INZERCIA

Tréning zamestnancov – kedy, ako prečo?

Raz ktosi povedal, že vo väčšine pracovných tímov je len pár ľudí, ktorí majú skutočné schopnosti a potenciál. Pre ostatných je dôležité len mechanicky si odrobiť svoje a ísť včas domov.

Raz ktosi povedal, že vo väčšine pracovných tímov je len pár ľudí, ktorí majú skutočné schopnosti a potenciál a ostatní sú len ľudia, pre ktorých je dôležité mechanicky si  odrobiť svoje a ísť  včas domov. Vyhýbajú sa zodpovednosti a nemajú záujem o akýkoľvek typ osobného rozvoja či odbornej príprav.

Títo ľudia vraj nemajú žiadne ambície, dôležité pre nich je jedno – prácu si udržať. A toto všetko vraj platí pre všetkých – bez ohľadu na vek alebo množstvo rokov strávených v zamestnaní.

Teória o dvoch typoch ľudí

Táto teória môže sedieť na mnoho pracovných tímov, ale ja by som nepovedal, že je to všeobecný fakt.  Platí to najčastejšie v kolektívoch, kde manažér alebo majiteľ majú práve tento názor.  Douglas McGregor pred viac ako 50 rokmi vypracoval dve teórie.

Teória X

Podľa teórie X zamestnávatelia predpokladajú, že zamestnanci sú vo svojej podstate leniví, pracujú len ak musia a využijú každú možnosť ako sa práci vyhnúť. Sú presvedčení, že na nich treba po celú pracovnú dobu prísne dohliadať.  Veria, že zamestnanci nie sú schopní a nechcú prebrať zodpovednosť, preferujú kľud a pokoj.

Podľa tejto teórie si zamestnávatelia myslia, že ich zamestnancov zaujímajú iba peniaze a pôžitky a že na to, aby pracovali na úrovni požadovaného štandardu sa im treba vyhrážať postihmi či sankciami.

Tento prístup zvyčajne vedie k prísnemu dohľadu, atmosfére nedôvery a neustáleho hľadania vinníka.  K pracovnej kultúre, v ktorej zamestnávatelia obviňujú a trestajú svojich zamestnancov a tí sa potom obviňujú medzi sebou navzájom.  Zamestnávatelia si myslia, že ich úlohou je organizovať prácu, kontrolovať a preverovať.

Teória Y

Podľa teórie Y zamestnávatelia predpokladajú, že zamestnanci môžu byť ambiciózni, motivovaní a môžu mať seba disciplínu. Sú presvedčení, že zamestnanci môžu skutočne pracovať radi a so záujmom. Práca pre nich môže byť rovnako prirodzená ako hra.

Veria, že zamestnanci sú schopní problémy riešiť s rozumom, hľadať najlepšie riešenia, za ktoré následne dokážu prijímať zodpovednosť. Zamestnávatelia  predpokladajú, že zamestnanci pri plnení pracovných úloh dokážu uplatňovať  sebakontrolu a sú schopní si prácu organizovať sami. Že vykonávať svoju prácu dobre chce väčšina ľudí.

Sú presvedčení, že spokojnosť a vedomie, že odvádzajú dobrú prácu, dokáže byť veľmi silnou motiváciou.

A čo si myslíte vy? Ste priaznivcom teórie X alebo teórie Y?
Alebo ste zamestnávateľom, ktorí nemá takto vyhranený názor a myslíte, že čiastočne platia obe teórie?

Pokračovanie článku nájdete TU.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!

Poslanec mesta M. Borguľa je pripravený platiť proti nim právnikov.

Tlačové správy

Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou

Seriál referencií radových členov Nášho finančného družstva, 7. vydanie.

Tlačové správy

Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk

Nová, rýchlejšia a prehľadnejšia.

Tlačové správy

Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc

Využite voľno počas Veľkej noci a spoznávajte zaujímavé miesta po celom svete.