Environmentálna politika zažíva v poslednom období nevídaný rozmach. Zahltenie Zeme plastovým odpadom a čoraz častejšie výkyvy počasia, ktoré majú dopad nielen na prírodu, ale aj na globálnu ekonomiku, totiž v ľuďoch prirodzene rezonujú. V dôsledku týchto zmien sa aj značky dostávajú pod veľký tlak. Ako by mali reagovať? Kde sa inšpirovať? A aké sú názory úspešných slovenských značiek? Aj na tieto otázky odpovedá Report udržateľnosti 2021 od brandingovej agentúry GALTON Brands.
Spoločnosť volá po zodpovednejšom prístupe
Problém trvalej udržateľnosti a environmentálnej zodpovednosti sa týka nás všetkých a značky v tomto prípade nie sú žiadnou výnimkou. Ich prístup a aktivity majú v rámci enviropolitiky obrovskú moc korigovať spotrebiteľské návyky a vytvárať želané vzorce správania.
“Potreba neustáleho zvyšovania či potvrdzovania sociálneho statusu výrazne formuje nákupné preferencie a tlačí spotrebiteľov do rastu intenzity či objemu nákupov. Aj keď za týmito rozhodnutiami zdanlivo stoja jednotlivci, tí sú motivovaní komunikáciou značiek, preto ide o spoločný problém. Ak chcú značky skutočne prispieť k trvalej udržateľnosti a ochrane životného prostredia, mali by nielen vyrábať a predávať ekologickejšie, ale aj motivovať svojich zákazníkov k zodpovednejšiemu prístupu,” hovorí Jakub Čupka, creative lead agentúry GALTON Brands.
Z viacerých výskumov je zrejmé, že aj spotrebitelia sú ekologickým riešeniam naklonení. Smerom k značkám vyslovujú jasné očakávania a ochotu spolupodieľať sa na zlepšení stavu životného prostredia.
Podľa prieskumu* spoločnosti STEM/MARK z roku 2019 takmer 87% opýtaných verí, že ekológia je veľmi dôležitá. Až 95% opýtaných je preto presvedčených, že ruku k dielu by mali priložiť aj firmy a podnikať také kroky, ktoré znížia environmentálnu záťaž a prispejú k lepšej budúcnosti našej planéty. Prieskum priniesol veľmi pozitívne výsledky aj z pohľadu aktívneho prístupu spotrebiteľov k environmentálnej problematike: Viac ako polovica respondentov v ňom potvrdila, že triedi odpad a snaží sa eliminovať používanie jednorazových plastov. Prevažná väčšina opýtaných zároveň potvrdila, že sa snaží neplytvať potravinami, šetriť vodu, energie a voliť ekologicky šetrnejšie spôsoby dopravy.
Budovanie zelenej značky ako novodobý trend
Hľadanie efektívnych ekologických riešení a inovatívnych spôsobov sa stáva trendom. Environmentálne prístupy pritom možno aplikovať do najrôznejších oblastí podnikateľského prostredia. Značky, ktoré tieto princípy uplatňujú, sú vnímané ako moderne zmýšľajúce, atraktívne a zodpovedné. Svojim spotrebiteľom tiež pomáhajú napĺňať ich túžbu spolupracovať na zlepšovaní stavu životného prostredia a eliminovať nežiaducu environmentálnu záťaž.
Na trend trvalej udržateľnosti už veľmi jednoznačne reaguje aj mnoho slovenských značiek. Dobrou správou je, že ekologické počiny zaznamenávame naprieč celým podnikateľským spektrom - od odpadového hospodárstva, cez módny priemysel, až po kozmetiku. „Čoraz viac klientov nás oslovuje s požiadavkou na vytvorenie značky, ktorá bude svojím správaním, vzhľadom i komunikáciou rešpektovať fenomén udržateľnosti a ekológie. Je však potrebné upozorniť, že „zelenou” sa značka nestane len na základe jednorazovej aktivity. Ekologický prístup, resp. prísľub, ktorý dá svojim spotrebiteľom a celej spoločnosti, musí pretaviť aj do firemnej kultúry, hodnôt a cieľov, ktorými prísľub naplní. Ak by tieto absentovali, značka by mohla ľahko skĺznuť k tzv. „greenwashingu” a tým poškodiť svoju reputáciu.”, hovorí Andrej Mitáš, CEO brandingovej agentúry GALTON Brands.
Sprievodca svetom zelených značiek
S cieľom edukovať trh a sprostredkovať hodnotné informácie prináša GALTON Brands praktického sprievodcu svetom zeleného brandingu. Report udržateľnosti 2021 ponúka autentický pohľad vybraných značiek na oblasť udržateľného rozvoja a ekológie. Je určený top manažérom, marketérom, ale aj odbornej verejnosti.
Vďaka reportu spoznáte slovenské a zahraničné značky, ktoré sa vydali cestou udržateľnosti a ekologického prístupu a získate tiež prehľad o trendoch, ktoré vplývajú na budúci vývoj trhu a formujú obchodné stratégie významných hráčov. Stiahnuť si ho môžete zdarma na webstránke agentúry GALTON Brands.