Titulkujete správne tlačové správy?
PR články či tlačové správy mávajú na webe „dlhý život“, titulok je preto alfou a omegou ich efektivity. Viete titulkom vyvolať dopyt? Ktoré titulky sú efektívne a ktoré fádne? Ako zafixovať hlavné posolstvo PRr článku?
Prinášame pár odporúčaní servera Tlacovespravy.sme.sk.
- Otázky sú takmer vždy dobrými titulkami- zaujmú čitateľa a nabádajú k prečítaniu správy (napríklad: „Ako je to s vitamínom D?“); podobne aj apelačné a upozorňujúce titulky vyvolávajúce dopyt, potrebu akcie či varovanie (napríklad „Kontrolujte si svoj tlak!“).
- Efektívnymi titulkami sú často krátke vety obsahujúce slovesá (napríklad: „Ženy im nedokážu odolať...“), ktoré upútajú čitateľa istou tajuplnosťou.
- Opakom sú fádne titulky, nevyvolávajúce zvedavosť, potrebu dozvedieť sa viac. Obvykle sú bez slovesa (napríklad „Konferencia a výstava Katedry stavebníctva“). Podobné titulky sú zväčša málo efektívne.
- Ak obsahuje titulok kľúčové slovo komunikovaného produktu, či cieľovej webovej stránky (napríklad: „Ski amadé: najväčší lyžiarsky zážitok v Rakúsku“), ľudia sa preklikajú na cieľový web aj po ukončení primárnej životnosti tlačovej správy.
- Nápaditý podtitul (perex) – úvodných pár viet rozširuje počet kľúčových slov obsiahnutých v titulku (napríklad dobre zvolený perex je: Slováci môžu získať „AMAZing job“ v článku s titulkom: „Amazon dá prácu ľuďom s jazykmi“.
- Medzititulky - t.j. titulky rozčleňujúce text samotného článku, sú tiež dôležité. Tie dobre premyslené poslúžia na orientáciu v texte, a najmä dokážu u čitateľa fixovať hlavné posolstvo správy (viď napríklad článok Viete, na čo každý mesiac miniete najviac peňazí?
- Nepíšte celé titulky veľkými písmenami. Väčšina webových stránok nepodporuje písanie titulku ani podtitulu veľkými písmenami (mimochodom - na účinnosť článku z pohľadu SEO veľké písmená nemajú vplyv).
- Najčastejšie chyby: Titulky píšeme vždy bez bodky na konci; a naopak - podtitul píšeme vždy s bodkou na konci. Pred otáznikom, čiarkou, výkričníkom nikdy nie je medzera (za nimi je vždy).
- Veľké písmená píšeme
- na začiatku jednoduchej vety a súvetia;
- na začiatku vety alebo súvetia po predchádzajúcej vete zakončenej bodkou, výkričníkom alebo otáznikom;
- po dvojbodke:
a) na začiatku priamej reči,
b) ak po nej nasleduje výpočet, v ktorom niektorý člen obsahuje aspoň jednu celú vetu. - Pozor na „hrubice" v titulku či perexe - sú zásadným prehreškom (jeden príklad za všetky: „Ženy ich milujú, muži sú k nim ľahostajný“.
Nemusíte ovládať pravopis dokonale, ale ak ho ignorujete, podobný postoj môžu zaujať čitatelia nielen k vašej správe, ale i vašej firme.
Tip: Neviete si rady s pravopisom? Skúste stránku Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra.