Vybrali ste si byt v novostavbe, čakali niekoľko mesiacov na jeho dokončenie, kúpna zmluva podpísaná, hypotéka schválená a vyplatená. Od nasťahovania do vysnívaného bývania vás delí už len jeden krok – prevzatie bytu od developera. Ani v tomto okamžiku by sme však nemali zabúdať na opatrnosť. Dobrá príprava vám zabezpečí bezproblémové užívanie vašej novej nehnuteľnosti.
Čas preberania nehnuteľnosti
Spolupráca s realitnou kanceláriou proces preberania bytu môže uľahčiť. „Realitná maklérka nás informovala o tom, že byt je pripravený na prevzatie. Dohodli sme si termín a uvoľnenie z práce,“ vysvetľujú manželia Bórikovci. Čas, ktorý je potrebné si vyhradiť sa môže líšiť v závislosti od preberaného priestoru, štádia vyhotovenia ako aj kvality novostavby ako takej. Z praxe môže ísť o 30 až 90 minút.
Preberací protokol
„Naša realitná kancelária HERRYS má pre odovzdanie bytu pripravený Preberací protokol. Ten obsahuje všetky relevantné a dôležité skutočnosti, ktoré je treba počas procesu preberania nehnuteľnosti vyriešiť,“ upresňuje maklér Martin.
Sedem bodov, ktoré by mal obsahovať preberací protokol:
- všeobecné náležitosti ako je uvedenie preberacích/odovzdávacích strán,
- presné zadefinovanie bytových a nebytových priestorov, ktoré sú predmetom preberania,
- zoznam odovzdávanej písomnej dokumentácie (návody na údržbu o ošetrenie, Zmluva o správe)
- počet odovzdávaných kľúčov,
- merače energií (elektrina, teplo, voda),
- štandard resp. vybavenie nehnuteľnosti,
- stav pri preberaní, výhrady a dojednania (nájdené nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť).
Pri samotnom preberaní je jednou z najdôležitejších častí kontrola, či je nehnuteľnosť v stave, aký bol dohodnutý v uzatvorenej zmluve. V prípade novostavieb je dobre začať práve pri kontrole klientskych zmien, napríklad či sedí farebné prevedenie štandardu, vybraný typ podláh, sanity alebo správne umiestnenie napojenia pre kuchynskú linku. Rovnako netreba zabudnúť ani na pivničné priestory.
Odborník pri preberaní
Pri preberaní bytu je možné privolať si odborníka z oblasti stavebníctva, nakoľko si nemusíte všimnúť určité konštrukčné chyby, ktoré odborníkovi neujdú. „My sme si na prevzatie bytu privolali kamaráta - odborného konzultanta, ten premeral rovnosť podláh a stien, skontroloval či nie sú badateľné vážne poruchy a odchýlky od noriem,“ prezradili Bórikovci. Odborník vás môže upozorniť aj na skutočnosti, ktoré samé o sebe nie sú závadou na reklamáciu, ale mali by ste o nich vedieť, keďže môžu viac alebo menej obmedzovať užívateľský komfort alebo výber zariaďovacích prvkov.
Záruka tri roky zo zákona
Netreba zabúdať, že pri kúpe novostavby dostávame na byt záruku, ktorú si v prípade potreby môžeme uplatniť. Od kvality developera závisí aj dĺžka záručnej lehoty. Tá nemôže byť kratšia, ako vyplýva z Občianskeho zákonníka. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšie obdobie, ustanovujú osobitné predpisy záručnú lehotu dlhšiu ako 24 mesiacov. Pri zhotovení stavby je záručná doba tri roky. Niektorí stavebníci však už dnes bežne dávajú aj dlhšiu záruku. "Pri preberaní bytu nám pracovník stavebnej spoločnosti vysvetlil, že budova v najbližších rokoch bude 'sadať' a určité malé nedostatky sa môžu vyskytnúť. Preto štandardne ponúkajú záruku päť rokov," hovoria manželia, ktorí sa pred niekoľkými dňami nasťahovali do novostavby v bratislavskom Novom Meste.
V novostavbe ste prvým skutočným užívateľom bytu a až každodenným užívaním odhalíte prípadné nedostatky (do bytu začne zatekať, okná netesnia, odpad neodteká). Ďalšie úpravy si môžu vyžiadať veľa času, s ktorým by ste v prípade novostavby nepočítali. Preto venujte aj preberaniu bytu dostatok času a pozornosti, aby ste sa prípadným komplikáciám vyhli.