INZERCIA

Na seniorov dohliadajú elektronickí strážcovia

Ak je klient v núdzi, stlačí tlačidlo na prístroji. Na dispečingu sa spustí alarm.

Ak je klient v núdzi, stlačí tlačidlo na prístroji. Na dispečingu sa spustí alarm.

NITRA. Nitrianski seniori testovali dva druhy elektronických strážcov. Tieto zariadenia umožnia ľuďom aj vo vysokom veku zostať v domácom prostredí a zároveň byť v spojení s okolitým svetom.

„Je to pre spoločnosť ekonomicky výhodnejšie ako inštitucionálna starostlivosť,“ povedal primátor Jozef Dvonč, šéf Združenia miest a obcí Slovenska.

Testovanie elektronických strážcov je súčasťou medzinárodného projektu Helps, ktorý sa zaoberá inovatívnymi formami starostlivosti o starých ľudí. Financuje ho Európsky fond regionálneho rozvoja v rámci operačného programu Stredná Európa. Za Slovensko sú jeho partnermi Sociologický ústav SAV a ZMOS. 

Domáca aj mobilná verzia

Elektronické náramky v Nitre fungujú už osem rokov, využíva ich približne tridsať Nitranov. Mesačne platia mestu päť eur.

V rámci testovania dostalo ďalších 32 seniorov zariadenia zadarmo. Polovica bola klasických domácich, polovica mobilných, čo je v Nitre novinka. Určené sú pre aktívnych ľudí, využívajú GPS systém.

Ak sú seniori v núdzi, stačí, ak stlačia tlačidlo na prístroji. Spustia tak alarm na dispečingu, ktorý je v prevádzke 24 hodín denne. Mobilný strážca dokáže lokalizovať aj polohu klienta.

„Väčšina volaní je konzultačná. Seniori si overujú, kedy zobrať lieky, kedy je otvorená lekáreň, alebo majú len potrebu porozprávať sa. Približne dva-trikrát do mesiaca potrebujú lekársku pomoc,“ povedala Zuzana Jančovičová, vedúca odboru sociálnych služieb na nitrianskej radnici.

Viac klientov znamená nižšie náklady

Seniori, ktorí dostali prístroje v rámci projektu Helps, boli napojení na dispečing Asociácie samaritánov v Starej Ľubovni. Ostatní sú v spojení s dispečingom, ktorý zriadilo mesto. Sídli v dome seniorov na Zobore.  

Je predpoklad, že mesto Nitra prejde časom na nový systém a bude využívať dispečing samaritánov. Ekonomicky to bude výhodnejšie.

„Aby bol systém finančne udržateľný, je dôležité, aby sa zapojilo pomerne veľa klientov. Čím ich je menej, tým je nákladnejšie financovanie dispečerského centra,“ povedala Magdaléna Piscová zo Sociologického ústavu SAV.

Optimálne by podľa nej bolo, keby sa služba dala zaradiť do systému sociálnych služieb, ktoré sú bežne poskytované samosprávami.

Umožnia zostať dlhšie doma  

Vo Viedni používa elektronického strážcu okolo 7-tisíc klientov. Je predpoklad, že počet záujemcov bude rásť aj u nás.

„Na Slovensku žije takmer 300-tisíc osôb nad 75 rokov. Až 83 percent z nich trpí podľa zistení štatistického úradu chronickými ochoreniami. Takmer 90 percent osôb muselo obmedziť svoje denné aktivity z dôvodu zdravotného stavu,“ povedal Bruno Konečný zo ZMOS.

Práve využitie moderných technológií môže pomôcť zvládnuť novú situáciu. „Elektronickí strážcovia dokážu oddialiť potrebu pobytových služieb, ktoré sú záťažou pre rozpočty štátov a samospráv. Služba okrem toho prináša seniorom pocit bezpečia v prirodzenom domácom prostredí,“ poukázal Konečný.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?

Opýtali sme sa na to mám Bekima, Sellasieho a Surovej dcérky.

Tlačové správy

Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?

Mnohými kritikmi je považovaný za najlepšieho slovenského spisovateľa. Rudolf Sloboda by v apríli oslávil 80 rokov.

Tlačové správy

Keď Slováci krotia morský vietor

CrazyFly z Nemšovej je známa značka vo svete kiteboardingu.

Tlačové správy

Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou

Projekt Park pod Kolibou v prémiovej štvrti Bratislavy mení pojem rodinné bývanie.