SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Nášmu telu stačí iba málo vitamínov

Veľký prehľad, odporúčania odborníkov i to, čo si varí špičkový biochemik.

(Zdroj: Adobe Stock)

Aj vy sa už zásobujete na jeseň vitamínmi, sirupmi a šumivými tabletami? Chytá vás panika z kolotoča viróz a škola, škôlka, usmrkané detské kolektívy, ale aj zjavne chorí kolegovia v kancelárii vás ženú na nákupy do lekárne? Alebo vo viere, že robíte pre svoje zdravie to najlepšie, užívate výživové doplnky v rôznych kombináciách a v rôznej forme počas celého roka? Všetko však môže byť inak. Odborníci na portáli www.preventivne.sk objasňujú celú pravdu o vitamínoch. Zistite, ako to naozaj funguje.

Pri rakovine i obezite

Slováci podľa údajov Národného centra zdravotníckych informácií vlani nechali v lekárňach za vitamíny na voľný predaj viac ako 9,6 milióna eur. Kúpili si takmer 1,5 milióna balení. K tomu navyše takmer 6,3 milióna eur za vitamíny, ktoré pacientom predpísali lekári, uhradila Všeobecná zdravotná poisťovňa. Kúpime si ale naozaj zdravie v tabletke? Alebo je to jeden veľký vitamínový omyl?

Vitamíny ľudské telo potrebuje pre normálny rast, vývoj a funkciu celého organizmu. Nedokáže si ich samo vyrobiť a preto ich musíme získať z potravy. Nedostatočný príjem mikroživín sa prejavuje rôznymi poruchami. Lekári podľa štatistík VšZP predpisujú tieto výživové doplnky pri závažných onkologických ochoreniach, zlomeninách, metabolických poruchách, novorodencom s nízkou pôrodnou hmotnosťou a ďalších diagnózach.

Tisícky eur z verejného poistenia idú aj na vitamíny pre ľudí s obezitou, anorexiou či inými poruchami, ktoré mohli vzniknúť z nedostatku vitamínov vo výžive a v dôsledku nerovnováhy potravy. Sú medzi nimi aj pacienti, ktorí by vitamíny pri správnom jedálničku mohli získať zo stravy a zmenou životného štýlu by ich umelo nahrádzať nepotrebovali. „To znamená napríklad nefajčiť, hýbať sa, nepreháňať to s alkoholom, nejesť veľa sladkostí, ani veľa tučných jedál. V štyridsiatich percentách prípadov by sme mohli predísť ochoreniam len dodržiavaním racionálneho životného štýlu,“ vysvetľuje v téme mesiaca Pravda o vitamínoch na www.preventivne.sk skúsený biochemik doc. Ing. Pavel Blažíček PhD. Celý rozhovor si prečítate tu: http://www.preventivne.sk/tema/pravda-vitaminoch/biochemik-paradajky-su-zdravsie-varene.html

Kedy áno, kedy nie? Tabletka obed nenahradí

Dopovať sa teda umelými preparátmi alebo nie? Lekári a medicínski odborníci naprieč špecializáciami sa jednotne zhodujú, že vitamíny treba prijímať v prvom rade z jedla na tanieri. „Nie je jednoznačný dôkaz, že bezhlavé užívanie multivitamínových doplnkov je účinné. Ľudia by si mali dať hodnoty otestovať a dopĺňať konkrétny chýbajúci vitamín po konzultácii s lekárom,“ dodáva biochemik. „Potraviny sú zdrojom nielen vitamínov a minerálnych látok, ale obsahujú tiež vlákninu a ďalšie látky, ktoré poskytujú zdravotné výhody.“

Spolu s gastroenterológom MUDr. Petrom Minárikom súhlasia, že doplnkové užívanie preparátov má význam pre športovcov, ľudí v strese, seniorov či tehotné ženy. „Avšak ako prevencia chronických chorôb či rakoviny, to nie. Ľudia by mohli nadobudnúť mylný dojem, že môžu robiť, čo chcú. Mať obezitu, žiť pasívnym sedavým spôsobom života, fajčiť, len užívať vitamínové doplnky a tie nás zachránia. Tak to ale nefunguje,“ vysvetľuje MUDr. Minárik. Expert spolupracujúci s portálom www.preventivne.sk, ktorý prináša Všeobecná zdravotná poisťovňa, ďalej dodáva zásadnú informáciu. Renomované onkologické spoločnosti, ktoré vydávajú stanoviská k prevencii zhubných nádorov, po zhodnotení výsledkov relevantných vedeckých štúdií nepotvrdili, „že by selektívne antioxidanty prijímané v podobe výživových doplnkov, medzi ktorými sú vitamíny A, E, C, betakarotén, ďalej selén a kyselina listová, poskytovali účinnú ochranu pred rakovinovými nádormi.“

Dôkazy o tom našli vo viacerých dlhodobých štúdiách, v ktorých sa sledovali onkopreventívne účinky výživových doplnkov s obsahom antioxidantov počas dvoch až dvanástich rokov. Ani jedna z hodnotených štúdií nepotvrdila ich účinnosť v prevencii rakovinových nádorov.

Z každého pravidla však existujú aj výnimky. Tak je to napríklad v prípade vitamínu D. Hoci ste sa v lete slnili a opaľovali, môžete ho mať akútny nedostatok. A naša imunita, ktorej D chýba, nám to teraz v zime spočíta. Jeho dopĺňanie výživovými prípravkami sa odporúča. Viac sa dočítate tu: http://www.preventivne.sk/tema/zazracny-vitamin/.

Dokonalý jedálniček: Stačí málo a dostanete veľa

Kým v tabletkách teda vitamíny onkopreventívne nefungujú, s kvalitnou stravou je to iné. Vyskladať si jedálniček tak, aby náš organizmus získal všetky potrebné živiny, pritom nie je žiadna veda. Na to, aby si človek zabezpečil dostatočné množstvo vitamínov zo stravy, nie je nutné jesť kilá surovej zeleniny denne. Na www.preventivne.sk nájdete ukážky ideálneho zloženia porcií na tanieri, vyskladala ich odborníčka z Výskumného ústavu potravinárskeho RNDr. Lenka Bartošová, PhD. „Už jednými raňajkami viete telu dodať celodennú dávku vitamínu C, vitamín B1, B2, B6, B12 a E a tiež vápnik, draslík, meď, železo či chróm,“ vraví. http://www.preventivne.sk/tema/pravda-vitaminoch/dokonaly-jedalnicek-staci-malo-dostanete-vela.html

Môžete sa predávkovať?

„Dlhodobý extrémny nedostatok vitamínov môže mať fatálne následky,“ varuje biochemik. Platí to ale aj opačne a je možné sa vitamínmi predávkovať? Normálne sa stravujete a popri tom zvyknete popíjať dopoludnia šumivý multivitamín, poobede céčko so zinkom a lyžičku bylinkového sirupu s vitamínmi a železom? Skúšali ste niekedy zrátať, aké množstvo vitamínov v pomere k odporúčanej dennej dávke takto prijmete? A dokáže ich ľudské telo využiť alebo len vyrábate drahý moč?

„Keď potrebujete do prístroja jednu skrutku a ja vám dám sto skrutiek, čo spravíte? Jednu si zoberiete a tých 99 zahodíte,“ napovedá doc. Blažíček. Na www.preventivne.sk sa dočítate kto by si mal vitamíny dopĺňať a ktoré treba užívať naozaj obozretne. Svojvoľné dávkovanie určitých vitamínov totiž prináša riziká. Kombinácie s fajčením, užívaním liekov na predpis či iných výživových doplnkov môžu dokonca zvyšovať predpoklad vzniku vážnych ochorení.

Napríklad optimálna dávka kyseliny listovej (vitamín B9) je 400 mikrogramov denne. Ako doplnok výživy sa podáva tehotným ženám, chráni totiž plod pred rázštepom chrbtice. Užívať by ju mali však len v prvom trimestri, jej nadmerná hladina v neskoršej fáze tehotenstva je spájaná s následným vyšším výskytom alergií u detí. „Austrálski vedci tiež zistili, že denná dávka nesmie presiahnuť 1 000 mikrogramov. Veľa kyseliny listovej totiž môže spustiť nádorové ochorenia, na ktoré máte nábeh a ani o tom neviete,“ uzatvára biochemik.

Kedy je lepšie jesť zeleninu mrazenú, aké sú účinné kombinácie, vďaka ktorým získate z jedla maximum vitamínov a prečo paradajky treba variť? Všetky odpovede sa dočítate na http://www.preventivne.sk/tema/pravda-vitaminoch/

Načítavam video...

Portál www.preventivne.sk prináša relevantný obsah tvorený výlučne v spolupráci s viac ako dvadsiatimi lekármi a odborníkmi z oblasti zdravotníctva. Novinky z medicíny, poradňu, testy, zdravé recepty, videá, informácie o zdraví pre laickú i odbornú verejnosť. Publikované materiály sú autorizované.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností

Tesco si plne uvedomuje svoju zodpovednosť pri zásobovaní obyvateľov Slovenska potravinami.

Tlačové správy

Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?

Netradične ho oslávili v BILLA.

Tlačové správy

Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant

Grant vo výške 30 000 eur môžu vybrané subjekty získať vďaka charitatívnemu behu No Finish Line