SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Prešov je odľahčený, zatiaľ sa zbavil 800 kamiónov a 4800 áut

Nový obchvat priniesol benefity mestu i okoliu.

PREŠOV. Najviac komplikovaná slovenská križovatka splnila svoj účel. Prvá etapa severného obchvatu Prešova, úsek R4, je v prevádzke prvý týždeň a ukazuje sa, že bola viac ako potrebná. Potvrdzujú to dáta zverejnené Národnou diaľničnou spoločnosťou.

„Už teraz môžeme potvrdiť, že mesto Prešov odbremenila o takmer 800 kamiónov denne. Ukázali to naše sčítače dopravy,“ informovala Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Aktuálne je priemerná denná intenzita dopravy asi 5600 vozidiel, z toho 4800 sú osobné autá.

„Očakávame, že tieto čísla budú v priebehu ďalších mesiacov rásť, po pripojení druhej etapy predpokladáme premávku až na úrovni 15 000 vozidiel denne.“

Benefit pre mesto i okolie

Výstavba tohto úseku so sebou priniesla viacero benefitov a to rovnako pre dopravne ťažko skúšaný Prešov ako aj pre jeho okolie.

Severná časť obchvatu zabezpečila vylúčenie dopravy z cesty I/68, ktorá vedie priamo cez Prešov, vrátane centrálnej mestskej zóny a rovno sa napája na D1 a R4.

Motoristom ušetril úsek zhruba 10 minút a Prešovčanov odľahčil od hluku z dopravy a exhalátov z áut.

„Prirodzene, jazda po rýchlostnej ceste je vždy plynulejšia, čo rovnako šetrí aj pohonné látky a vyznačuje sa vyššou mierou bezpečnosti,“ pripomína Žgravčáková.

Dopĺňa, že výrazne pozitívna zmena nastala najmä pre vodičov v smere do Sabinova, Lipian či Starej Ľubovne.

„Motoristi z týchto obcí už nemusia zachádzať do Prešova, ale po odbočení na D1 či už z Košíc alebo Popradu sa dostanú na R4 a tretie najľudnatejšie mesto Slovenska obídu za pár minút.“

Diaľničná patrola je v pozore

Národná diaľničná spoločnosť nezaznamenala počas prvých dní prevádzky novootvoreného úseku žiadne zmätky či nehody. Nový úsek je po celej svojej dĺžke vybavený líniovým riadením.

„Máme už overené, že aj tento faktor pomáha znižovať nehodovosť. Dávame však do pozornosti, že v prípade núdze je tu pre motoristov k dispozícii Diaľničná patrola, na ktorú sa môžu smelo obrátiť 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Takisto upozorňujeme, že nový úsek je spoplatnený, čiže na prejazd si treba zakúpiť elektronickú diaľničnú známku," podotýka Žgravčáková.

Zhotoviteľom stavby bolo konzorcium firiem Váhostav-SK a TuCon. Výstavba prvej etapy severnej časti obchvatu stála 142 876 816 eur. Stavba bola financovaná zo štátneho rozpočtu.

Súčasťou 4,3-kilometrového úseku je tiež tunel Bikoš dlhý 1,2 kilometra. Mestská hromadná doprava cez tunel jazdiť nebude.

Prvú etapu severného obchvatu Prešova odovzdali do užívania po viac ako štyroch rokoch výstavby. V súčasnosti ide o najkomplikovanejšiu križovatku na celom Slovensku.

Druhá etapa na obzore

Popri otvorení prvého úseku, bol koncom septembra poklepaný základný kameň druhej etapy severného obchvatu.

Bude sa ťahať od Šariš parku až po Kapušany. Úsek odľahčí Prešov od dopravy, najmä od tej tranzitnej.

Analýzy ukazujú, že druhá etapa odbremení mesto od zhruba 12 500 áut denne v roku spustenia do prevádzky a o 14-tisíc áut denne v dlhodobom horizonte.

O výstavbu sa postará Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s. z Košíc. Stavbári už prevzali stavenisko.

Druhá etapa, teda vyše 10-kilometrový úsek má stáť 337,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.

Kompletný severný obchvat Prešova má byť hotový do roku 2027. Ťah rýchlostnej cesty R4 je súčasťou dopravnej siete Európskej únie TEN-T, koridoru Via Carpatia. Má prepájať Poľsko, Slovensko a Maďarsko.

Načítavam video...

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 774
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 518
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 293
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 897
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 757
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 730
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 862
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu