SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Život je dobrodružstvo a je vzrušujúce sledovať, kam ma unáša.

Aaron Koblin je digitálny umelec, ktorý hranice kreativity posúva transformáciou dát do inšpiratívnych vizualizácií.

1. Kedy, kde alebo od koho ste získali inšpiráciu pre to, čo robíte? Čo vás odlišuje od ostatných digitálnych umelcov?

Dostávam množstvo podnetov zo sveta digitálneho umenia, ale aj mimo tejto sféry. Priama inšpirácia prišla od chlapíkov ako Golan Levin, Casey Reas a Ben Fry – ľudí, ktorí trávia ohromné množstvo času vytváraním rôznyh nástrojov, posilňovaním ostatných, tvorením nádherných vecí. Processing ako prostriedok vyjadrenia som začal používať pred desiatimi rokmi ako študent Caseyho Reasa – dostať sa k programovaniu pre mňa bolo silnou únikovou drogou.

V skutočnosti však netuším, čo je digitálny umelec. Myslím, že existujú iba umelci, a niektorí z nich jednoducho niekedy využívajú digitálne technológie. Zvyčajne sa až tak veľmi nezaujímam o konkrétne nástroje, nespadám do presne definovanej umeleckej kategórie. Len ma teší vytváranie vecí - konkrétne vecí, ktoré inšpirujú k otázkam a podnecujú zvedavosť.

2. Vaša práca je do veľkej miery o robení neviditeľného viditeľným – takýmto príkladom sú vaše diela Flight Patterns a New York Talk Exchange. Čo vás k takejto práci inšpiruje?

Ako dieťa ma veľmi zaujímali mikroskopy a teleskopy. Najmä preto, lebo sú to nástroje, ktoré nám umožňujú vidieť alternatívnu perspektívu reality – a tá je rovnako reálna, iba inak ukrytá nášmu vnútornému vnímaniu. Digitálne technológie môžu posunúť tento fenomén ešte ďalej. Môžeme nahliadnuť do systémov, ktoré samotné sú neviditeľné, môžeme zhmotniť väčšinu zmätku, ktorým sme obklopení. Odhaľovať sily a systémy, ktoré čím ďalej, tým viac riadia naše životy. Je to veľmi vzrušujúce.

3. Aký je podľa vás vzťah digitálnych technológií a umenia?

Technológia vždy do veľkej miery do umenia patrila. Je to o manifestácii myšlienky do diela. Myslím, že digitálne technológie sú obzvlášť skvelé médium pre vyjadrenie, pretože sú neuveriteľne tvárne a precízne. Kombinácia senzorov, dátovej pamäte a logických systémov znamená, že môžeme nielen premietať myšlienky, ale tiež vytvárať systémy, ktoré môžu premietať nás a stelesniť tak mnoho permutácií našich nápadov. V istom zmysle máme možnosť vytvárať miniatúrne svety.

4. Na akom najdôležitejšom projekte ste pracovali?

V pamäti sa mi vynímajú dva obľúbené projekty – a stoja proti sebe v zaujímavom kontraste. The Sheep Market bola moja prvá experimentálna práca so žijúcim systémom – konkrétne akýsi trh úloh ľudskej inteligencie. Zaplatil som ľuďom, aby nakreslili obrázky ovce. Tento projekt bol procesne i psychologicky experimentálny, no bol tiež provokáciou.

Kladiem si totiž množstvo otázok v súvislosti s našou budúcnosťou ako budúcnosťou ľudských bytostí žijúcich v prítomnosti technológií. Som skeptický techno-optimista. Myslím si, že harmonické spolužitie s technológiami je neustále sa rozvíjajúcim procesom, rovnováhou, ktorú sme zodpovední udržiavať. Mechanický Turek Amazonu je zaujímavou inkarnáciou jedného zvláštneho vzťahu medzi digitálnymi systémami a ľudským mozgom. Dnešná anonymita a odcudzenie v náznakoch poukazujú na možné problémy v spôsobe práce s technológiou, ktorý podľa mňa akosi nesúhlasí so základnými ľudskými hodnotami. Tak či tak, je to fascinujúci a mocný nástroj.

V kontraste s „odcudzenou“ prácou v rámci projektu The Sheep Market som pracoval s dobrým priateľom Chrisom Milkom na projekte Johnny Cash. Zmyslom projektu bolo umožniť ľuďom pracovať spolu, s plným vedomím ich úlohy, a vytvoriť živý pamätník Johnnymu Cashovi. Príkladná kolaboratívna tvorba. Ide konkrétne o dynamické, neustále sa meniace hudobné video k jeho poslednej piesni Ain’t No Grave [can hold my body down]. Veľmi rád vidím vášeň a snahu, ktorú ľudia vynaložili na vytvorenie tak krásne úspešného projektu.

5. Môžete nám povedať niečo o svojich budúcich projektoch?

To by nebola žiadna zábava! Ale môžem vám prezradiť, že aspoň v jednom budú použité lasery.

6. Kde sa vidíte o 10 rokov vo svojej kariére, plánoch a projektoch?

Pokúšam sa to neskúšať. Život je príliš veľkým dobrodružstvom, a je vzrušujúce vidieť, kam ma unáša. Môžem len dúfať, že najbližších 10 rokov mi ponúkne rovnakú mieru vzrušenia a príležitostí.

7. Čo by ste poradili začínajúcim umelcom, ktorí sa tak ako vy rozhodli kráčať cestou postupnej transformácie svojej práce?

