Každý rok v lete Národná transfúzna stanica poukazuje cez sociálne siete na kritický stav zásob krvi a nabáda ľudí, aby ju prišli darovať. Minulý rok sa jej výzva dostala k širšiemu počtu ľudí aj vďaka netradičnému partnerovi.
Slovak Telekom sa rozhodol využiť novú komunikačnú platformu Rešpekt, spustenú vo februári 2023, a v rámci kampane na darovanie dát oslovil svojich zákazníkov, aby sa spojili pre dobrú vec.
Zároveň urobili dovtedy neštandardnú vec: dotkli sa vlastného loga. Typické magentové T sa počas štyroch týždňov menilo na krvnú skupinu, ktorej bol aktuálne nedostatok.
„Počas letných mesiacov darovali ľudia13-tisíc litrov krvi, čo bol medziročný nárast o 18 percent. Bol to fantastický výsledok,“ hovorí Tatiana Švrčková, špecialistka spoločenskej zodpovednosti v Telekome.
Projekt nedávno získal ocenenie Via Bona v kategórii Férový hráč na trhu. To každoročne udeľuje Nadácia Pontis inšpiratívnym príkladom spoločenskej zodpovednosti a firemnej filantropie. Okrem toho si Slovak Telekom za svoje aktivity v tejto oblasti vôbec prvýkrát odniesol aj hlavnú cenu v kategórii Zodpovedná veľká firma.
Švrčková vníma ocenenie ako obrovskú satisfakciu za celé roky, počas ktorých sa oblasti spoločenskej zodpovednosti venujú.
„Spoločenská zodpovednosť je pre firmu takého rangu ako Slovak Telekom nutnosť. Niečo, čo musí byť samozrejmosťou,“ dodáva.
Od darcovstva k reálnemu vplyvu na život komunít
Hoci Slovak Telekom získal cenu Via Bona v hlavnej kategórii predovšetkým za rok 2023, podľa Švrčkovej k tomu dopomohli aj dobré základy, na ktorých spoločenská zodpovednosť firmy stojí.
Pred vyše 20 rokmi sa venovali predovšetkým darcovstvu. Sponzorská komisia prijímala žiadosti od rôznych organizácií a vyberala tie, ktoré im boli nejakým spôsobom blízke. No v roku 2002 si povedali, že im to nestačí a radi by podporili oblasti, ktoré by nielen súviseli s ich hlavnou činnosťou, ale kde by poskytnutá pomoc aj viditeľne zlepšila život komunít.
Aj takto začali prvé projekty pre nepočujúcich.
„Vedeli sme, že prostredníctvom telefónu či dát im budeme vedieť pomôcť byť súčasťou tohto sveta, mať prístup k informáciám a zároveň pomôcť skvalitniť ich život,“ hovorí Švrčková.
Spočiatku pripravili dva špeciálne SMS paušály a podporovali rôzne kultúrne a športové podujatia. Cez ďalšie projekty a spoluprácu sa dostali hlbšie do problematiky a zistili, čo vlastne znamená sluchová porucha, aké potreby nepočujúci ľudia majú a čo by im reálne pomohlo zmeniť ich život.
Následne spustili program zameraný na nepočujúcich podnikateľov, ktorý rozvíjal ich zručnosti, aby sa lepšie uplatnili na pracovnom trhu. Nasledoval ho Mobilný pedagóg, zameraný na starostlivosť detí so sluchovou poruchou v ranom veku. V rámci neho okrem terénnej starostlivosti v rodinách vznikli rôzne knižky pre rodičov, ako aj analýza pripravovaná ľuďmi z jednotlivých útvarov a analytických jednotiek ministerstiev, kde presne vypočítali, ako sa v budúcnosti vrátia finančné prostriedky investované do ranej starostlivosti.
ProjektOnline tlmočník potom ukázal, ako môže využitím technológií fungovať tlmočenie do a z posunkového jazyka. Aj vďaka úsiliu Slovak Telekomu sa online tlmočenie neskôr dostalo do zákona o sociálnych službách.
Budovanie digitálnych zručností
Aj spolupráca s nepočujúcimi Slovak Telekom naučila, aká dôležitá je príprava. Sedia s rôznymi dôležitými hráčmi, ktorí sa v oblasti pohybujú, či už sú to občianske združenia, alebo napríklad učitelia, rozprávajú sa s nimi, hľadajú oblasti, v ktorých je potrebná pomoc. Zároveň hľadajú spôsoby, ako projekt realizovať, čo bude jeho hlavným predmetom či cieľom, opisuje Švrčková.
Dôsledná príprava predchádzala aj programu ENTER.
„Asi trištvrte roka sme poctivo investigovali, kde je potreba a čo by sme my ako firma mohli priniesť, aby to pomohlo reálne meniť veci,“ dodáva.
ENTER je zameraný na budovanie digitálnej gramotnosti a programovacích zručností detí prostredníctvom programovania pomocou micro:bitov, teda najjednoduchších programovateľných teliesok na trhu. Slovak Telekom na ňom spolupracuje s organizáciami Aj Ty v IT a Učíme s Hardvérom.
Okrem toho pripravujú súťaž ENTER Programiáda, kde žiaci základných škôl predstavujú vlastné originálne projekty prinášajúce riešenie nejakého spoločenského problému. Takým bol aj Microhelper, ktorý má pomôcť nevidiacim orientovať sa v priestore.
„Deti reálne premýšľajú nad tým, ako využiť digitálne technológie spôsobom, aby v budúcnosti prišlo niečo, čo pomôže zlepšiť náš život,“ vysvetľuje Švrčková.
Význam takéhoto programu potvrdil aj nedávny prieskum realizovaný v spolupráci s Inštitútom pre verejné otázky, kde sa študentov stredných a vysokých škôl pýtali, nakoľko ich škola pripravila pre pracovný trh. Väčšina uviedla, že práve v programovacích zručnostiach sa na trh práce pripravení necítia.
Záväzok do budúcnosti
Zatiaľ čo ENTER učí deti programovať, programEmocionálny kompas sa zameriava na rozvoj sociálno-emocionálnych zručností. Na jednej strane pomáha deťom pracovať s emóciami a tvoriť láskavé vzťahy, na druhej školí učiteľov, akým spôsobom budovať u detí sociálno-emocionálne zručnosti a láskavú komunikáciu.
„Často vidíme, ako sa súčasný svet dynamizuje, a zároveň polarizuje. Ľudia sa uzatvárajú do tých svojich bublín,“ hovorí Švrčková. „Cez podporu Emocionálneho kompasu sa zameriavame na to, ako pracovať s deťmi, aby sa v budúcnosti vyhli rôznym nenávistným prejavom.“
Aj tieto príklady podľa Švrčkovej potvrdzujú, prečo je pre firmu dôležitá podpora projektov, ktoré sú nejakým spôsobom späté s predmetom jej hlavnej činnosti. Práca na nich, ale aj ocenenie Via Bona je pre ňu záväzok. Zároveň dodáva, že ak chce firma priniesť zmenu a mať skutočný dosah na spoločnosť, je potrebné realizovať aktivity systematicky, cielene, ale hlavne dlhodobo. „Byť zodpovednou firmou je cesta. Každým rokom je treba sa zlepšovať, prinášať a budovať niečo nové,“ dodáva Švrčková.