Pri pohľade zvonka by sme na budove Jihlavskej nemocnice možno nebadali veľký rozdiel, no začiatkom roka 2020 to bola z hľadiska procesov značne odlišná inštitúcia od tej, ktorou je dnes. Projekty, ktorých realizáciu koronakríza urýchlila, však nevznikli zo dňa na deň. IT oddelenie malo možnosť implementovať množstvo projektov, ktorých realizácia by inak nastupovala pozvoľna. Zároveň čerpali z toho, že sa modernizácii procesov priebežne venovali aj predtým, takže im náhla zmena nespôsobila príliš veľký šok.
Výzvy, ktoré poznajú všetky zdravotnícke zariadenia
Jihlavská nemocnica zabezpečuje starostlivosť pre približne pol milióna obyvateľov ročne, pričom sa za toto obdobie zvykne vykonať cez sedem a pol tisíca operácií. Server a digitálne úložisko už nejaký čas volali po rozšírení kapacity a zjednotení softvérovej kompatibility. Ako každé zdravotnícke zariadenie si zároveň potrebovali udržať najvyšší možný stupeň zabezpečenia dát. Odpoveď našli v systémoch od spoločnosti Microsoft, konkrétne M365 a cloudovom riešení Azure, ktoré procesy zjednotili a zároveň „ukryli“ pod efektívny systém zabezpečenia, napríklad cez šifrovanie dát multifaktorovým overovaním.
Komunikácia odkiaľkoľvek ako nový štandard
Samozrejmosťou bolo pre tímy po vypuknutí pandémie využívanie Microsoft Teams, ktorý sa stal komunikačnou platformou aj vo forme chatovania a zdieľania súborov. Potrebné školenia zamestnanci úspešne zvládli, a z náhleho „hodenia do vody“ je nový systém práce. Ako potvrdzuje šéf ICT David Zažímal, „Všetky porady budeme naďalej realizovať v hybridnom režime, teda prezenčne, i na diaľku“. Ďalšou inováciou je zdieľanie zdravotnej dokumentácie, ktorá nadobúda prostredníctvom nástrojov ako Power Automate, Sharepoint Online a Power Apps digitálnu podobu.
Z analógu na digitál v priebehu hodín
Eliminácia fyzickej práce s papierovou zdravotnou dokumentáciou priniesla veľké výhody počas koronakrízy. Špeciálny elektronický dotazník vyplnili pacienti ešte pred vstupom do nemocnice, vďaka čomu bolo vopred známe ich riziko nákazy, pričom tento systém zároveň eliminoval zhromažďovanie pacientov pri vstupe. Vďaka platformám Forms, Power Automate, Sharepoint Online a PowerBI dokázali tento systém vytvoriť dvaja zamestnanci ICT v priebehu šiestich hodín, nakoľko sa jedná o jednoduché, takzvané „LowCode/NoCode“ automatizácie. Napriek veľmi rýchlemu zavedeniu však prinášajú obrovské benefity vo forme úspory času pre zdravotnícky personál.
Ušetrený čas prináša benefity okamžite
Výhody digitálneho spracovávania materiálov nekončia bránami nemocnice - takýto spôsob zdieľania informácií umožňuje aj lepšiu kooperáciu medzi jednotlivými inštitúciami. Na začiatku koronavírusovej pandémie bola pre efektívne zavádzanie opatrení kľúčová práve komunikácia medzi nemocnicou s inými laboratóriami, infekčnými oddeleniami, call centrom, krajskou hygienickou stanicou alebo Štátnym veterinárnym ústavom. Šetrenie času však pocítia aj samotní lekári a ich pacienti. Ako hovorí vrchná sestra, doktorka Hana Hladíková: „tým, že nemusím neustále prehľadávať dokumenty v tlačenej podobe, získavam čas, ktorý môžem venovať pacientom, pretože to je to poslanie, prečo to človek vlastne robí“. Inovácie, ktoré by nemocnici mohli trvať mesiace až roky, napokon nemocnicu kompletne transformovali v priebehu pár mesiacov, a na návrat k starému systému už nikto ani nepomyslí.