Slovensko je jedinou krajinou na svete, ktorá umožňuje firmám prostredníctvom asignácie rozhodovať o použití časti výnosu z daní. Od zavedenia asignácie v roku 2004 sa firmy spolu s firemnými nadáciami a fondmi stali významnými partnermi pre slovenský neziskový aj verejný sektor pri spoločnom postupe v rámci dosahovania verejnoprospešného účelu.
V roku 2011 bolo medzi TOP 200 najväčšími prijímateľmi asignácie 16 firemných nadácii, ktoré spoločne získali z asignácie 2 % sumu 7 644 tis. eur. V tom istom roku prerozdelilo TOP 20 firemných nadácií granty v celkovej výške viac než 9 mil. eur. Podľa údajov Centra pre filantropiu pritom viac než dve tretiny prostriedkov z asignácie 2 % poukazujú firmy do organizácii, ktoré nie sú priamo prepojené, zriadené, či kontrolované týmito právnickými osobami.
V situácii, keď výnosy z 2 % od právnických osôb kontinuálne klesajú, sa 8 veľkých firemných nadácií a nadačných fondov rozhodlo založiť spoločnú Asociáciu s cieľom prispievať k maximalizácii efektivity a transparentnosti pri dosahovaní verejnoprospešného účelu. „Spojili sme sa, lebo chceme spolupracovať na kultivácii komunity firemných nadácií a spoločne prispievať k ďalšej podpore firemného darcovstva na Slovensku,“ povedala predsedníčka novej Asociácie Andrea Cocherová z Nadácie ORANGE.
Vývoj výnosov z asignácie 2%
2% z daní (tis. €) | 2009 | 2010 | 2011 | 2012* |
Právnické osoby | 37 496 | 28 592 | 25 444 | 24 500 |
Fyzické osoby | 17 684 | 15 553 | 16 503 | 18 400 |
Právnické + Fyzické osoby spolu | 55 180 | 44 146 | 41 947 | 42 900 |
Sadzba asignácie % | 2% | 2% | 1,5 % (2 %) | 1,5 % (2 %) |
(* údaje sú len za časť r. 2012; zdroj: MF SR)
V roku 2011 všetky firemné nadácie rozdelili v grantoch viac než 12 mil. eur, t.j. až 85 % zo sumy svojich výnosov, pritom z viac než z 80 % na to používajú pôvodne verejné zdroje (z asignácie). Podiel grantovania na celkovom nadačnom grantovaní (t.j. za všetky nadácie na Slovensku) predstavuje za posledné roky zkruba 1/3, inými slovami, viac ako každý tretí grant poskytnutý nadáciou na Slovensku pochádza z firemnej nadácie.
„Uvedomujeme si, že zvýšená verejná kontrola a nároky na transparentnosť sú preto na mieste. Na webe Asociácie prehľadne publikujeme relevantné dáta o grantovej činnosti nielen našich členov, založenie Asociácie je tak ďalším krokom ako odpovedať na tieto nároky“, uviedla podpredsedníčka Asociácie Martina Nehézová z SPP (zriadovateľ Nadácie SPP).
Činnosť Asociácie firemných nadácií zastrešuje Centrum pre filantropiu spoločne s Nadáciou Pontis, ktoré sú už viac než 10 rokov stabilnou a rešpektovanou súčasťou komunity slovenských mimovládnych organizácii.
Kontakty:
ASFIN
Andrea Cocherová, predsedníčka ASFIN
andrea.cocherova@orange.sk
Fedor Blaščák, tajomník
fedor.blascak@gmail.com
0905 137 257
Centrum pre filantropiu
Boris Strečanský, riaditeľ
strecansky@changenet.sk
Nadácia Pontis
Pavel Hrica,
programový riaditeľ
pavel.hrica@nadaciapontis.sk
www.asfin.sk
1. Ako vznikla Asociácia firemných nadácií
apríl 2012
okrúhly stôl zástupcov firemných nadácií a fondov na TREND CSR Fóre,
prezentácia českého modelu (Jiří Suchánek, Nadace OKD)
máj - september 2012
séria stretnutí iniciátorov myšlienky vznik Asociácie k otázkam Stanov, Etického kódexu, predmetu činnosti a zmyslu Asociácie v kontexte existujúcich platforiem: BLF, Klub firemných darcov
október – december 2012
príprava základných dokumentov , data mining v Obchodnom vestníku, vývoj aplikácie na vizualizáciu dát
január 2013
stretnutie zástupcov firemných nadácií a fondov,
spustenie prihlasovacieho procesu
apríl 2013
z pôvodnej skupiny 13 záujemcov sa k Asociácii prihlásilo 8 firemných nadácií a fondov
máj 2013
1. Valná hromada Asociácie, voľba orgánov a oficiálny začiatok jej fungovania
2. Kontext 2%
Špecifickým (a svetovo unikátnym) aspektom pôsobenia firemných nadácií a nadačných fondov na Slovensku je existencia daňovej asignácie, ktorá významným spôsobom ovplyvňuje ekonomické parametre ich fungovania.
Vývoj výnosov a asignácie (2002 – 2013)
Rok | Počet prijímateľov |
Počet FO | Počet PO | Suma od FO (mil. eur) |
Suma od PO (mil. eur) |
Spolu (mil.eur) |
2002 | 4 042 | 341 776 | - | 3 382 | - | 3 382 |
2003 | 3 398 | 286 164 | - | 3 222 | - | 3 222 |
2004 | 3 829 | 402 057 | 8 364 | 9 159 | 18 896 | 28 055 |
2005 | 5 746 | 418 241 | 14 063 | 10 371 | 20 525 | 30 896 |
2006 | 7 100 | 446 973 | 17 740 | 11 713 | 25 629 | 37 342 |
2007 | 7 662 | 408 277 | 21 632 | 12 819 | 29 306 | 42 125 |
2008 | 7 759 | 449 909 | 26 691 | 15 036 | 34 144 | 49 180 |
2009 | 9 098 | 503 253 | 30 078 | 17 684 | 37 496 | 55 180 |
2010 | 9 585 | 467 983 | 26 142 | 15 553 | 28 592 | 44 145 |
2011 | 10 049 | 475 843 | 25 427 | 16 526 | 25 444 | 41 970 |
2012 | 10 711 | 538 814 | 26 621 | 18 548 | 26 146 | 44 694 |
2013 | - | - | - | 10 000 | 20 000 | 30 000 |
*údaje sú len za časť roka, zdroj: DR SR, HN 24. 5. 2013
Aké sú dôvody poklesu výnosov z asignácie právnických osôb?
Pomalšie oživovanie ekonomiky po roku 2009.
V roku 2011 poklesol výnos z asignácie 2% aj napriek 28% medziročnému zvýšeniu výnosu z daní z príjmov PO.
Od roku 2009 sa znížil počet PO, ktoré využili možnosť asignovať 2%.
Zmena od roku 2010: možnosť “matchingu” 0,5 % (zo zisku firmy) – za “odmenu” možnosť asignovať 2%. Inak len 1,5%.
Ako na možnosť “matchingu” zareagovali firmy?
november 2011
celkový počet PO poukazujúcich podiel dane – 25 754
počet firiem poukazujúcich 1,5% (nedali dar) – 23 489
počet firiem poukazujúcich 2% (dali dar) – 2 467
podiel poukazujúcich 2% (dali dar) – 9,5%
Podľa predbežných údajov Daňového riaditeľstva z mája 2013 podiel firiem, ktoré využili možnosť „matchingu“ (t.j. dali dar), medziročne poklesol na úroveň 7%.
3. Kontext fungovania firemných nadácií
Čo je firemná nadácia/nadačný fond?
Firemná nadácia/nadačný fond je založená obchodnou spoločnosťou a nesie jej meno. Ide len o pomenovanie skupiny takýchto nadácii, ktoré vyplynulo z praxe. Zákon o nadáciách 34/2002 Z.z. nerozlišuje medzi firemnými a inými nadáciami. Podľa zákona, každá nadácia, bez ohľadu na to, kto je jej zakladateľ je založená na plnenie verejnoprospešného účelu.
Koľko takýchto “firemných” nadácii na Slovensku existuje?
V súčasnosti je takýchto firemných nadácii 80-85 čo predstavuje 20% z celkového počtu nadácií, ktorých je niečo vyše 400. Je to približne podobný podiel ako v Poľsku a Českej republike pri prepočtoch na počet obyvateľstva. Čiže ide o primeraný podiel nevymykajúci sa prirodzenému vývoju.
Aká je hlavná činnosť firemných nadácii?
Firemné nadácie sú grantové nadácie - poskytujú podporu ďalším fyzickým a právnickým osobám – tak ako to predpokladá zákon o nadáciách. Zákon umožňuje nadáciám vykonávať aj iné činnosti na napĺňanie verejnoprospešného účelu, v prípade firemných nadácii je poskytovanie grantov a príspevkov gro ich činnosti.
Podiel grantov voči celkovým nákladom predstavuje pre tento segment okolo 85% a ročne firemné nadácie poskytnú okolo 12 mil. € na príspevky, granty, štipendiá a pod. V kontexte všetkých nadácii ide o takmer 40% podiel (r. 2010). Inými slovami, každý 2,5-tý grant poskytnutý nadáciu na Slovensku pochádzal z firemnej nadácie.
Z čoho sú firemné nadácie financované?
Firemné nadácie využívajú pre svoju činnosť dva hlavné zdroje – daňovú asignáciu a dary a vklady svojich zakladateľov. Vzhľadom k finančnej kríze ako i zmenám v legislatíve v posledných rokoch dochádza k zvyšovaniu podielu darov na celkových príjmoch firemných nadácii a znižovaniu podielu 2% zaplatenej dane príjmu z PO.
Podiel 2% na celkových výnosoch firemných nadácii však klesá rýchlejšie ako klesanie výnosov ako takých, čiže firemné nadácie vykrývajú rozdiel z iných zdrojov.
Napriek poklesu výnosov z 2%, objem poskytnutých grantov firemnými nadáciami sa drží zhruba na rovnakej úrovni počas r. 2010 a 2011.
Top 20 firemných nadácii (tis. €)
2010 | 2011 | Zmena (%) | |
Výnosy z 2% z dane | 8862 | 7727 | - 13% |
Celkové výnosy | 11026 | 11726 | + 6% |
Podiel 2%/celkové výnosy | 80% | 65% | - 19% |
Celkové náklady | 11102 | 11290 | + 1% |
Objem poskytnut.grantov | 9401 | 9350 | - 1% |
Podiel granty/náklady | 84% | 82% | - 3% |
Zdroj: Centrum pre filantropiu, Výročné správy nadácii - Ministestvo vnútra SR
Ako hodnotiť činnosť firemných nadácii?
Pre hodnotenie firemných nadácii je potrebné ich hodnotiť meritórne – t.j. do akej miery používajú prostriedky efektívne, do akej miery sa im darí napĺňať resp. maximalizovať verejnoprospešné účely, na plnenie ktorých vznikli, a do akej miery je proces ich prerozdeľovania kvalitný t.j. zabezpečujúci adresnú a relevantnú alokáciu (voči účelom a spoločenským potrebám).
-----
Celkový majetok na Slovensku registrovaných nadácií, ktoré zaslali výročnú správu na Ministerstvo vnútra SR, bol v roku 2011 79,3 mil. euro. V roku 2010 to bola suma 101,8 mil. euro. Rozdiel je spôsobený aj tým, že Nadácia Intenda mala v roku 2010 nadačné imanie vo výške 20,6 mil. euro a v roku 2011 1,96 mil. euro, rozdiel je 18,64 mil. euro.
Podľa dostupných údajov poskytli súkromné nadácie v roku 2011 dary a granty v hodnote 21,4 mil. euro čo je o 11,4 mil. euro menej ako v predchádzajúcom roku.
Tento veľký rozdiel je spôsobený tým, že osem veľkých grantových nadácii prerozdelilo v roku 2011, oveľa nižšie sumy ako v roku 2010. Napr. Nadácia Pázmány Péter Alapítvány grantovala o 3,9 mil. eur menej, MEDICAL – NADÁCIA grantovala o 2 mil. eur menej, o približne 1 mil. eur menej grantovali nadácie: SOCIA - nadácia na podporu sociálnych zmien, Nadácia Ekopolis, Nadácia na podporu občianskych aktivít, Nadácia otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation.
Zdroj: Centrum pre filantropiu
4. Asociácia - dôvody vzniku a plány
Cieľom Asociácie je prispievať k maximalizácii efektivity a transparentnosti pri dosahovaní verejnoprospešného účelu.
Chce spolupracovať na kultivácii komunity firemných nadácií a spoločne prispievať k ďalšej podpore firemného darcovstva na Slovensku.
Prečo teraz?
Redukcia zdrojov zvyšuje tlak na efektivitu aj transparentnosť.
Analytická produkcia Asociácie prispeje k lepšej dostupnosti aj kvalite dát o činnosti firemných nadácií, špeciálne o použití výnosov z 2%.
Ukazuje sa, že strešný a dostatočne reprezentatívny orgán má potenciál zlepšiť úroveň komunikácie s kľúčovými stakeholdermi (stat, neziskový sector, media)
Skúsenosť s firemnou filantropiou nás prirodzene priviedla ku kooperatívnemu modelu správania.
Vzhľadom na fakt, že pri využívaní podielu asignovanej dane ide o prerozdeľovanie pôvodne verejných zdrojov, členovia Asociácie si uvedomujú zvýšenú citlivosť a nároky verejnosti na transparentnosť procesu ich prerozdeľovania.
2011
2% členov AFIN 6 100 000 eur
Udelené Granty členmi AFINu 6 800 000 eur
Zdroj: kvalifikovaný odhad ASFIN
Asignovanie podielu dane je najvýznamnejší nástroj, ktorým sú na Slovensku podporované verejno-prospešné projekty.
Záleží nám na etickom využívaní podielu dane a udržaní dôvery v tento mechanizmus a preto sa nad rámec zákonov a právnych noriem zaväzujeme dodržiavať Etický kódex Asociácie.