PREŠOV/KOŠICE. Populárna služba na rýchlu donášku jedál Wolt funguje aj na Slovensku. Na východnom Slovensku sa etablovala v Košiciach a najnovšie aj v Prešove, kde si ju zákazníci mimoriadne obľúbili. Viac prezradil v rozhovore Tomáš Beniak, generálny manažér Woltu pre Slovensko.
Na aktuálnych majstrovstvách sveta v hokeji si môžeme všimnúť reklamy na Wolt. Je to fínska spoločnosť, ktorá je čoraz populárnejšia v Európe. Môžete teda povedať, čo je to za firmu?
„Áno, firma je pôvodne Fínska, tam funguje od roku 2014. Na Slovensko sme prišli v roku 2019, ale reálne na Slovensku fungujeme až od tohto roku. Dovtedy to bola len slovenská pobočka riadená z Prahy.“
Ako je Wolt obľúbený v iných krajinách? Spomenuli sme reklamu na hokeji, tú by nedávali, ak by v týchto krajinách nefugoval.
„Presne tak. Sme radi, že máme tento sponzoring, kvôli tomu, že v krajinách, v ktorých Wolt funguje, je to extrémne populárna služba. Nie všade sme trhová jednotka, ale veľmi rýchlo ako firma rastieme aj na ostatných trhoch.“
Ak sa niekto opýta, čo je vlastne Wolt, čo odpoviete?
„Bežne by ľudia hovorili, že Wolt je donášková služba jedla, ale už by som to poopravil, lebo od tohto roku vozíme aj ďalšie veci, maloobchodný tovar či potraviny. Takže by som Wolt charakterizoval ako okamžitú donášku. Snažíme sa robiť donáškovú službu do 30 minút čohokoľvek, čo sa zmestí do tašky alebo kufra auta nášho kuriéra.“
Vaši kuriéri sú známi tým, že ich vidieť na bicykloch, ktoré sú vo väčších mestách možno rýchlejšie než autá. Je to pre vás typické?
„Máme aj kuriérov na bicykloch, je ich dosť. V mestách je to super. Vždy podporujeme ekologické riešenia a toto je jedno z nich. Teraz sme spustili Prešov a tam sú bicykle s našimi kuriérmi veľmi populárne. Rovnako tak aj v Košiciach. Takže v tých mestách, kde je v centre komplikovanejšia doprava, sú bicykloví kuriéri naozaj výborní, ale stále potrebujeme dosť áut. Našu službu poskytujeme vo veľkom rádiuse a bez auta by sa často nedal splniť cieľ donášky do 30 minút.
Novinkou je Wolt v Prešove, spomínali ste Košice. Kde všade funguje Wolt? Môžete povedať, ako sa Wolt uchytil na východnom Slovensku?
„Sme v siedmich krajských slovenských mestách. Naposledy sme spustili Prešov. Na východe sme teda v Košiciach a Prešove, ale chceme expandovať aj naďalej. Vo firme máme tento rok plán rozširovať sa čo najviac, takže miest bude v druhom polroku pribúdať. Ešte nie je definované, kde to bude, ale náš tohoročný príbeh bude hlavne o expanzii.“
Skúste prezradiť, ako sa darí Woltu v Prešove a v Košiciach?
„Výborne. Som rád, že môžem povedať, že v Prešove sa nám zatiaľ darí naozaj výnimočne dobre. Zákazníci ukazujú, že majú skutočne veľký záujem o túto službu a aj kuriéri sú veľmi radi, že pre nás môžu robiť donáškovú časť. Rozbehlo sa to veľmi dobre.“
Ste rýchlou donáškou. Keď je ale najväčšia obedňajšia špička, ako to vtedy riešite?
„Stane sa, že keď je až taký veľký záujem od zákazníkov, že kuriéri to nestíhajú nosiť, tak aplikácia automaticky musí znížiť rádius dodania, aby kuriéri stíhali objednávky.“
Vyskúšali sme si, že aplikácia v takom čase upozorní, že donáška príde o desať minút.
„Snažíme sa, aby to bolo do 30 minút aj keď je špička, ale áno, môže stať, že je ten záujem oveľa väčší. V priemere však udržiavame pol hodinu ako čas doručenia.“
Poďme sa pozrieť na to, čo znamená príchod Woltu pre zákazníkov, pre kuriérov a pre gastroprevádzky. Pre zákazníkov je to tak, že človek si stiahne bezplatnú aplikáciu a môže si prakticky kedykoľvek objednať obľúbené jedlo, ktoré mu príde do pol hodiny. Je to tak?
„Presne tak. Zákazník si môže nájsť, na čo má chuť, snažíme sa mu poskytnúť dostatočnú ponuku z jeho okolia, aby si mohol vybrať a kedykoľvek objednať v našich prevádzkových hodinách.“
Na výber má rôzne prevádzky z okolia, na ktoré mohol byť zvyknutý z minulosti.
„Snažíme sa, aby tá ponuka bola čo najširšia. Aby si vedel vybrať z čohokoľvek, na čo má chuť.“
Pre kuriérov to zas môže byť zaujímavá forma brigády. Či máte aj stálych donáškarov?
„Je to veľmi dobrá forma privyrobenia si. Kuriéri nie sú naši zamestnanci, ale živnostníci. Môžu robiť flexibilne, ako chcú, kedy chcú. My im nekážeme, čo a kedy majú robiť. Môžu sa zapnúť, že idú rozvážať raz za týždeň, ale aj štyrikrát za deň. Je to čisto na nich“
Platí, že čím viac sú zapnutí, tým viac zarobia?
„Áno. Ak si chce zarobiť, tak sa zapne a donáša jedlo. V Prešove je aktuálne priemerný hodinový zárobok zhruba osem eur. To je veľmi fajn, ak si chce niekto privyrobiť, či už je to študent, alebo starší človek, ktorý si chce prilepšiť. Je to veľmi pekný model. Chvália si to kuriéri, v našich pravidelných feedbackoch máme od nich veľmi vysoké skóre spokojnosti, niekde na úrovni 4,8 z 5 bodovej škály.
Máte dostatok kuriérov?
„Môžem povedať, že by sme ich chceli viac. Kuriérov hľadáme vždy.“
Ako je to s prevádzkami. Ak mám napríklad v Prešove reštauráciu alebo bistro a chcem byť vo Wolte, čo mám robiť?
„Je to veľmi jednoduché. Stačí nám cez online formulár poslať výzvu, že má reštaurácia záujem s nami spolupracovať. My výzvu dostaneme, okamžite sa spracuje, reštaurácii sa ozveme a môžeme ísť do toho. Poskytneme informácie, ako to u nás funguje, reštaurácia povie svoju predstavu, čo hľadá a ak sú všetci na jednej vlne, tak spoluprácu rozbehneme. Veľmi rýchlo po poslaní žiadosti môže začať reštaurácia roznášať cez našu aplikáciu.“
Overujete si kvalitu tej reštaurácie?
„Áno.“
Ako funguje spätná väzba, pri reštauráciách i kuriéroch?
„Kontrolujeme si, či je to ten typ reštaurácie, ktorý chceme, či je to lokálna prevádzka, ktorá má dobré meno, kde ľudia radi chodia, na to sa samozrejme pozeráme. My chcem čo najväčšiu kvalitu. Kuriérov chceme mať čo najlepších, ale nepovedal by som, že je tam nejaký robustný výberový proces. To zas nie. Máme vysoké štandardy v tom, akú spätnú väzbu dostávame, radi spolupracujeme s tými najlepšími, ktorí majú záujem s nami spolupracovať.“
Aká je výhoda Woltu oproti klasickej donáške? Ak mám reštauráciu, prečo začať spoluprácu s Woltom?
„Názory na to môžu byť rôzne. Poviem zjednodušene ten môj. Snažíme sa prevádzkam poskytnúť predovšetkým čo najlepšiu skúsenosť s donáškou jedla pre zákazníkov. Pretože ak by dostali jedlo neskoro, v zlom stave, ovplyvní to aj ich vzťah k samotnej reštaurácii. Naša donáška je rýchla, zákazník si ju vie jednoducho sledovať v aplikácii, kde sa práve nachádza a koľko to bude trvať. Hlavný cieľ je, aby jedlo dostal zákazník vždy v čo najlepšej kvalite. To sú veci, ktoré podľa mňa odlišujú kvalitu donáškových služieb a ktoré sa snažíme robiť najlepšie. Reštaurácie s vlastnou donáškou vedia zabezpečiť podobnú kvalitu, ale tým, že máme širokú kuriérsku sieť v mestách, vieme doručiť omnoho väčší objem. Máme niektoré prevádzky, ktorým vieme denne rozviezť aj stovku objednávok. “
Dá sa to aj kombinovať, že niekto má vlastný rozvoz i Wolt?
„Určite máme aj takéto prevádzky.“
Donášku z koľkých prevádzok zabezpečujete v Prešove?
„Presné číslo nemám, ale je ich vyše päťdesiat.“
Ktoré sú top? Určite McDonald´s, ale aké lákadlá ešte máte?
„To je dobrá otázka, ale ťažká. Mohol by som spomenúť napríklad Pho Yo, Borsanlino Pizza, Tasty park Prešov, Batao Sushi&Wok, Andiamo Pizza a mnohé ďalšie skvelé reštaurácie.
Pomohla vám pandemická situácia, keď prevádzky riešili ako doručiť jedlo, keďže do reštaurácií sa ísť ešte nedalo?
„Má to dve roviny. Už pred samotnou pandémiou bolo jasné v donáškovom biznise, aj vo Wolte, že záujem o donáškovú službu ide výrazne hore a ľudia ju vyhľadávali. Pravdou je, že pandémia náš vzostup, ktorý sme tak či onak videli, ešte viac zrýchlila. Na druhú stranu treba dopovedať, že bolo dobré, že reštaurácie mali platformu, cez ktorú vedeli ako-tak fungovať. Určite sme však nemali ambíciu byť ich hlavným kanálom predaja. Donášku vidíme ako doplnkovú službu, ktorá zákazníkovi umožní vychutnať si doma dobré jedlo, na party, alebo v práci keď nestíha na obed. Reštaurácie boli v nezávideniahodnej situácii a veríme, že sa čoskoro dostanú do normálu. “