INZERCIA

Tréning zamestnancov – kedy, ako prečo?

Raz ktosi povedal, že vo väčšine pracovných tímov je len pár ľudí, ktorí majú skutočné schopnosti a potenciál. Pre ostatných je dôležité len mechanicky si odrobiť svoje a ísť včas domov.

Raz ktosi povedal, že vo väčšine pracovných tímov je len pár ľudí, ktorí majú skutočné schopnosti a potenciál a ostatní sú len ľudia, pre ktorých je dôležité mechanicky si  odrobiť svoje a ísť  včas domov. Vyhýbajú sa zodpovednosti a nemajú záujem o akýkoľvek typ osobného rozvoja či odbornej príprav.

Títo ľudia vraj nemajú žiadne ambície, dôležité pre nich je jedno – prácu si udržať. A toto všetko vraj platí pre všetkých – bez ohľadu na vek alebo množstvo rokov strávených v zamestnaní.

Teória o dvoch typoch ľudí

Táto teória môže sedieť na mnoho pracovných tímov, ale ja by som nepovedal, že je to všeobecný fakt.  Platí to najčastejšie v kolektívoch, kde manažér alebo majiteľ majú práve tento názor.  Douglas McGregor pred viac ako 50 rokmi vypracoval dve teórie.

Teória X

Podľa teórie X zamestnávatelia predpokladajú, že zamestnanci sú vo svojej podstate leniví, pracujú len ak musia a využijú každú možnosť ako sa práci vyhnúť. Sú presvedčení, že na nich treba po celú pracovnú dobu prísne dohliadať.  Veria, že zamestnanci nie sú schopní a nechcú prebrať zodpovednosť, preferujú kľud a pokoj.

Podľa tejto teórie si zamestnávatelia myslia, že ich zamestnancov zaujímajú iba peniaze a pôžitky a že na to, aby pracovali na úrovni požadovaného štandardu sa im treba vyhrážať postihmi či sankciami.

Tento prístup zvyčajne vedie k prísnemu dohľadu, atmosfére nedôvery a neustáleho hľadania vinníka.  K pracovnej kultúre, v ktorej zamestnávatelia obviňujú a trestajú svojich zamestnancov a tí sa potom obviňujú medzi sebou navzájom.  Zamestnávatelia si myslia, že ich úlohou je organizovať prácu, kontrolovať a preverovať.

Teória Y

Podľa teórie Y zamestnávatelia predpokladajú, že zamestnanci môžu byť ambiciózni, motivovaní a môžu mať seba disciplínu. Sú presvedčení, že zamestnanci môžu skutočne pracovať radi a so záujmom. Práca pre nich môže byť rovnako prirodzená ako hra.

Veria, že zamestnanci sú schopní problémy riešiť s rozumom, hľadať najlepšie riešenia, za ktoré následne dokážu prijímať zodpovednosť. Zamestnávatelia  predpokladajú, že zamestnanci pri plnení pracovných úloh dokážu uplatňovať  sebakontrolu a sú schopní si prácu organizovať sami. Že vykonávať svoju prácu dobre chce väčšina ľudí.

Sú presvedčení, že spokojnosť a vedomie, že odvádzajú dobrú prácu, dokáže byť veľmi silnou motiváciou.

A čo si myslíte vy? Ste priaznivcom teórie X alebo teórie Y?
Alebo ste zamestnávateľom, ktorí nemá takto vyhranený názor a myslíte, že čiastočne platia obe teórie?

Pokračovanie článku nájdete TU.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Najkrajšie americké národné parky

Neostávajte iba v slávnych mestách USA. Vydajte sa na západ do národných parkov.

Tlačové správy

Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí

Správna skúšobná jazda môže odhaliť, že vybrané vozidlo pre vás nie je to pravé.

Tlačové správy

Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani

Slovenskí spotrebitelia prejavujú stále väčší záujem o produkty slovenských dodávateľov.

Tlačové správy

Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia

Slováci sa začali vo veľkom zadlžovať.