Posledné dva roky pandémie preverili mnohých majiteľov skladových prevádzok, najmä v e-commerce, ktorí museli zvyšovať výkonnosť skladu. Viacerí však odolávajú automatizácii, lebo je finančne nákladná. Do toho prišla nečakaná vysoká inflácia. Automatizácia však dokáže ušetriť financie. Dá sa konkretizovať koľko?
Automatizácia je veľmi individuálna a každá prevádzka je iná. Dnes už vieme zautomatizovať takmer každý proces v skladovej logistike. V STILL sa na automatizáciu zameriavame už niekoľko rokov a klientom ju dokážeme navrhnúť na mieru a úspešne uviesť do prevádzky. V prvom rade však kladieme dôraz na to, aby bola automatizácia skutočne efektívna a zmysluplná. Je ťažšie vyhodnocovať, koľko s ňou majiteľ prevádzky ušetrí vo všeobecnej rovine. Môžeme však povedať, že zavedením už čiastočnej automatizácie popri zrýchlení procesov určite ušetríte, niekde to môže byť 5 %, inde aj 50 % nákladov. Napríklad, ak ide o trojzmennú prevádzku s 8 zamestnancami, ktorí pracujú s 8 kusmi manipulačnej techniky, majiteľ takejto prevádzky môže po zautomatizovaní procesov ušetriť rádovo desiatky tisíc eur len na platoch. Správne zavedená automatizácia má návratnosť približne štyri roky.
Na čom konkrétne sa ešte dá automatizáciou ušetriť?
Na nadčasoch, neefektívnych prestojoch a prestávkach, reklamáciách, na poškodeniach vozíkov, kúrení, osvetlení. Pri znížení počtu zamestnancov aj na PN-kách a dovolenkách.
V skladových prevádzkach je častou príčinou navyšovania nákladov chybovosť, t. j. rôzne nečakané situácie a chyby v rámci skladovacieho procesu. Dá sa povedať, ako výrazne nám automatizácia pomôže odstrániť chybovosť a tým zefektívniť financie?
Opäť to závisí aj od konkrétnej prevádzky, no všeobecne to môže byť až o 30 % menej chýb v procese. Chybovosť sa viaže najmä na ľudský faktor, systémová automatizácia ju odstraňuje. Riadenie toku materiálov, prepravy či procesov znižuje chybovosť veľmi výrazne a šetrí čas a tým aj financie. V stručnosti povedané dôkladná a profesionálna analýza, WMS (Warehouse Management System) – čo je systém riadeného skladu, určite pomôžu každej jednej prevádzke zreformovať celý chod. Pred pár rokmi stačilo mať na chod skladu základný plánovací softvér, so zrýchleným vývojom však došlo k nevyhnutnosti prepájať skladové procesy s ďalšími časťami zásobovacieho reťazca a na to sú najlepšie komplexné riadiace systémy.
Ďalším faktorom, ako je možné v sklade ušetriť, je priestor. Skladové prevádzky môžu mať napríklad zle a neefektívne rozložené regálové systémy. Môže sa zdať, že majiteľ skladu už nemá priestor a potrebuje postaviť nový, čo znamená obrovské finančné náklady.
Jednoznačne je priestor tiež veľmi podstatný faktor. Správne rozvrhnutie priestorov skladu je jedným zo základných predpokladov efektívnosti. Najlepšou cestou je osloviť odborníkov a nechať si urobiť hĺbkový audit. Na základe jeho výsledkov zistíme, ako prevádzka funguje, aké sú jej slabé miesta a aké sú reálne potreby majiteľa prevádzky. Zo získaných dát potom pripravíme komplexný návrh optimalizácie prevádzky. Zatiaľ čo špecializovaný dodávateľ regálov navrhuje systém, ktorý maximalizuje skladovaciu plochu, STILL navyše zohľadní i materiálový tok a možnosti, ako vysokozdvižné a vychystávacie vozíky s tovarom manipulujú. Takto zabezpečíme skutočne efektívny materiálový tok.
Koľko vieme ušetriť, ak sa maximálne zoptimalizuje už existujúci priestor?
Môže to byť 50 až 70 %. Závisí to od typu skladovania a druhu využívaných technológií. Mnohým našim zákazníkom sme navrhli také koncepty skladov, že dokonca časť priestoru mohli začať prenajímať alebo využívať na iné účely. Čím nielen ušetrili, ale dokonca získali nový príjem.
Prejdime k manipulačnej technike, zväčša sú to vysokozdvižné vozíky, ktoré sú významnou investíciou v každom sklade. Podľa čoho sa rozhodovať pri kúpe?
Za najdôležitejšie považujem už vopred si veľmi dobre premyslieť potrebné vybavenie vozíka. Pretože pri následnom domontovaní ďalšieho vybavenia sa môže technika výrazne predražiť. A opäť sme pri dôkladnom celkovom manažmente skladovacích procesov – ak bude všetko kompatibilné, teda aj technika s ďalšími procesmi, všetko sa zefektívni a maximálne sa odstráni chybovosť.
Trendom sú elektrické vozíky. Sú však aj drahšie. Za aký čas sa nám vráti počiatočná investícia do nákupu takého vozíka? Prečo by sme doň mali investovať?
Záujemca o elektrický vozík si môže financovanie najskôr premyslieť a rozhodnúť sa, čo je preňho najvhodnejšie. Pre veľa firiem môže byť výhodný operatívny lízing alebo dlhodobý prenájom techniky, ktorého súčasťou je už aj servis, poistenie, kompletné zabezpečenie administratívy. Je to určite dobre pre tých, ktorí chcú mať finančné náklady pod kontrolou. Pri elektrických vozíkoch ušetríte na celkových nákladoch 10 až 30 %. Závisí to od konkrétneho modelu a jeho vyťaženia, pri niektorých môžete na spotrebe pohonných hmôt a servise ušetriť aj 50 % nákladov.
Ktorý pohonný systém vo vozíkoch dokáže z dlhodobého hľadiska ušetriť najviac financií?
Určite sú to Li-Ion batérie. Ich efektívnosť nabíjania je o 10 až 20 % vyššia, čím šetríte na elektrickej energii, vozíky s Li-Ion pohonom sú menej náročné na priestor pre nabíjanie, celkovo majú dlhšiu životnosť – môže byť až 3-násobná oproti klasickej kyselinovej batérii. Ich obstarávacia cena je síce vyššia, ale pri vhodnom nastavení môže byť návratnosť kratšia ako 3 roky a pri optimálnom financovaní aj okamžitá.
Techniku je nevyhnutné pravidelne servisovať. To sú ďalšie náklady. Ako ušetriť pri tejto položke?
Pravidelný servis je kľúčom k nižším nákladom. Pri dodržiavaní pravidelného servisu dokážeme včas odhaliť prípadnú poruchu a predísť nákladnejším opravám, znižujeme počet neplánovaných odstávok techniky a predlžujeme životnosť zariadení. Toto všetko vplýva na celkové náklady. Ideálne je mať servisnú zmluvu, kde výrobca a predajca techniky preberá zodpovednosť za pravidelné a včasné vykonávanie servisu za výhodných podmienok.
Okrem pravidelnosti servisu vie majiteľ techniky ešte nejako stlačiť náklady?
Je to veľmi individuálne, veľa závisí od prevádzky, počtu najazdených motohodín, spôsobu používania techniky. Pokiaľ chcú mať spoločnosti náklady pod kontrolou a plne sa venovať svojmu podnikaniu, odporúčam im nastaviť si servis tak, že za pevne stanovený mesačný poplatok preberá zodpovednosť za pravidelný servis predajca, taktiež za bezpečnostnú technickú kontrolu, výmenu opotrebovaných dielov a predlžuje záruku počas celého platného kontraktu. Našim zákazníkom vždy odporúčam produkt STILL neXXt fleet a FleetManager, inovatívny online nástroj, ktorý zobrazuje mieru využívania vozíkov a zhromažďuje všetky dôležité údaje na jednom mieste, čo taktiež pomáha hľadať možnosti znižovania finančných nákladov.
Viac informácií k téme nájdete na: https://www.still.sk/.