Spojte chuť vytvoriť niečo originálne s tvorivou energiou mladého pouličného umenia a vznikne nápad, ktorý zaujme. Tak ako múr na parkovisku predajne Kaufland na bratislavskej Patrónke, ktorý sa nedávno zmenil na netradičné fasádne umenie. Obľúbený predajca potravín dal už po druhýkrát priestor mladým umelcom, aby popustili uzdu svojej kreativite. A tí mu to veru poriadne natreli!
S myšlienkou pretvoriť vizuálne neatraktívny oporný múr na pouličné umenie reťazec prišiel po prvý raz v roku 2021. Na uvedenie netradičného nápadu do života vtedy oslovil skupinu NatretoProjekty - Natreto , mladý tím umelcov, ktorí sa venujú nástenným veľkoplošným maľbám, písmomaliarstvu a grafickému dizajnu. Pod vedením Viktora Fehera na parkovisku predajne vo Vranove nad Topľou vytvorili mozaiku, či skôr tapetový patern, ktorý výrazne osviežil fádny, 200 metrov dlhý múr.
Graffiti na Patrónke
Tento rok posunul Kaufland svoju podporu mladého pouličného umenia ešte ďalej. Na sociálnych sieťach zrealizoval anketu, a dal svojim zákazníkom možnosť vybrať z alternatívnych návrhov od troch talentovaných umelcov tú kreatívnu cestu, ktorá by ich oslovila najviac. Víťazný návrh od autorky Lery Sxemky tak odráža zároveň vkus a cítenie zákazníkov, ktorí u neho pravidelne nakupujú.
“Farebná, šťavnatá a zábavná maľba na stenách bola vytvorená so zámerom zlepšovať náladu a svojou hravou formou pripomenúť návštevníkom, aby život nebrali tak vážne. Jedzte čerstvé produkty, pite viac vody, a nakupujte v Kauflande!” hovorí autorka víťazného návrhu.
Prípravy a samotná realizácia trvala zhruba mesiac. Pravdepodobne najväčšia nástenná maľba na Slovensku s celkovou plochou 1000m2 vznikala aj tentoraz pod vedením skúseného tímu maliarov z firmy Natreto. Na maľbe sa okrem autorky návrhu Lery Sxemky podieľali aj Viktor Feher, Maroš Juhás a Jakub Staš.
Výsledné dielo so sebou prinieslo viac svetla, a najmä radosti z pestrých farieb. Keďže povrch steny nebol v najlepšej kondícii, Lera Sxemka zvolila jednoduchý motív. Kompozícia farebných produktov, prevažne ovocia a zeleniny, sa bude určite páčiť práve mladším ročníkom, pre ktorých je maľba určená. Už dnes je jasné, že pestré farebné odtiene pozitívne vplývajú na okoloidúcich, dodávajú miestu veselú atmosféru a rodičia s deťmi sa tešia z usmievavých “komixových” výjavov. Ak ste ich ešte nevideli, zbehnite si na svoj nákup do Kauflandu a obzrite si ich z blízka!
