V posledných dňoch obletela krajinu správa, že Volvo bude nakoniec vyrábať dvojnásobné množstvo áut, ako plánovali. Prekvapilo to aj vás?
Počet áut je tá menej dôležitá správa. Dôležitejšie pre nás je, že zamestnajú dvojnásobný počet ľudí. To je obrovská vec. Pri rokovaniach s predstaviteľmi firmy Volvo ešte za môjho ministrovania takáto možnosť padla, bolo to pre nás nepredstaviteľné. Dnes vidieť, že môj tím svoje úlohy zvládol na jednotku. Som veľmi pyšný.
Čo bude takýto obrovský závod znamenať pre Košice?
Pre Košice to bude masívna zmena. Pre východ Slovenska obrovská a pre celú krajinu veľká. Nové pracovné miesta znamenajú lepšiu životnú úroveň, a to nielen v tom, že zamestnanci zarobia peniaze, ale na fungujúci závod potrebujete kvalitné služby, dobré školstvo, dokonca kultúrne vyžitie. Videli sme to v menšom na automobilke KIA, ktorá pozdvihla Žilinu a okolie. To som ešte nespomenul subdodávateľov. V SaS dlhé roky tvrdíme, že treba podporiť podnikateľov a vytvoriť im podmienky, aby mohli tvoriť hodnoty. No a tu ich budú mať, veľa firiem sa bude môcť ukázať. Ide o všetkých ľudí a firmy, ktoré budú Volvu dodávať služby a tovary. Odhadom pôjde o ďalších 10 000 ľudí, ktorým to prinesie prácu a zárobok.
Prečo ste vybrali práve túto oblasť? Vaši predchodcovia posúvali nové firmy skôr na západ.
Veď práve. Pritom mnohí z nich boli východniari, a keď sa rozhodovalo, komu pomôcť, zdvihli ruky za Nitru a Bratislavu. Stále dokola. V programe SaS máme vyrovnávanie regionálnych rozdielov od nášho vzniku. A keď sme dostali príležitosť, išli sme presne podľa toho.
Ešte v októbri 2020 za mnou prišiel náš tímlíder pre stavebníctvo a dopravu Ladislav Matejka s tým, že ak niekedy budeme ponúkať Slovensko investorovi, má nápad na ideálne územie pri obci Valaliky. A o rok neskôr som sa v nemeckom Spiegeli dočítal, že Volvo chce expandovať. Viac mi nebolo treba a zvyšok poznáte.
Zďaleka to však nie sú len Valaliky, podporili sme aj menšie závody na východe, firmy v Kechneci, Bosch, rozbehli sme priemyselné parky v Rimavskej Sobote a Sabinove. Som presvedčený, že podpora východu bude mať priamy dopad na celú krajinu. Neveriacim Tomášom to ukáže až čas, ale neskromne poviem, že moje výpočty klamú málokedy.
Príchod Volva má však aj svojich kritikov.
Ako všetko. Tu sa im však mudruje ťažšie ako pri iných témach, lebo príchod obrovského zamestnávateľa do oblasti, kde predošlé vlády ani nezakopli, je jednoducho kompletne pozitívna vec. Niekedy počúvam, že tam budú nízke platy, čo nie je pravda, alebo že budú zamestnávať len cudzincov, čo musíte sami uznať, že je hlúposť, a tam niekde nápady na kritiku končia.
Koho teda bude nová fabrika zamestnávať? Na čo sa majú pripraviť napríklad subdodávatelia?
Pripraviť sa musíme všetci. Od výstavby závodu až po moment, kedy z neho začnú vychádzať hotové autá, bude spoločnosť Volvo potrebovať ľudí zo všetkých oblastí. Od výrobcov železa po hotely a reštaurácie. Výroba bude zameraná výhradne na elektromobily. Zároveň to bude najekologickejší závod na Slovensku, nadizajnovaný ako najlepší príklad udržateľnej a efektívnej výroby prémiových elektrických vozidiel s optimalizovanou štruktúrou a logistickými tokmi. Som si istý, že Volvo Cars cieli na najvyššie globálne štandardy energie a environmentálnej efektivity. Začiatok výstavby samotného závodu je naplánovaný na budúci rok a potom postupne v rokoch 2025 až 2027.
Objednávateľ: Sloboda a Solidarita, Priemyselná 8, 821 09 Bratislava, IČO: 42 139 333
Dodávateľ: Petit Press, a.s., Lazaretská 12, 811 08 Bratislava, IČO: 35 790 253