SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Daň z cukru predraží obľúbenú sirupovú vodu aj o sto percent

Nová daň z cukru, ktorú chce zaviesť Ficova vláda, môže nízkopríjmovým rodinám urobiť poriadny škrt cez rozpočet.

(Zdroj: Pexels)

Ako je to možné? Daň je totiž podľa aktuálne dostupných informácií navrhovaná tak, že každý liter sladeného nápoja zdaní 20-timi centami. Pri sirupoch, ktorých výrobcovia štandardne odporúčajú riedenie 1:8, to vychádza násobne viac. Štát totiž zdaní každý liter malinovky, ktorú si zo sirupu vyrobíte. Nemusí nič zložité počítať, doporučený pomer riedenia má sirup uvedený na etikete. Ale ani to ešte nie je všetko. K ďalšiemu navýšeniu ceny dôjde cez obchodné reťazce a ich maržu. Tá sa počíta percentuálne z nákupnej ceny, ktorá sa vplyvom dane zvýši. Marža tak síce zostane percentuálne rovnaká, ale bude sa počítať z vyššej ceny. Výsledok? Štát zavedie daň, vyberie vyššiu DPH a obchodníci budú mať vyššie zisky. A zaplatí to spotrebiteľ. Na príklade s bežným balením 0,7 litrového sirupu by to mohlo dopadnúť nasledovne. Dnes stojí v priemere 2 eurá. Pri štandardnom odporúčaní riedenia si z neho urobíte približne 6 litrov malinovky. Iba spomínaná daň z cukru zdvihne jeho cenu o 1,20 eur (6 krát 20 centov). Keď pripočítate DPH a maržu obchodníka, ktorá sa už bude počítať z vyššej predajnej sumy, cena takéhoto sirupu sa môže pokojne vyšplhať na absurdných 4,40 eur alebo aj viac. Pre zákazníka to bude šok a sirup si nekúpi.

Kde sa to skončí?

Daň z cukru sa ale má týkať aj sladených nealko nápojov, radlerov, energetických nápojov a možno aj ochutených acidofilných mliek. Úradníci vypočítali, že štát takto ročne získa 95 až 100 miliónov eur a navyše bude aj bojovať proti obezite. „Daň ako nástroj boja proti obezite je figový list. Vláda chce získať peniaze, pričom paradoxne zasiahne najmä nízkopríjmové skupiny a podporí nakupovanie v zahraničí. Chuť na sladké je nám prirodzená, nie je možné ju potlačiť daňou. Ak si spotrebitelia nebudú môcť dovoliť kúpiť obľúbený nápoj, siahnu po iných potravinách s obsahom cukru, ktoré zdanené nebudú,“ hovorí Lucia Morvai z Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM).

S daňou sa nezmenšia bruchá, ale objem peňazí v peňaženkách

Cukor pritom ani nie je hlavnou príčinou ľudskej obezity. Na kalorickom príjme ľudí sa podieľa len jednou desatinou. Dobrým príkladom sú zistenia z analýzy INESS (viď. graf), kde vidíme, že spotreba sladených nealkoholických nápojov s obezitou nesúvisí. Od roku 2018, kedy začala klesať ich spotreba, sa obezita naopak zvýšila.

 (zdroj: INESS) (zdroj: INESS)

Iné príklady sú tiež zaujímavé. Mexičania po zavedení dane z cukru celkovo pribrali a Maďari zase začali cukor ešte viac konzumovať. Dáni daň z cukru po niekoľkých rokoch zrušili, pretože sa minula účinkom – sladené nápoje si chodili nakupovať do Nemecka. Susední Nóri sa pokúsili zdaniť čokoládu a cukrovinky. Výsledok? Hromadné nákupy sladkostí v Švédsku.

„Neverím predstavám vlády o prínose pre štátny rozpočet a neverím ani zdôvodneniu, že ide o boj proti obezite. A pri sirupoch je to najzreteľnejšie. Keď sa pozrieme po okolí, zistíme, že celý segment sirupov de facto skončil a spotrebiteľ prešiel do iných foriem spotreby cukru. U nás je to vec tradície a zvyku, ale sirupy nie sú vhodné na zavedenie dane. Ak teda myslíme na to, že ich zákazníkmi sú najmä sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva. Pretože prípadné zdanenie sirupov tak, ako ho nateraz v návrhu poznáme, postihne práve tieto vrstvy, “ hovorí riaditeľ nealko segmentu spoločnosti BUDIŠ, a.s. Juraj Slaninka a dodáva, že špeciálne absurdne pôsobí návrh zákona smerom k deťom. Tie totiž podľa neho konzumujú cukor viac a inak ako dospelí.„Ak si niekto myslí, že keď dieťa nebude mať sirupovú vodu alebo iný ochutený nealkoholický nápoj, prípadne ani ochutené acidofilné mlieko a nebude potom chuť na sladké doháňať na čokoládach, zmrzlinách a podobne, tak sa veľmi mýli.“

 (zdroj: Unsplash) (zdroj: Unsplash)

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 520
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 440
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu