SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Plechovky z Prazdroja majú o polovicu nižšiu uhlíkovú stopu

Z odpadu cenný zdroj. Pivovarníci dosiahli v rámci udržateľnosti významnú métu.

Plechovka s využitím recyklovaného hliníka môže mať až o 80 % nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s plechovkou vytvorenou z nového hliníka.Plechovka s využitím recyklovaného hliníka môže mať až o 80 % nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s plechovkou vytvorenou z nového hliníka. (Zdroj: Plzeňský Prazdroj Slovensko)

Vďaka zálohovému systému zvýšil Plzeňský Prazdroj podiel recyklátu vo všetkých svojich plechovkách pre slovenský trh na tri štvrtiny, čím sa rapídne znížil ich environmentálny dopad. Koľko nového hliníka sa ušetrilo, ako sa zmenila uhlíková stopa obalov a čo to znamená pre životné prostredie, vysvetľuje Ivan Tučník, manažér spoločnosti pre udržateľnosť.

Ivan Tučník, manažér pre udržateľnosť Plzeňského Prazdroja Slovensko (zdroj: Petr Kobliha) Ivan Tučník, manažér pre udržateľnosť Plzeňského Prazdroja Slovensko (zdroj: Petr Kobliha)

Prečo sa Prazdroj rozhodol venovať udržateľnosti a v tak veľkom rozsahu?

Podnikať udržateľne vidíme ako kľúčové pre úspech firmy aj celej spoločnosti. Prazdroj je na trhu už viac ako 180 rokov a pokiaľ tu chceme zostať aj naďalej, musíme premýšľať dlhodobo. Preto sme postavili našu firemnú filozofiu práve na udržateľnosti, máme tu jasné záväzky a integrujeme ju naprieč firmou do našich rozhodnutí aj do jednotlivých procesov. Sme na ceste k uhlíkovej neutralite, vyberáme nové a vhodné technológie, vďaka čomu znižujeme spotrebu vody či energií, správame sa udržateľne pri nákupe surovín, plánovaní a doprave aj pri premýšľaní o obaloch. Znižujeme množstvo vyprodukovaného plastu, podporujeme vratné obaly, pri všetkých obaloch zvyšujeme podiel recyklátu a snažíme sa o ich maximálnu cirkularitu. Darí sa nám túto tému tiež komunikovať ku spotrebiteľom cez naše značky a aktivity, kde vidíme rastúci záujem Slovákov o túto tému.

Veľkú pozornosť sústreďujete dlhodobo spotrebiteľským obalom. S akým zámerom?

Obaly sú kľúčové pre náš biznis, ako aj pre našich zákazníkov a majú zásadný podiel na celkovom dopade nášho podnikania na životné prostredie. Naším dlhodobým strategickým cieľom je, aby bol každý obal v našom portfóliu buď opakovane naplnený, alebo sa po použití stal surovinou pre iný obal. Sme radi, že sa nám to na Slovensku podarilo splniť už v priebehu tohto roka, teda o sedem rokov skôr, než sa pôvodne plánovalo.

Zálohový systém na Slovensku sa vám v tomto smere osvedčil?

Zálohový systém je v súčasnosti najefektívnejší spôsob, ako dať jednorazovým obalom, napríklad plechovkám, nový život. Potvrdzuje sa to v celej Európe, aj na Slovensku. Tu sme boli ako Prazdroj priamo zapojení do jeho prípravy a teší nás, že za uplynulé dva roky sa miera zberu plechoviek zvýšila zo 43 % na súčasných 93 %.

V čom sú hlavné výhody zálohového systému pre vás ako výrobcu?

Slovenský zálohový systém výrobcom nápojov umožňuje odkúpiť vyzbierané plechovky za účelom ich ďalšej recyklácie v množstve, ktoré zodpovedá ich podielu na trhu. Tým, že sme pokryli všetok obsah recyklátu v našich plechovkách materiálom vyzbieraným vďaka zálohového systému, sme v rámci smerovania k cirkularite symbolicky uzavreli ich kolobeh. Nemusíme tak recyklát nakupovať inde a splnili sme tak náš cieľ, aby z použitej plechovky opäť vznikla nová plechovka.

Čo konkrétne si pod tým máme predstaviť?

Doslova prelomovým krokom bolo navýšenie podielu recyklátu hliníka v našich plechovkách na 75 %, čím sa nám podarilo znížiť ich uhlíkovú stopu o 49 % oproti obdobiu pred zavedením zálohovania. Využitie recyklátu naprieč celým portfóliom plechoviek Prazdroja na Slovensku v roku 2023 tak znížilo ich celkovú uhlíkovú stopu o 8 472 ton CO2. Keďže opakovane je možné recyklovať až 97 % hmotnosti každej plechovky, vyšší podiel recyklovaného hliníka znamenal úsporu ďalších 512 ton nového hliníka ročne.

Prečo ste po odchode od pivných PET fliaš upriamili pozornosť práve na plechovky?

Pivo v plaste od Prazdroja je už minulosťou. (zdroj: Plzeňský Prazdroj Slovensko) Pivo v plaste od Prazdroja je už minulosťou. (zdroj: Plzeňský Prazdroj Slovensko)

Veľkou témou pre Prazdroj bolo a je vratné sklo, ktoré je dnes druhé najpredávanejšie pivné balenie v rámci maloobchodu. Z pohľadu baleného piva je tiež environmentálne najvhodnejšou formou pivných obalov a v Prazdroji pri návratnosti 98 % jednu fľašu opätovne naplníme priemerne 26-krát. Plechovky však stále patria medzi konzumentami piva na Slovensku medzi najobľúbenejší obal. Spolu s plastovými fľašami a tetrapakovými obalmi sa v slovenských domácnostiach vyskytujú najčastejšie. Zálohový systém a možnosť využiť vyzbieraný materiál na nové plechovky nám umožnil dosiahnuť to, že z pohľadu šetrnosti k prírode sa výrazne priblížili k vratnému sklu.

Aký je reálny rozdiel medzi klasickou plechovkou a tou vyrobenou z recyklátu?

Vizuálne ani na dotyk sa od seba nijak nelíšia, aj svoju funkciu plnia rovnako. Plechovka vyrobená z recyklátu má však oproti tej z čisto panenského materiálu až o 80 % nižšiu uhlíkovú stopu a na jej výrobu postačí len 5 % energie oproti plechovke vyrobenej z primárnej suroviny.

Čím to podľa vás je, že ľudia aj napriek počiatočným obavám obaly zbierajú a vracajú?

Ľudia začali v obaloch, ktoré dlho považovali za odpad, vidieť hodnotu, ba až cenný zdroj. Keď máte navyše na plechovke 15-centový záloh, budete sa inak a dlhšie rozhodovať, čo s ňou urobíte. Okrem toho je tento systém, prihliadnuc na vývoj trhu s obalmi, dnes už prakticky nevyhnutnosťou aj z pohľadu naplnenia európskych cieľov, ku ktorým sa Slovensko zaviazalo.

Koľko použitých plechoviek sa podarilo Prazdroju v priebehu tohto roka už vyzbierať?

Od začiatku tohto roka uviedol Prazdroj na trh 1 602 ton plechoviek. Všetky z nich boli už z troch štvrtín vyrobené z recyklátu. V rámci zálohového systému sa nám podarilo vyzbierať viac ako 90 % z nich späť. A z tých sme opäť vyrobili nové plechovky.

Kam až – ak vôbec – sa dajú tieto čísla podľa vás vo vašom segmente ešte posúvať?

S rastúcou mierou zberu budeme postupne ďalej navyšovať aj obsah recyklátu. Našim cieľom je dosiahnuť až 85% podiel recyklátu v plechovkách. V súlade s plánom Správcu zálohového systému dosahovať dlhodobo mieru zberu nad 90 % sme takýto obsah recyklátu schopní udržateľne pokryť materiálom vyzbieraným v rámci zálohového systému bez potreby nakupovať recyklát z iných zdrojov, s tým, že cieľ zohľadňuje straty, ktoré vznikajú v procese recyklácie.

Ako vníma všetky tieto kroky Prazdroja na poli udržateľnosti verejnosť? Máte spätnú väzbu?

Pozitívny prístup Slovákov k udržateľnosti sme zaznamenali už pri našom odchode od pivných PET fliaš, keď náš krok uvítali a priklonili sa k pivu vo vratnom skle, ktoré sa tak stalo druhou najsilnejšou kategóriou z hľadiska objemov baleného piva. Na základe nášho tohtoročného októbrového prieskumu na vzorke 600 respondentov sa nám tiež potvrdilo, že aktívny prístup výrobcov pri znižovaní negatívnych dopadov obalov ľudia automaticky očakávajú. Väčšina konzumentov pritom jednoznačne deklarovala, že informácia o obsahu recyklovaného materiálu v plechovkách je pre nich dôležitá. Teší nás, že tretina z nich dokonca preto plánuje kupovať viac plechoviek práve od Prazdroja. Vnímame to ako záväzok a zároveň potvrdenie, že naše kroky majú zmysel.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 237
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 419
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 621
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 901
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 434
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 283
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 157
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu