SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje

Dopyt po bytoch zo strany kupujúcich v hlavnom meste stále stúpa, najmä z dôvodu zvyšovania cien.

Ponuka voľných bytov v novostavbách aj na sekundárnom trhu tak klesla o 14 % oproti druhému kvartálu, vyplýva to z transakcií realitnej kancelárie Herrys.

Neustále rastúce ceny nehnuteľností v Bratislave spôsobili panický nárast dopytu a v treťom kvartáli 2021 sa tak predalo raz toľko bytov, ako do ponuky pribudlo. Z dôvodu nízkej ponuky, vyšším vstupným nákladom, ako sú energie a stavebné materiály, a stále dostupným podmienkam na financovanie, je predpoklad, že ceny budú rásť aj naďalej.

V rozostavaných projektoch je aktuálne nepredaných cca 1800 bytov, z ktorých je však v predaji cca len 60 % jednotiek. Najviac nepredaných bytov v rozostavaných projektoch je v okrese Bratislava I, najmenej v okrese Bratislava IV. Počet voľných bytov pritom klesol oproti rovnakému obdobiu minulému roka o 4 %, medzikvartálne až o 14 %.

Predaj bytov v novostavbách medziročne narástol o 15 % a RK Herrys zaevidovala nárast záujmu medziročne až o 300 %. V treťom kvartáli sa predalo 584 bytov v nových projektoch v Bratislave. Populárne sú projekty v strednom nižšom a strednom segmente, ktoré spustili predaj alebo novú etapu predaja. Obrovský dopyt však zaznamenávajú aj projekty v novom downtowne, kde ceny dosahujú úroveň aj 8 000 eur s DPH za m2, najmä z dôvodu atraktívnej lokality a predpokladu dlhodobého udržania si hodnoty.

„Súčasný trend predaja potvrdzuje, že realitný trh je trhom predávajúceho. Aktuálna situácia ukazuje že sa predá takmer všetko aj napriek vysokým cenám. Takmer 60 % bytov sa predalo v projektoch s viac etapami s priemernou cenou pod 3 000 eur/m2bez DPH. Priemerné tempo predaja bytov je na úrovni 3,5 bytu mesačne na projekt, avšak 15 projektov zaznamenalo tempo 2 až 3x rýchlejšie. Dôvodom je najmä nová ponuka v týchto projektoch alebo atraktívna cena. V takýchto projektoch sa môže za prvý mesiac predať aj viac ako 30 % ponuky.,“ hovorí Filip Žoldák, zakladajúci partner RK Herrys.

Ponuka sa mení zo dňa na deň, vývoj cien sa odhaduje ťažko.

Z dát Herrys vyplýva, že ceny nehnuteľností vzrástli od začiatku roka o 16 %. Až štvrtina aktuálnej ponuky bytov sa predáva za priemernú cenu 4 800 eur/m2 bez DPH. Pri tejto situácii sa dá ďalší vývoj cien ťažko odhadnúť.

„Náš trh sa nachádza v situácii, kedy sa kríza na strane ponuky dynamicky prehlbuje. V týchto týždňoch badať aj reakciu developerov na vývoj cien, ktorí reagujú na prudký rast cien bytov a stavebných materiálov tým, že sťahujú voľné byty z ponuky. Zväčša majú predpredaj pre potreby banky vyriešený a už pred začatím samotnej výstavby majú bežne zazmluvnenú polovicu bytov. Teraz sa niektorí rozhodli s dopredajom zostávajúcich bytov počkať,“ vysvetľuje situáciu Filip Žoldák.

Na sekundárnom trhu je dopyt najmä po dvojizbových bytoch.

Z transakcií realizovanými realitnou kanceláriou HERRYS vyplýva že až 50 % predaných bytov na sekundárnom trhu v treťom kvartáli boli dvojizbové, 36 % zastúpenie mali trojizbové byty. Priemerná výmera predaného bytu bola 67m2. Najvyhľadávanejšou lokalitou bola Bratislava III., najmä časť Nové Mesto. Zatiaľ čo 60 % klientov financovalo kúpu bytu hypotékou, až 40 % klientov využilo len vlastné zdroje. Priemerná výška úveru bola v treťom kvartáli 78 % hodnoty nehnuteľnosti. Priemerný vek kupujúceho bol 35 rokov.

 (zdroj: www.herrys.sk)(zdroj: www.herrys.sk)

„Dopyt po bytoch na sekundárnom trhu je naďalej vysoký, na trhu je cítiť že dopyt výraznejšie prevyšuje ponuku a predávajúci majú dnes možnosť svoje nehnuteľnosti predať za rekordné sumy. Obmedzená ponuka v nových projektoch presmerovala časť dopytu na sekundárny trh, čo spolu s efektom lacných hypotekárnych úverov spôsobuje, že aktuálna ponuka nepostačuje k uspokojeniu potrieb kupujúcich na sekundárnom trhu v dostatočnej miere.“ hovorí Martin Marsina z Herrys.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 863
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 028
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 232
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 267
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 110
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 108
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Júlové číslo magazínu Index je už v predaji. Aké články si v ňom prečítate?


INZERCIA 5 h

5. júla si na celonárodných oslavách pripomenieme dedičstvo sv. Cyrila a Metoda.


INZERCIA 18 h

Náklady rástli pre škody v USA, liečba tam patrí k najdrahším.


INZERCIA 2. júl

Testovali sme rezorty v letoviskách Kemer, Antalya, Side, Alanya a Belek.


INZERCIA 2. júl
SkryťZatvoriť reklamu