Hodnotiaca komisia ENTER Programiády odovzdala v kategórii Základné školy a osemročné gymnáziá víťazný vavrín tímu iFood zo Základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Košiciach. Ich projekt iFood – koniec dlhému čakaniu na obed, umožňuje vidieť žiakom aj učiteľom, aký dlhý rad ich čaká pred jedálňou. Žiaci ôsmeho a deviateho ročníka chceli vyriešiť nekonečné rady v škole, ktorú tvorí vyše 700 žiakov, učiteľov a ďalších zamestnancov.
„Sme veľká škola s veľkým množstvom žiakov, ktorí chodia pravidelne na obedy. Náš projekt vznikol kvôli potrebe riešiť problém dlhých radov pri výdaji stravy. Chceli sme im predísť. Projekt iFood sme pred jeho prihlásením do ENTER Programiády vyskúšali v našej škole. Monitoruje rad čakajúcich a informuje ďalších žiakov o situácii pred jedálňou. Dáva im možnosť rozhodnúť sa, či sa postavia do radu alebo čas využijú zmysluplnejšie v triede. Náš projekt budeme naďalej používať a postupne ho vylepšovať. Vždy je predsa čo zlepšovať,“ vysvetlil vznik a používanie projektu učiteľ techniky na Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, Peter Jurašek.
Slová učiteľa potvrdzuje aj jedna zo žiačok, ktorá pracovala na projekte iFood. Vysvetlila nám, ako ich vynález funguje a prečo sa spolu s tímom prihlásili do programátorskej súťaže: „V rade sme zvykli čakať aj desiatky minút. Náš iFood systém pomáha riešiť tento problém. Micro:bity a senzory navzájom komunikujú medzi sebou a vymieňajú si informácie o dĺžke radu pred jedálňou, ale aj o počte voľných stolov v jedálni. Do Programiády sme sa prihlásili či už kvôli vyriešeniu dlhodobého problému na našej škole, ale aj kvôli nadobúdaniu nových skúseností, ktoré môžeme využiť v budúcnosti,“ povedala členka tímu iFood – Daniela Bujňáková.
Micro:bity môžete pre svoju školu získať aj vy! Rozdalo sa ich už 10-tisíc
ENTER Programiáda je pomyselným vyvrcholením projektu ENTER, ktorý si kladie za cieľ naučiť žiakov a ich učiteľov digitálnym zručnostiam. Tie sú v súčasnej technologickej dobe nevyhnutnou schopnosťou. Zároveň si vďaka digitálnym zručnostiam otvárajú dvere k množstvu životných a pracovných príležitostí.
„Projekt ENTER je postavený na troch pilieroch. Prvý pilier je o osvete a popularizácii technológií a dôležitosti digitálnych zručností. Druhý pilier zastrešuje vzdelávanie učiteľov. V treťom pilieri sa sústreďujeme na to, aby mala škola možnosť dostať sa k hardvéru. ENTER Programiáda je konceptom, cez ktorý podporujeme deti a študentov k tvoreniu a hľadaniu riešenia problémov v ich okolí. Aby deti nevyužívali technológie iba pasívne, ale učili sa programovať, rozvíjať svoju kreativitu, logicky uvažovať či pracovať v tíme. Je to tiež príležitosť, ako motivovať mladú generáciu venovať sa programovaniu a technológiám ako súčasti ich budúceho kariérneho rastu,“ vysvetľuje manažérka spoločenskej zodpovednosti Telekomu Tatiana Švrčková.
Za posledné tri roky Telekom na školy cez grantové programy rozdistribuoval vyše 10-tisíc micro:bit sád a poskytol bezplatné školenia viac ako 1500 učiteľom zo 700 škôl z celého Slovenska. Pre učiteľov sú k dispozícii aj bezplatné podklady na hodiny a pravidelné workshopy, na ktorých si môžu zdokonaľovať svoje zručnosti. Spolu s partnermi Učíme s hardvérom a AJ Ty v IT, Telekom pravidelne organizuje aj tematické workshopy, ktorými prešlo vyše 7000 žiakov.
Aj tento rok bola vyhlásená výzva pre základné a stredné školy, ktoré môžu získať sady micro:bitov, ich príslušenstva a školenie k nim zadarmo. Školy si môžu podať žiadosť o poskytnutie finančnej podpory do 20.6. 2023. Ponáhľajte sa! Viac informácií o projekte ENTER a ENTER Programiáde nájdete na ENTER.STUDY