SME
Piatok, 13. december, 2019 | Meniny má Lucia
INZERCIA

Najväčší problém chudnutia žien v stredných rokoch?

Zdravotný stav a zlozvyky

Vek 40 - 50

,, Ženy, ktoré už majú niečo za sebou majú triezvejší pohľad na stravovanie a ich tendencia podliehať rôznym módnym stravovacím trendom je podstatne nižšia. Čo sa chudnutia týka, sú výrazne racionálnejšie a uvážlivejšie. Častejšie varia a preto si vedia jedálniček dobre prispôsobiť, zároveň majú stabilnejší životný štýl, viac trpezlivosti a dôslednosti,“ konštatuje výživová špecialistka.


V tomto období života prirodzene prichádza k spomaleniu metabolizmu, čiže klesajú aj požiadavky na denný príjem kalórií. Častejšie sa vyskytujú i zdravotné problémy, ktoré môžu obmedzovať napríklad možnosti pohybových aktivít. Najčastejšie sú to bolesti chrbtice či kĺbov, zvýšenie krvného tlaku či inzulínová rezistencia. Pohybové obmedzenia si často vyžadujú špeciálnu úpravu cvičenia i vzhľadom k fyzickej kondícií a sile. Niektoré lieky (antihypertenzíva, betablokátory, antidiabetiká, antidepresíva, antihistaminiká, hormóny) môžu spôsobovať nárast hmotnosti.

,,Preto je potrebné klienta dokonale poznať a vedieť ako redukciu nastaviť – kvalitatívne i časovo. Napríklad u alergikov odporúčame začať redukciu mimo sezóny alergie, teda na jeseň a v zime, u hypertonikov v neskorej jeseni, v zime a na jar, vtedy keď je ochorenie v kľudovom štádiu, nie v čase klinických vyšetrení a stanovovania diagnózy, po nastavení na liečbu,“ vysvetľuje Katarína Skybová.

Medicínske výskumy dokazujú, že redukcia 5-10% z celkovej telesnej hmotnosti prináša významné zlepšenie zdravotného stavu. Často sa stáva, že napríklad krvný tlak našich klientov sa po redukcií upraví do normálnych hodnôt, alebo hladina cukru poklesne na normálne hodnoty. Po redukcii, ale aj priebežne je potrebné prehodnotiť s ošetrujúcim lekárom aj dávkovanie liekov, ktoré sa obyčajne zmení - zníži.

Problematickým obdobím býva menopauza, kedy často prichádza k spomaleniu redukcie.
„Mali sme klientku, ktorá po mesiaci rozbehnutého chudnutia, chudnúť prestala. Keďže v životospráve nerobila žiadne chyby predpokladali sme, že vzhľadom k veku mala cca 48 rokov, to bude prejav blížiacej sa menopauzy. Klientka išla na vyšetrenie ku gynekológovi, ktorý argument zastavenia redukcie váhy nebral do úvahy a začiatok menopauzy nepotvrdil, a klientka skutočne ďalší menzes dostala. V programe pokračovala ďalej no nasledujúci mesiac sa ďalšia menštruácia nedostavila a u klientky sa začali prejavovať sprievodné príznaky menopauzy. Spoločne sme sa rozhodli pre dočasnú zmenu cieľa, odporučili sme program prerušiť a hmotnosť udržiavať,“ spomína Katarína Skybová. Príbeh ale pokračuje pozitívne. Po niekoľkomesačnom prerušení redukčného kurzu a po zmiernení sprievodných prejavov menopauzy sa k nemu spomínaná pani vrátila a dokopy schudla cca 20 kg na konfekčnú veľkosť 38.

„Dôležité je, aby sme akceptovali fyziologické zmeny organizmu a nesnažili sa o to, čo nám organizmus v danom momente alebo období nedovolí. Našou úlohou je aj to, aby sme klientky informovali o možnostiach tela a zhodnotili reálne ciele. Každé obdobie života má svoje zákonitosti. Neznamená však, že ak nám telo nedovolí schudnúť v istom čase, nedá sa to už nikdy,“ povzbudivo konštatuje pani Skybová.

Rady na záver:
Ak sa vaša dovolenka blíži a chcete rýchlo schudnúť o niekoľko kilogramov zabudnite na takzvané diétne potraviny, ako sú napríklad: raňajkové cereálie, ryžové chlebíky, knäckebroty, ryžu (ani naturálnu) či cestoviny (ani celozrnné). Pozor si dávajte aj na mastné grilované pochúťky a dressingy.
> Ak chcete schudnúť, z pitného režimu vyraďte stopercentné džúsy, sójové nápoje, sladené nápoje či nealkalické pivo. Pri chudnutí neplatí - čím viac ovocia tým lepšie! Denná dávka by nemala byť vyššia ako 150 g. To sa týka čerstvého ovocia. Prezreté, sušené či konzervované ovocie rovnako ako džemy či iné ovocné pochúťky je ideálne pred letnou dovolenkou vynechať úplne.
> Vo vašom dennom jedálničku by mala mať svoje miesto najmä čerstvá zelenina, ryby, chudé mäso, šunka, kyslomliečne polotučné výrobky, tvaroh, syry, vajíčka, celozrnný chlieb a pečivo.
> Mali by ste vedieť, že prílohy ako zemiaky, ryža a cestoviny sú sacharidové potraviny, a preto je potrebné kontrolovať ich množstvo / optimálny príjem je 100 g/deň/ a konzumovať ich na obed v aktívnej fáze dňa, keď je požiadavka na energiu najvyššia. Vyberte si radšej nové zemiaky ako staré, obsahujú menej energie.
> Cestoviny a ryža uvarená al dente v kombinácii so zeleninou zasýtia na dlhšiu dobu a energia sa z nich uvoľňuje postupne, čo je dobré. Pri chudnutí sa nespoliehajte na strukoviny, a ako náhradu za chudé mäso ich nepoužívajte. Obsahujú množstvo sacharidov.
> Listová zelenina a šaláty, uhorky, paradajky, reďkvička či cukina majú menej energie ako mrkva, petržlen, cvikla a iná koreňová zelenina.
> Zmrazený jogurt dokonale nahradí zmrzlinu a voda s mätou, limetkou alebo uhorkou zase sladený drink.
> Pri chudnutí neposilňujte, preferujte aeróbne cvičenie v trvaní aspoň 30 minút denne. Nespoliehajte sa na pilates, jogu či kalanetiku, s ich pomocou síce telo spevníte, ale kilá rýchlo nezhodíte. Zvoľte si radšej dynamické cvičenie, pri ktorom sa dobre zapotíte.

Ak tridsiatničky vsadia na správny pohyb, schudnú pomerne rýchlo. Po štyridsiatke sa redukuje trošku ťažšie, podmienkou chudnutia je i dôsledné dodržanie stravovacieho režimu.

Ako sa stať klientom Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy kompliment®?
Viac informácí nájdete TU.


Zdroj: Inštitút redukcie a prevencie nadváhy kompliment




O spoločnosti Vznik Inštitútu kompliment® Inštitút redukcie a prevencie nadváhy kompliment® vznikol v roku 1992 ako odborné pracovisko so zameraním na chudnutie, redukciu telesnej hmotnosti a životný štýl. Pod vedením svojej zakladateľky PhDr. Mgr.Kataríny Skybovej pôsobí v súčasnosti vo svojich pobočkách na Slovensku v Bratislave, Trenčíne, Košiciach a v Českej republike. Zameranie Inštitútu kompliment® Inštitút kompliment® poskytuje služby pre chudnutie a redukciu nadváhy, formovanie postavy, kontrolu telesnej hmotnosti a aktívny životný štýl. Poskytuje poradenstvo v oblasti výživy, dodržiavania diéty, pohybu a podpory zdravého životného štýlu. Služby Inštitútu kompliment® sú určené ľuďom,ktorí chcú byť zdraví a štíhli. Chudnutie v programoch kompliment® je vhodné aj pre klientov so zdravotnými obmedzeniami. Programy kompliment® Cieľom programov zameraných na chudnutie je dosiahnuť zmenu diéty, stravovacích a pohybových návykov klientov, znížiť ich telesnú hmotnosť, zvýšiť ich fyzickú kondíciu, zlepšiť a udržať telesné a psychické zdravie. Edukácia v oblasti výživy a pohybu je súčasťou programov pre chudnutie. Projekty Inštitútu kompliment® Inštitút redukcie a prevencie nadváhy kompliment® poskytuje svoje odborné služby zamerané na chudnutie a dodržiavanie diéty partnerom aktívne pôsobiacim v oblasti zdravia a výživy.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,5 miliónov čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Kam na výlet so svojimi známymi

Darovať možete aj kúsok Slovenska.

Tlačové správy

First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely

First moment zľavy do Turecka očakáva veľa dovolenkárov. Ušetrite za top hotely.

Tlačové správy

Slovenské Vianoce kedysi a dnes

Aké boli a aké sú Vianoce dnes.