V článku sme pre Vás pripravili stručný náčrt tém, ktoré sú v týchto dňoch dôležité pre väčšinu podnikateľov. Kliknutím na odkazy v tomto článku si Vás dovoľujeme pozvať k čítaniu článkov spracovaných advokátskou kanceláriou, ktorých cieľom je predostrieť Vám možné riešenia a poskytnúť pomoc k jednotlivým otázkam, ktoré nová, náročná situácia so sebou priniesla.
Firmy sa dnes zaoberajú najmä otázkou ako môžu postupovať, aby prijali opatrenia na zamedzenie šírenia ochorenia a zároveň zachovali nároky svojich zamestnancov , či už ide o ochranu ich zdravia, mzdové nároky a v neposlednom rade aj ochranu osobných údajov , do ktorých by práve v dôsledku opatrení mohlo byť neoprávnene zasiahnuté.
Prijaté opatrenia sa dotkli nielen pracovnoprávnych vzťahov. Znemožnili alebo podstatne sťažili tiež plnenie zmluvných záväzkov voči spotrebiteľom, ako tomu v rozsiahlej miere čelia cestovné kancelárie , ako aj voči obchodným partnerom. Vynárajú sa preto otázky týkajúce sa zmluvnej zodpovednosti v súvislosti s odvolaním na okolnosti vis maior , či otázky uplatňovania nárokov a pohľadávok v čase pandémie. Prevádzky, ktoré na základe opatrení ÚVZ SR museli byť zatvorené riešia možnosti, ako znížiť náklady na nájomné za priestory svojich prevádzok.
S cieľom zmierniť negatívne dopady pandémie bolo prijatých viacero opatrení zo strany štátu. Napríklad v podobe odkladu daňovej povinnosti , úpravy plynutia lehôt či zavedenia príspevkov pre zamestnávateľov, SZČO či jednoosobové s.r.o. Taktiež boli prijaté početné opatrenia v oblasti justície a finančnej správy. Cieľom pomoci je zmierniť negatívne dôsledky pandémie a pomôcť národnej ekonomike v maximálnej možnej miere a tým tiež zabrániť hroziacej vlne konkurzov či reštrukturalizácií.
Pre účely praktického zjednodušenia procesov na zabezpečenie verejných potrieb boli upravené podmienky otvárania ponúk v rámci procesov verejného obstarávania a pre obdobie pandémie sa dočasne upravili požiadavky na zápis do registra partnerov verejného sektora .
Opodstatnenie pri riešení koronakrízy majú však aj iné formy pomoci či vhodné nastavenia štruktúry podnikateľov, ktoré síce existujú už dlhodobo, no mnohí podnikatelia o týchto možnostiach a spôsobe ich využitia nevedia. Významnou pomocou môže byť využívanie eurofondov , či zriadenie sociálnych podnikov . Z právneho hľadiska sa vynárajú aj úvahy o možnosti domáhať sa náhrady škody vzniknutej v súvislosti s núdzovým stavom.
Vzhľadom na rozsah problémov môže byť pre podnikateľov problém zorientovať sa v možnostiach pomoci a podmienkach jej oprávneného využitia. V takýchto prípadoch nenahraditeľným prínosom môže byť poskytnutie právneho či iného odborného poradenstva.
Advokátska kancelária Hronček & Partners v spolupráci s partnerskými odbornými poradenskými firmami Top Privacy a BALTEUS združenými pod spoločnou značkou ADVICE CENTRE sú pripravené pomôcť Vášmu podnikaniu prekonať obdobie pandémie a poradiť s využitím dostupnej štátnej a európskej pomoci .
Advokátska kancelária Hronček & Partners poskytuje právne služby aj v ďalších oblastiach práva, vrátane rôznych špecifických ako je daňové právo, farmaceutické a medicínske právo ako aj právo v oblasti dopravy a špedície. Právne služby a zastupovanie intenzívne poskytuje aj v oblasti trestného práva. Pre rok 2020 získala v prestížnej súťaži Právnická firma roka, v kategórii Trestné právo hodnotenie ako veľmi odporúčaná kancelária. Pobočky advokátskej kancelárie sa nachádzajú v Bratislave, Žiline a Martine. Viac informácií a ďalšie odborné články nájdete na webových stránkach https://www.legalfirm.sk/stranky/blogsh a https://www.partnerverejnehosektora.sk/stranky/clanky .