SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
INZERCIA

V testovaní FinQ uspeli aj študenti z Košíc a Michaloviec

Úvodné testovanie programu FinQ ukázalo, že priemerná úroveň finančnej kultúry u žiakov je vyššia, ako predpokladali ich učitelia.

Školáci na 25 základných a stredných školách naprieč Slovenskom majú od septembra možnosť finančne sa vzdelávať cez pilotný program FinQ Nadácie Slovenskej sporiteľne. Tri z týchto škôl sa nachádzajú v Košickom kraji. Konkrétne sú to Základná škola s materskou školou Milana Rastislava Štefánika v Budimíre, Gymnázium Pavla Horova v Michalovciach a ZŠ Tomášikova v Košiciach. O financiách sa učia v rámci bežných vyučovacích hodín ako slovenčina, dejepis či občianska náuka, aby získané poznatky vedeli v prvom rade využiť v bežnom živote. Rozvoj finančnej kultúry má deťom pomôcť prijímať správne a zodpovedné rozhodnutia a v budúcnosti ľahšie zvládnuť aj podobnú finančnú krízu, v akej sa svet zmieta dnes.

„O finančnom vzdelávaní a kultúre sa v posledných rokoch diskutuje veľa, pričom vždy sa vychádzalo z predpokladu, že deti toho vedia o praktickej stránke finančnej kultúry iba veľmi málo. Cieľom FinQ bolo preto hneď v úvode zistiť, aká je naozaj úroveň finančnej kultúry u detí a či dokážu čítať s porozumením, abstrahovať, korektne argumentovať, overovať hypotézy, správne posudzovať či správne sa rozhodnúť – všetko v kontexte finančného vzdelávania,“ uviedla Danica Lacová, programová riaditeľka FinQ.

Zapojené školy a školáci absolvovali v úvode vstupný test, ktorý ukázal, že celkovo je priemerná úroveň finančnej kultúry u žiakov vyššia, ako predpokladali ich učitelia. Deti tak svojich učiteľov príjemne prekvapili, no výsledky odhalili aj viacero znepokojivých trendov v školstve. Kým žiaci prvého stupňa úspešne napredujú, druhý stupeň stagnuje. Stredoškoláci na stredných odborných školách bez maturity zasa dosiahli rovnakú začiatočnícku úroveň ako žiaci na prvom stupni ZŠ.

„Na výsledkoch testov môžeme pozorovať, že čím sú žiaci starší, tým vyššiu úroveň všeobecných kompetencií dosahujú. Paradoxne, keď sme sa zamerali na konkrétne kompetencie, bolo to presne naopak. Žiaci na prvom stupni ZŠ dokážu čítať s porozumením nadpriemerne, naopak gymnazisti v čítaní s porozumením skôr stagnujú. Dôvodom je najmä dobiehanie nedostatočnej úrovne z matematiky, cudzích jazykov a informatiky zo ZŠ,“ približuje Darina De Jaegher, hlavná odborná expertka programu FinQ.

Program FinQ je jedinečný v tom, že nejde o memorovanie vedomostí, ale o rozvoj kritického myslenia a získanie praktických zručností ako napríklad čítanie s porozumením. Na predmete Slovenský jazyk a literatúra tak žiaci pracujú aj s textami o aktuálnych problémoch na finančných trhoch. Testovanie FinQ odhalilo, že

žiaci na 1. stupni ZŠ a nižšom stupni osemročných gymnázií nadpriemerne chápu kontext zameraný na narábanie s financiami, žiaci 2. stupňa základných škôl a žiaci SOŠ bez maturitnej skúšky sú na úrovni vyššieho podpriemeru a gymnazisti a SOŠ s maturitou stagnujú.

V porovnaní s tým, matematika a práca s informáciami ide najlepšie žiakom nižšieho stupňa na osemročných gymnáziách. Žiaci prvého stupňa ZŠ, študenti gymnázií a SOŠ s maturitnou skúškou sú na úrovni priemeru a žiaci 2. stupňa ZŠ a SOŠ bez maturitnej skúšky sú na tom iba podpriemerne.

Žiaci ktorých škôl boli najúspešnejší?

Celkovo najúspešnejšími v testovaní boli žiaci prvého stupňa ZŠ a nižšieho stupňa osemročných gymnázií.

1. stupeň ZŠ

2. stupeň ZŠ

Stredné odborné školy

Gymnáziá

ZŠ Hlboká v Bratislave

ZŠ Matky Alexie v Bratislave

SOŠ strojnícka na Fajnorovom nábreží v Bratislave

Gymnázia na ul. L. Sáru v Bratislave

ZŠ Karpatská v Žiline

ZŠ Hlboká v Bratislave

Obchodná akadémia v Trnave

Gymnáziu Metodova v Bratislave

ZŠ Vančurova v Trnave

ZŠ Tomášikova v Košiciach

Individuálne najlepší výkon celkovo na základných školách podal žiak zo ZŠ Budimír.

V hodnotení konkrétnych kompetencií dosiahli najlepšie výsledky žiaci zo škôl:

Kategória Jazyk a komunikácia

Kategória Matematika a práca s informáciami

Kategória Všeobecné kompetencie

Najlepší kolektívny výkon

osemročné Gymnázium na ul. Ladislava Sáru v Bratislave

osemročné Gymnázium Metodova v Bratislave

SOŠ obchodu a služieb, P. Jilemnického v Trenčíne

Gymnázium L. Novomeského Tomášikova v Bratislave

Gymnázium Jozefa Miloslava Hurbana v Čadci

osemročné Gymnázium Pavla Horova v Michalovciach

Obchodná akadémia v Trnave

Gymnázium Grösslingová Bratislava

Gymnázium M. R. Štefánika v Šamoríne

Vstupné testovanie 2363 školákov prebiehalo v septembri 2020 na 25 základných a stredných školách zapojených v programe FinQ. Viac informácií o programe finančného vzdelávania a rozvoja finančnej kultúry pre školy sa dozviete na www.finq.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DOXX ako špecialista na stravné prináša stravovanie pre živnostníkov vo forme balíka s najžiadanejšími službami.

22. jan

Slovenská investičná skupina pôsobí na trhu od roku 2009.

22. jan

Tropické pláže, more, pamiatky, africké safari. Kde hľadať skvosty Zanzibaru?

22. jan