Adam Lawrence, editor Golf Course Architecture, (uznávaný časopis venujúci sa golfovej architektúre) sa zamýšľa, akú hodnotu poskytujú golfoví architekti svojim klientom - bez ohľadu na veľkosť a náročnosť projektu.
Definovať hodnotu ako takú, nie je ľahké. Je veľmi subjektívna - čo predstavuje hodnotu pre vás, nemusí predstavovať hodnotu pre nás a naopak. Obe strany môžu mať svoju pravdu. V takýchto prípadoch môže byť akákoľvek zmysluplná diskusia náročná.
Napriek tomu zamýšľanie sa nad hodnotou a jej definovanie je nevyhnutné pre každé odvetvie. Ekonómovia a analytici používajú pojem „pridaná hodnota“, ktorá sa dá špecifikovať hodnotou, ktorou nejaký subjekt či činnosti prispeli k zvýšeniu finálnej predajnej ceny produktu či služby. Pochopenie toho, ako vy osobne môžete prispieť k hodnote poskytnutej službe či projektu je veľmi dôležité. Prostredníctvom toho zistíte, čo by malo byť urobené, čo je cieľom projektu, čo chce klient dosiahnuť.
Pokiaľ ide o golfových architektov, zistiť a definovať ako a kde pridávajú hodnotu projektu nie je jednoduché.
Koncept „signature designer“ , či už ide o profesionála ako napr. Roberta Trent Jones Sr , zakladateľa ASGCA alebo bývalého slávneho hráča Jacka Niklausa vzbudzuje dojem, že známe meno pridáva hodnotu. Investori veria, že ak je pod projektom podpísané známe meno, bude atraktívnejší a úspešnejší.
Ale aj títo známi dizajnéri však musia poskytnúť pridanú hodnotu. V golfovej architektúre a dizajne, aj napriek tomu, že je pre úspešnosť projektu kľúčová, je definícia hodnoty skutočne neľahká.
Tvrdenie „Čo sa nedá vyhodnotiť a zmerať, sa nedá ani riadiť ...“ , v tomto prípade neplatí. Mnoho ľudí si to však stále myslí a tak je práca a kvalita architekta príliš často hodnotená len v číselnom vyjadrení typu či sa projekt dokončil včas a či sa dodržal plánovaný rozpočet.
Bez toho, že by som podceňoval termíny a rozpočty, musím povedať, že v tomto prípade ide o viac. Jeden developer mi povedal, že aj keď sa vždy harmonogramu a rozpočtom venovala veľká pozornosť, ďalším mimoriadne dôležitým faktorom bolo určité špecifikum projektu, osobitosť, ktorá ho odlišovala od iných.
Povedal, že v golfe je to podľa jeho názoru najdôležitejšie. Ak chce byť ihrisko úspešné, musí nejakým spôsobom vyčnievať. Nemusí byť nutne najväčšie, najfajnovejšie či najdrahšie – to môže byť v mnohých prípadoch dokonca nevýhoda, ale musí mať niečo, čo ho bude odlišovať od ostatných.
„Dizajn a architektúra ihriska je dôležitá aj cena je dôležitá. Zásadné je však pochopiť projekt ako celok, vytvoriť rozumný koncept a postaviť pekné a kvalitné ihrisko ako investíciu, ktorá poskytne príjemnú hru a ktorá bude efektívna, čiže ekonomicky udržateľná.“
Pekné a kvalitne postavené ihrisko je však aj o peniazoch. Napríklad množstvo veľkých, do terénu zasadených bunkrov bude samozrejme dobre vyzerať, ale náklady na ich výstavbu a potom na následnú údržbu určite vyvolajú u majiteľov otázku, či to bol rozumný ťah.
Čo teda klienti u architektov ocenia?
Množstvo architektov sa zhodlo na tom, že vysoko hodnoteným aspektom u ich klientov je osobná zainteresovať a individuálny prístup. „Je treba byť sám sebou, získať klientovu dôveru. Takisto je dôležité osobne jednať so všetkými kľúčovými osobami. Ľudia nemajú radi, keď „kúpia“ jednu osobu a potom sú posunutí druhej.
Architekt musí vždy pochopiť ciele projektu
Architekt musí vždy pochopiť o čo klientovi ide, čo chce dosiahnuť. Potom musí ponúknuť produkt, ktorí klientove ciele naplní, ideálne aj ponúkne ešte niečo navyše - samozrejme v rámci daného rozpočtu. Znie to jednoducho, ale nie je tomu tak.
Nie všetci klienti (a je jedno či ide o developerov veľkých rezidenčných projektov na narastajúcich trhoch alebo o predstavenstvo starého tradičného golfového klubu) dokážu jasne špecifikovať ich ciele.
Väčšinou začnú s niečím ako: „Chceme byť najlepší“.. Ale čo to vlastne znamená? Čo si pod tým predstavujú? Architekta potom obvykle stojí veľa času zistiť viac, musí položiť množstvo otázok a naznačiť mnoho námetov na zamyslenie... A aj to je vlastne pridaná hodnota, ktorú architekt klientovi poskytne. Mal by byť nezávislým poradcom, konzultantom, s ktorým klient preberie svoje predstavy a očakávania.
Príkladov ako to môže fungovať je veľa. Pokračovanie článku nájdete TU:
Viac článkov o golfovej architektúre nájdete na www.golfonline.sk
ČÍTAJTE AJ:
Optimalizácia nákladov na údržbu golfového ihriska
Návrh a výstavba golfového ihriska verzus následná údržba
Peter Harradine: Golf sa musí vrátiť k tomu, čím bol predtým