PREŠOV. Najviac komplikovaná slovenská križovatka splnila svoj účel. Prvá etapa severného obchvatu Prešova, úsek R4, je v prevádzke prvý týždeň a ukazuje sa, že bola viac ako potrebná. Potvrdzujú to dáta zverejnené Národnou diaľničnou spoločnosťou.
„Už teraz môžeme potvrdiť, že mesto Prešov odbremenila o takmer 800 kamiónov denne. Ukázali to naše sčítače dopravy,“ informovala Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.
Aktuálne je priemerná denná intenzita dopravy asi 5600 vozidiel, z toho 4800 sú osobné autá.
„Očakávame, že tieto čísla budú v priebehu ďalších mesiacov rásť, po pripojení druhej etapy predpokladáme premávku až na úrovni 15 000 vozidiel denne.“
Benefit pre mesto i okolie
Výstavba tohto úseku so sebou priniesla viacero benefitov a to rovnako pre dopravne ťažko skúšaný Prešov ako aj pre jeho okolie.
Severná časť obchvatu zabezpečila vylúčenie dopravy z cesty I/68, ktorá vedie priamo cez Prešov, vrátane centrálnej mestskej zóny a rovno sa napája na D1 a R4.
Motoristom ušetril úsek zhruba 10 minút a Prešovčanov odľahčil od hluku z dopravy a exhalátov z áut.
„Prirodzene, jazda po rýchlostnej ceste je vždy plynulejšia, čo rovnako šetrí aj pohonné látky a vyznačuje sa vyššou mierou bezpečnosti,“ pripomína Žgravčáková.
Dopĺňa, že výrazne pozitívna zmena nastala najmä pre vodičov v smere do Sabinova, Lipian či Starej Ľubovne.
„Motoristi z týchto obcí už nemusia zachádzať do Prešova, ale po odbočení na D1 či už z Košíc alebo Popradu sa dostanú na R4 a tretie najľudnatejšie mesto Slovenska obídu za pár minút.“
Diaľničná patrola je v pozore
Národná diaľničná spoločnosť nezaznamenala počas prvých dní prevádzky novootvoreného úseku žiadne zmätky či nehody. Nový úsek je po celej svojej dĺžke vybavený líniovým riadením.
„Máme už overené, že aj tento faktor pomáha znižovať nehodovosť. Dávame však do pozornosti, že v prípade núdze je tu pre motoristov k dispozícii Diaľničná patrola, na ktorú sa môžu smelo obrátiť 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Takisto upozorňujeme, že nový úsek je spoplatnený, čiže na prejazd si treba zakúpiť elektronickú diaľničnú známku," podotýka Žgravčáková.
Zhotoviteľom stavby bolo konzorcium firiem Váhostav-SK a TuCon. Výstavba prvej etapy severnej časti obchvatu stála 142 876 816 eur. Stavba bola financovaná zo štátneho rozpočtu.
Súčasťou 4,3-kilometrového úseku je tiež tunel Bikoš dlhý 1,2 kilometra. Mestská hromadná doprava cez tunel jazdiť nebude.
Prvú etapu severného obchvatu Prešova odovzdali do užívania po viac ako štyroch rokoch výstavby. V súčasnosti ide o najkomplikovanejšiu križovatku na celom Slovensku.
Druhá etapa na obzore
Popri otvorení prvého úseku, bol koncom septembra poklepaný základný kameň druhej etapy severného obchvatu.
Bude sa ťahať od Šariš parku až po Kapušany. Úsek odľahčí Prešov od dopravy, najmä od tej tranzitnej.
Analýzy ukazujú, že druhá etapa odbremení mesto od zhruba 12 500 áut denne v roku spustenia do prevádzky a o 14-tisíc áut denne v dlhodobom horizonte.
O výstavbu sa postará Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s. z Košíc. Stavbári už prevzali stavenisko.
Druhá etapa, teda vyše 10-kilometrový úsek má stáť 337,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.
Kompletný severný obchvat Prešova má byť hotový do roku 2027. Ťah rýchlostnej cesty R4 je súčasťou dopravnej siete Európskej únie TEN-T, koridoru Via Carpatia. Má prepájať Poľsko, Slovensko a Maďarsko.
I. etapa obchvatu
- Prvý úsek severného rýchlostného obchvatu Prešova má 4,3 km v plnom profile
- motoristom ušetrí približne 10 minút
- predpokladá sa intenzita dopravy v hodnote 15 000 vozidiel/ 24 hodín
- na úseku je postavených 9 mostov
- tunel Bikoš má dĺžku 1 150 m
II. etapa obchvatu
Pokračovanie severného rýchlostného obchvatu Prešova bude mať dĺžku 10,2 kilometra.
súčasťou stavby bude aj tunel Okruhliak s dĺžkou 1,8 kilometra.
na úseku bude postavených aj 12 mostov.
takisto sa bude realizovať jedna mimoúrovňová križovatka - Kapušany.