INZERCIA

Tréning zamestnancov – kedy, ako prečo?

Raz ktosi povedal, že vo väčšine pracovných tímov je len pár ľudí, ktorí majú skutočné schopnosti a potenciál. Pre ostatných je dôležité len mechanicky si odrobiť svoje a ísť včas domov.

Raz ktosi povedal, že vo väčšine pracovných tímov je len pár ľudí, ktorí majú skutočné schopnosti a potenciál a ostatní sú len ľudia, pre ktorých je dôležité mechanicky si  odrobiť svoje a ísť  včas domov. Vyhýbajú sa zodpovednosti a nemajú záujem o akýkoľvek typ osobného rozvoja či odbornej príprav.

Títo ľudia vraj nemajú žiadne ambície, dôležité pre nich je jedno – prácu si udržať. A toto všetko vraj platí pre všetkých – bez ohľadu na vek alebo množstvo rokov strávených v zamestnaní.

Teória o dvoch typoch ľudí

Táto teória môže sedieť na mnoho pracovných tímov, ale ja by som nepovedal, že je to všeobecný fakt.  Platí to najčastejšie v kolektívoch, kde manažér alebo majiteľ majú práve tento názor.  Douglas McGregor pred viac ako 50 rokmi vypracoval dve teórie.

Teória X

Podľa teórie X zamestnávatelia predpokladajú, že zamestnanci sú vo svojej podstate leniví, pracujú len ak musia a využijú každú možnosť ako sa práci vyhnúť. Sú presvedčení, že na nich treba po celú pracovnú dobu prísne dohliadať.  Veria, že zamestnanci nie sú schopní a nechcú prebrať zodpovednosť, preferujú kľud a pokoj.

Podľa tejto teórie si zamestnávatelia myslia, že ich zamestnancov zaujímajú iba peniaze a pôžitky a že na to, aby pracovali na úrovni požadovaného štandardu sa im treba vyhrážať postihmi či sankciami.

Tento prístup zvyčajne vedie k prísnemu dohľadu, atmosfére nedôvery a neustáleho hľadania vinníka.  K pracovnej kultúre, v ktorej zamestnávatelia obviňujú a trestajú svojich zamestnancov a tí sa potom obviňujú medzi sebou navzájom.  Zamestnávatelia si myslia, že ich úlohou je organizovať prácu, kontrolovať a preverovať.

Teória Y

Podľa teórie Y zamestnávatelia predpokladajú, že zamestnanci môžu byť ambiciózni, motivovaní a môžu mať seba disciplínu. Sú presvedčení, že zamestnanci môžu skutočne pracovať radi a so záujmom. Práca pre nich môže byť rovnako prirodzená ako hra.

Veria, že zamestnanci sú schopní problémy riešiť s rozumom, hľadať najlepšie riešenia, za ktoré následne dokážu prijímať zodpovednosť. Zamestnávatelia  predpokladajú, že zamestnanci pri plnení pracovných úloh dokážu uplatňovať  sebakontrolu a sú schopní si prácu organizovať sami. Že vykonávať svoju prácu dobre chce väčšina ľudí.

Sú presvedčení, že spokojnosť a vedomie, že odvádzajú dobrú prácu, dokáže byť veľmi silnou motiváciou.

A čo si myslíte vy? Ste priaznivcom teórie X alebo teórie Y?
Alebo ste zamestnávateľom, ktorí nemá takto vyhranený názor a myslíte, že čiastočne platia obe teórie?

Pokračovanie článku nájdete TU.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Prihláste sa a vložte PR článok

Najčítanejšie tlačové správy


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete

Do veľkého priestoru patria veľké lampy, aby obohatili interiér a nestratili sa v ňom.

Tlačové správy

PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej

Štadión poskytuje priestor pre všetkých nadšencov ľadových športov už od tých najmenších.

Tlačové správy

Maurícius: Slnečná dovolenka v zime

Exotický ostrov Maurícius je aj v zime zárukou príjemnej dovolenky.

Tlačové správy

Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra

Štýlové a pritom praktické priestory umiestnené v lukratívnej časti Košíc.