorte si vzťah – napríklad aj cez ranné kruhy. Otvorená komunikácia je základom pre to, aby si deti vytvorili k dospelým dôveru. A až keď budeme mať toto zvládnuté, im môžeme hovoriť, ako sa majú a nemajú správať v online priestore, či s akými rizikami sa tam môžu stretnúť.“