Aby prestali počúvať iných. Aby si dobre premysleli, koho si vypočujú. Niektorí ľudia im poskytnú hodnotnú spätnú väzbu, ktorá odkryje niečo, na čo sami nepomysleli. Iní ale budú mať svoju vlastnú motiváciu. Dôležité je zistiť rozdiel. Podstatné sú odvaha nasledovať svoje inštinkty a odhodlanie priviesť projekt do úspešného konca.

8. Čo si myslíte o kreatívnom procese umeleckej spolupráce?

Milujem spoluprácu. V srdci kreativity je spojenie. Je to vytvorenie niečoho z dvoch vecí, ktoré nikdy predtým týmto spôsobom pri sebe nestáli. Keď na seba harmonicky narazia dve odlišné perspektívy, je to ohromná vec, zrelá pre veľkolepý výtvor. Ale je to ťažšie, než sa zdá; úprimne, väčšina z toho, čo robím, nie je ani zďaleka taka fascinujúca – je to o rozprávaní a myslení a trávení času pokúšaním sa prísť s dobre fungujúcimi riešeniami. Spolupráca je nesmierne odmeňujúcou výzvou.

9. Niekoľkokrát sme o vás počuli ako o „jednej z najkreatívnejších osôb dneška“. Ako sa cítite, keď o sebe také niečo počujete?

Úprimne, trochu to pomáha rásť môjmu egu… a keď to tak je, musím to okamžite zastaviť. Nafúknuté ego má obmedzenú hodnotu. Poznám množstvo ľudí, ktorí vytvárajú nesmierne kreatívne veci a zaslúžia si viac obdivu: chlapíci ako Zach Lieberman, Kyle McDonald, Jer Thorp, Memo Akten, Mr.doob a Robert Hodgin.

10. Mohli by ste nám priblížiť svoju motiváciu pre prácu s Absolut na novej kampani Transform Today?

Absolut ma oslovilia ma s tým, že chcú vytvoriť portrét mojej práce. Je to pre mňa vynikajúcou príležitosťou komunikovať so širokým, rôznorodým publikom. Tým, že som vyrastal ako podivínske počítačové decko, je vzrušujúce vidieť, ako sa technológia stala základnou súčasťou populárnej kultúry. Teraz skutočne dúfam, že sa môžeme posunúť ďalej od balíkových aplikácií a uzatvorených systémov a tiež vytvoriť kreatívny produktový nástroj. Mám na mysli to, že technológia nemusí byť iba komoditou, ktorú kupujeme ako hriankovač, ale môže byť tiež platformou pre vyjadrenie, experimentovanie a vzdelávanie. Veľmi rád by som inšpiroval nejaké dieťa niekde vo svete k tomu, aby rozbilo svoju počítačovú hru a vytvorilo si vlastnú…

11. Aký význam má pre vás táto kampaň?

To sa uvidí. Je zaujímavé byť na tejto strane kamery… Nie som na to zvyknutý a vďaka tomu začínam mať veľký rešpekt pred ľuďmi, ktorí to robia na každodennej báze. Priznám sa, že som bol trocha na pochybách, či do toho ísť. Ale Absolut má bohatú históriu spolupráce s niekoľkými úžasnými osobnosťami a z toho, čo som videl doteraz, usudzujem, že má výborný vkus a rešpekt k umeniu.

12. Čo znamená „Transform Today” vo vašom živote / kariére?

Znie to ako klišé, ale „byť tu teraz” je pre mňa významnou mantrou. Je ľahké zotrvať v skúsenostiach z minulosti (dobrých aj zlých), ale takisto je jednoduché uviaznuť v snoch o budúcnosti, ktoré sa nemusia nikdy naplniť. Plánovať budúcnosť v kombinácii s nadobudnutými skúsenosťami a so zdravým zameraním na to, ako si vychutnať a pretransformovať prítomnosť, je tá správna rovnováha. Nesmierne rád robím svieže veci a udržiavam si zdravú zvedavosť. Neustále mi je pripomínané, že nikdy neporozumiem všetkému – čo znamená, že existuje celý vesmír zaujímavých vecí, o ktorých sa môžeme učiť a s ktorými môžeme experimentovať.

13. Čo si myslíte o dlhodobom vzťahu Absolut k umeniu a umelcom?

Z toho, čo som videl, Absolut dlhé roky pracuje so skvelými ľuďmi a má ohromnú umeleckú zbierku.

14. Nová kampaň Absolut sa volá „Transform Today”. Ak by ste mali šancu, čo vo svete by ste zmenili?

Mal som to šťastie vyrastať v čase rozmáhania sa internetu. Svojím spôsobom to bol divoký Západ. Sledoval som, ako veci vznikali, zatvárali sa a privatizovali zvláštnymi spôsobmi. Napĺňa ma to úzkosťou. Tiež vidím obrovskú nerovnosť medzi tými, ktorí majú prístup k rôznym veciam a tými, ktorí tú možnosť nemajú. Myslím, že to smeruje k lepšiemu, no pomaly a nerovnomerne. Toto by som zmenil.

15. Ktorý typ umelcov si všímate s cieľom získať inšpiráciu pre vlastnú tvorbu?

Milujem hudbu, spôsob, akým vás vie úplne preniesť niekam inam. Myslím, že som inšpirovaný odvahou mnohých hudobníkov. Tých, ktorí na seba berú riziko pokúšaním sa tvoriť niečo odlišné – bez ohľadu na kritikov.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 787
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 613
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 505
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 155
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 823
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 753
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu