SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

V systéme fungovania je firma z Vranova priekopníkom

Zmenili firemnú farbu aj logo. Dôvera, spoľahlivosť, udržateľnosť a ľudskosť. To sú hodnoty, na ktorých firma Banik a syn stavia.

Fero Baník Fero Baník

Pred dvanástimi rokmi úspešným zamestnancom kolektívne tlieskali na ranných poradách. O tri roky neskôr zrušili stredný manažment a zaviedli desaťeurový príspevok na pivo. Zamestnanci majú podrobný prehľad o hospodárení firmy, zdieľajú si výšku miezd a firemnú úroveň dôvery zdvihli až na 92 percent. Zamestnanci sú rovnako hodnotovo nastavení a ich spokojnosť je pre firmu kľúčová. Jednoducho musia byť „v pohode“. A zákazníci, samozrejme, tiež.

Slová dôvera, spoľahlivosť a udržateľnosť sa v spoločnosti Banik a syn z Vranova nad Topľou skloňujú vo všetkých pádoch. Rodinná firma inštaluje kúrenie, vetranie, rozvody teplej a studenej vody, tepelné čerpadlá, podlahové vykurovanie, fotovoltiky a venuje sa obnoviteľným zdrojom v rodinných domoch a budovách v oboch krajoch východného Slovenska, ale aj za jeho hranicami.

Nedávno oslávila tridsať rokov a pri tejto príležitosti vsadila na zmenu loga a farby.

K tomuto kroku sme sa rozhodli po hĺbkových zákazníckych prieskumoch a naša farba bude žltá,“ hovorí majiteľ František Baník ml., ktorý prevzal kormidlo riadenia od otca.

Pre spoločnosť sú dôležité ešte dve farby: oranžová a zelená.

Zamestnanci darovali pánovi Baníkovi darček, je to nový brand code. Zamestnanci darovali pánovi Baníkovi darček, je to nový brand code.

Do oranžového pásma

Inovatívny prístup k riadeniu rodinnej firmy presadzoval František Baník ml. od začiatku svojho pôsobenia.

Tlieskanie ako pozitívna motivácia jednotlivcov podporovala individualizmus a súťaživosť zamestnancov.

„Chválili sme individuálne, ocenený zamestnanec potom rozmýšľal, ako ešte viac zlepšiť svoju prácu a urobiť niečo navyše. Zmeny sme robili skôr intuitívne, aby sme sa posunuli dopredu oproti pôvodnému nastaveniu. Nechceli sme však zostať na tejto úrovni, “ hovorí František Baník, ako „preradil“ firmu z modrého do oranžového pásma fungovania.

Spoločné zdieľanie zákaziek obchodníkov s montérmi a spoločná cenotvorba priniesli zefektívnenie práce.

„Potom sme si začali zdieľať všetky výdavky firmy, napríklad aj výšku odpisov šéfovho auta. Mnohí zamestnanci boli prekvapení, čo všetko musí platiť,“ pokračuje v rozprávaní.

Stredný manažment vybudovali vo firme podľa „štandardných poučiek“.

„Prijali sme obchodného riaditeľa. S jeho príchodom vznikli debaty o tom, ako nastaviť variabilnú zložku mzdy ako odmenu, ktorá vyplýva zo ziskov zákaziek. Pri odmeňovacom systéme je najdôležitejšia spravodlivosť. U nás majú podiel na zisku všetci zamestnanci,“ vysvetľuje Baník.

Vystúpenie skupiny Vranovčan. Vystúpenie skupiny Vranovčan.

Základom je dôvera

Firma sa tak postupne „preklopila“ do zeleného pásma, do pásma komunity.

„Prestali sme chváliť individualizmus, chválili sme dvojice, trojice, kolektívy. Individualizmus zanikol. Zamestnanci, ktorí sa nevedeli alebo nechceli posunúť hodnotovo a nestali sa súčasťou komunity, museli firmu opustiť. Zaviedli sme na to výraz „vypľuvnúť“. Naša firma vie „vypľúvať“ ľudí, ktorí jej hodnotovo nesedia, teda oranžových individualistov. S tým súvisí potreba brať ohľad na kolegov, pomáhať si navzájom a nemať na zreteli len vlastný prospech,“ hovorí.

„My z dobre hodnotovo nastaveného človeka so správnymi zručnosťami a talentami urobíme povedzme najlepšieho zvárača,“ uvádza príklad.

Úroveň dôvery v spoločnosti dosiahla 92 percent.

„Každý zamestnanec dôveruje druhému zamestnancovi, dôveruje mne a ja dôverujem všetkým na sto percent. Pri poklese dôvery sa o tom individuálne so zamestnancom porozprávam. Máme tiež ideal place mentorov, ktorí riešia rozhovory v malých skupinách. Na dvojmesačnej báze vyhodnocujeme dotazník spokojnosti zamestnancov,“ hovorí Baník.

Vystúpenie Vila Kalmana zo skupiny Balamutta. Pôvodná skupina Drišľak Vystúpenie Vila Kalmana zo skupiny Balamutta. Pôvodná skupina Drišľak

O čom sa rozprávajú pri pive

Veľmi populárny je desaťeurový príspevok na pivo.

„Zamestnanci chodievajú na pivo so svojím ideal place mentorom a rozoberajú tam výsledky dotazníka. Vytvára sa tak fórum, kde si jednotlivé skupiny môžu vymieňať názory. Vznikajú tak mnohé produktové a procesné inovácie priamo od zamestnancov,“ vyzdvihuje výhody príspevku. Zdôrazňuje, že kľúčovým výkonnostným indikátorom firmy nie sú obrat a zisk, ale spokojnosť zamestnancov.

Tí si dokonca raz ročne zdieľajú výšku mzdy.

„Nerobí to žiadny zásadný rozbroj vo firme,“ hovorí Baník.

Privítanie hostí, na fotke pán Baník ml. víta pána Baníka staršieho a Helenu Baníkovu- mama pána Baníka ml. Privítanie hostí, na fotke pán Baník ml. víta pána Baníka staršieho a Helenu Baníkovu- mama pána Baníka ml.

Aké sú hodnoty firmy

Najdôležitejšie hodnoty firmy sú dôvera, spoľahlivosť a udržateľnosť.

„Ponúkame len energeticky efektívne technológie a riešenia. Nerobíme napríklad elektrické podlahové kúrenie, ktoré pokladáme za energeticky neefektívne pre vysokú spotrebu elektriny. Nebojíme sa nových výziev. Tepelné čerpadlá montujeme už od roku 2005, ako prví na Slovensku sme nainštalovali tzv. zásobník do ľadu. Zatiaľ sú len štyri a všetky sme inštalovali my,“ pokračuje.

Pán Baník st. rozpráva a tom ako zakladal firmu. Pán Baník st. rozpráva a tom ako zakladal firmu.

Aby sa ľudia v práci nezodreli

Firma je zapojená do duálneho vzdelávania, vychováva maturantov, „hotových“ mladých ľudí, ktorí ovládajú montáž všetkých technológií firmy.

„Nepracujeme počas víkendov a štátnych sviatkov, udržiavame pracovný čas v primeranom rozsahu bez zbytočných nadčasových hodín. Používame rôzne najmodernejšie technické prostriedky, ktoré uľahčujú a zjednodušujú prácu. Snažíme sa, aby sa naši ľudia nezničili v práci, aby vydržali na montérskej pozícii až do dôchodku bez zdravotných problémov,“ hovorí Baník.

Pán Baník ml. s manželkou Pán Baník ml. s manželkou

Nechýba ľudskosť

Štvrtou firemnou hodnotou je ľudskosť.

„Odlišuje nás od konkurencie. Naši ľudia sú slušní, ľudskí, správajú sa tak k zákazníkovi aj k svojmu okoliu. Ich firemná kultúra je vysoká,“ zdôrazňuje.

Spoločnosť je aktuálne horizontálnou organizáciou. Zrušila stredný manažment a prešla na systém samoriadenia.

„Nemáme tu ľudí, ktorí kontrolujú, či iní ľudia pracujú. Nikto nemá nadriadeného ani podriadeného. Všetci sú si rovní. Samozrejme, máme vo firme všetky bežné pozície, ako vo firmách našej veľkosti sú. U nás neexistuje slovo prikázať. U nás sa môžete opýtať: spravil by si to?, a v rámci komunity sa všetci dohodnú, čo idú robiť. Zamestnanci si vedia meniť roly a nepotrebujú mať nad sebou šéfa, aby vedeli, čo je pre firmu dôležité. Zákazník dostane vždy to najlepšie,“ vysvetľuje Baník.

„U nás niet na koho hodiť problém. Každý musí vedieť, kto má akú rolu vo firme a problém sa v nej musí aj „zošrotovať“,“ zdôrazňuje.

Spoločnosť sa riadi dvomi základnými pravidlami.

„Aby všetci zamestnanci boli vo firme v pohode. A aby zákazníci boli v pohode. Ak však od nás žiadajú robiť niečo, čo my nechceme a čo nie je v súlade s našimi hodnotami, môžu ostať v nepohode zákazníci, vôbec nám to neprekáža. My si nikdy nepodkopávame nohy,“ finalizuje Baník firemné hodnoty.

Cyklo stretnutie so spoločnosťou Viessmann, ktorý je náš najväčší dodávateľ. Cyklo stretnutie so spoločnosťou Viessmann, ktorý je náš najväčší dodávateľ.

Čo chcú zmeniť

Víziami do budúcnosti sa netají.

„Chceli by sme zmeniť slovenské stavebníctvo tak, aby chlapi na stavbách fungovali v takom systéme, ako máme my. Aby si ich nadriadení vážili, aby ich vypočuli, aby neboli tými poslednými, na ktorých sa len kričí. Chceme docieliť, aby sa zmenil pohľad Slovákov na ľudí, ktorí pracujú v montérkach. Aby sme odstránili predsudok, že ľudia v oblekoch a kanceláriách sú niečo viac. Chceme doniesť do stavebníctva inú úroveň komunikácie, riadenia a vnímania ľudí, ktorí v ňom pracujú,“ približuje vízie Baník.

Teambuilding. Na fotke všetky zamestnanci, pán Baník st., Fero Baník, a syn Fera Baníka. Teambuilding. Na fotke všetky zamestnanci, pán Baník st., Fero Baník, a syn Fera Baníka.

Nová farba, nové logo

Všetky spomínané zmeny vo firme, vrátane potreby odlíšiť ju od konkurencie, vyústili, ako František Baník so smiechom hovorí, do „zmeny farby“.

Rebranding firmy (predstavuje súhrn všetkých aktivít, ktoré vedú k strategickej zmene značky a prakticky od základov menia jej charakter – pozn. red.) znamená prechod od modrej k žltej i zmenu loga.

Brand code Brand code

Spoločnosť sa vzdala dvojšípky v krúžku a spolu s renomovanom firmou GoBigname vytvorila nové logo. „Písmo je naše vlastné. Všetky písmená vrátane and sa skladajú z čiarok. Zobrazujú tok. Všetky technológie, s ktorými pracujeme, sú tokom, teda prúdom vzduchu, tepla, energie, a navyše sú tokom k rodine a vytváraniu pohody domova,“ uzatvára Baník.

https://tlacovespravy.sme.sk/c/20820092/firma-banik-a-syn-sa-snazi-nechavat-za-sebou-dobru-robotu.html

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 194
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 552
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 491
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 947
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 386
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 337
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 297
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu