Rýchla zmena
„V prvých dňoch to bol pre nás šok, no zamestnanci si už zvykli a prispôsobili sa novým podmienkam. Dodržiavame prísne hygienické opatrenia – používame ochranné prostriedky a pravidelne dezinfikujeme. Zákazníci sú naozaj veľmi zodpovední a používajú rúška,” hovorí prevádzkarka čerpacích Shell na strednom Slovensku Helena Valachová a dodáva, že ak ho niekto nemá, môže si ho na čerpacej stanici kúpiť.
Na čerpacej stanici Shell v Trenčíne panovala už pred pandémiou doslova rodinná atmosféra. Zamestnanci svojich „štamgastov“ poznali a vzájomne si spríjemňovali deň. Súčasné opatrenia síce obmedzili ľudský kontakt, no podľa prevádzkara čerpacích staníc Shell zo západného Slovenska Petra Jánošíka to Slováci zobrali prirodzene a s obrovskou pokorou. „Mám pocit, akoby sa odrazu vrátila ľudskosť. Zákazníci sú oveľa trpezlivejší, ako predtým. Asi si uvedomili, že ak chceme v tejto situácii fungovať, musíme sa k sebe správať pekne a jeden druhého tolerovať.”
Zmena tiež nastala v zložení zákazníkov, ktorí navštevujú čerpacie stanice Shell. „Momentálne chýbajú starší zákazníci, ktorí sú teraz samozrejme rizikovou skupinou, a preto trávia čas doma. Väčšinou prišli 1 - 2x do mesiaca a radi sa s obsluhou trochu porozprávali,“ hovorí Peter Jánošík a zároveň dodáva: „Veľmi sa tešíme, keď ich znova uvidíme!“
Súčasné obdobie je viac ako inokedy ten správny čas na pomoc druhým. Keď vláda zakázala predaj rýchleho občerstvenia, potraviny, ktoré by sa inak vyhodili, venovala bratislavská prevádzka sociálne slabším občanom. Čerpacie stanice navyše začali ponúkať členom integrovanej záchrannej služby kávu zadarmo. „Často si k nám po náročnej 12-hodinovej službe chodia len tak krátko podebatovať, pretože vedia, že aj naši ľudia sú v prvej línii a tiež pomáhajú - i keď iným spôsobom,” myslí si Helena Valachová.
Keď ide o život
Predajcovia musia však v týchto časoch riešiť aj rôzne kritické situácie. „Začiatkom apríla prišiel na trenčiansku čerpaciu stanicu vodič kamiónu, bol celý spotený, mal teplotu a cítil tlak na hrudi. Obsluha okamžite zavolala záchrannú službu, ktorá prišla v ochranných odevoch aj s policajtmi, a odviezli ho do nemocnice,” opisuje netypickú situáciu H. Valachová. „Čerpaciu stanicu sme okamžite uzavreli, vydezinfikovali sme priestory a zamestnanci sa vystriedali bez toho, aby prišli do kontaktu. Večer sme sa dozvedeli, že vodič nemá koronavírus, ale mu diagnostikovali slabý infarkt. Lekárka sa nám napokon poďakovala za profesionálny prístup.”
Na stanicu po potraviny
Kým zákazníci od čerpacích staníc vždy očakávali najmä profesionalitu a kvalitu pohonných hmôt, dnes im oveľa viac záleží aj na rýchlosti obsluhy a dostatočnej hygiene prevádzky. Čerpacie stanice Shell im okrem toho ponúkajú aj niečo navyše – vďaka konceptu predaja základných potravín Gourmet môžu zákazníci na vybraných, prevažne mestkých staniciach, nakúpiť široké spektrum čerstvých aj trvanlivých produktov. Slúžia tak ako vhodná alternatíva k supermarketom, ktoré sú často preťažené, prípadne ich v čase od 9:00 do 11:00 nemôže využívať každý, alebo teraz zatvárajú skôr.
Peter Jánošík vraví, že aj keď sa snažia prispôsobiť aktuálnemu dopytu a vyhovieť každej požiadavke, nie vždy je to možné. „Už sme sa stretli s tým, že ľudia u nás hľadali napríklad kulmu na vlasy, špargľovú omáčku či pančušky,“ dodáva. Sortiment na predajni však v týchto dňoch pružne upravujeme a dopĺňame.